Langharige hamster borstelen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Langharige hamster borstelen

Berichtdoor Karlijnhamster » 27 feb 2017 22:38

Hoi allemaal!

Mijn hamster heeft een klit gekregen in zijn 'mantel' zeg maar, maar elke keer dat ik hem wil borstelen, valt hij de borstel aan (een baby tandenborstel). Ik ben bang, dat als ik doorga met hem steeds borstelen dat hij ook mijn vingers gaat aanvallen op een gegeven moment. Halen hamsters zelf de ergste klitten er ook uit of moet ik het zelf op een andere manier proberen op te lossen? En als het dat laatste is: hoe? Ik heb ook al geprobeerd te knippen, maar dan valt hij de schaar ook aan en ik wil niet per ongeluk in zijn huid knippen of zo. Verder is het helemaal geen agressieve hamster trouwens!
Karlijnhamster

Hamsters: Abeltje

Re: Langharige hamster borstelen

Berichtdoor Mariska1808 » 28 feb 2017 09:06

Mijn langharige syr hielt ook niet zo van borstelen, maar het moet wel gebeuren. Dus verstandig is wel om even door te pakken. Hele erge klitten krijgen ze er zelf ook niet uit en jij met de borstel waarschijnlijk ook niet, dus dan kan je beter knippen. Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij jou gaat aanvallen aangezien het gericht is op de borstel of schaar. Zou er wel voor zorgen dat hij er niet alleen uit komt om te borstelen. Dan gaat hij uit de kooi misschien associeren met borstelen en dan wordt het een ander verhaal. ;)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor Hamstersam » 28 feb 2017 09:11

Mijn langharige Syr borstel ik soms ook met een kleine tandenborstel (zijn haren zijn niet zo lang), dat doe ik meestal als ik hem aan het aaien ben. Dan ziet hij de borstel niet eens. Je kunt ook proberen met je hand zijn koppie te bedekken en hem dan te borstelen. Of geef hem iets heel lekkers om aan te knagen.
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Leeftijd: 14
Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor Dukat » 28 feb 2017 16:14

Bij Gul Dukat valt niet tegenop te borstelen. Hij heeft heel fijn lang haar. Wel lekker zacht, maar regelmatig moet ik er voorzichtig klitten uithalen.

Dukat laat ik altijd eerst snuffelen aan de tandenborstel, totdat hij het niet meer bijzonder vindt en dan begin ik heel voorzichtig bij de haarpuntjes.

Als een hamster het borstelen nog eng vindt kun je hem regelmatig in de badkuip of hamsterren doen en elke keer dat de hamster het borstelen toelaat, beloon je het met een zaadjes of iets anders waar hij dol op is. Ik zou wel kleine hapjes doen van ongeveer een paar vierkante millimeter. Anders raakt hij wel erg snel vol.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Karlijnhamster » 28 feb 2017 18:33

Bedankt voor de tips!
Karlijnhamster

Hamsters: Abeltje

Berichtdoor Mirkku » 02 maart 2017 11:49

Er zijn ook speciale kammetjes voor kleine dieren, die hebben vrij grove tanden en ronde puntjes. VOor deze klit is het waarschijnlijk te laat, maar 1 of 2 keer per week met dat ^ kammetje erdoorheen hielp bij mij altijd klitten te voorkomen.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrtje Pinkeltje, en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Pinkeltje

Keer terug naar Gezondheid