Ontstoken oogje?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Ontstoken oogje?

Berichtdoor Ammie » 28 feb 2017 16:43

Hallo mensen,

Sinds een paar weken heeft mijn hammie ze als ze net geslapen heeft haar linker oogje dicht zitten.
Van de week had haar oog rand wel een bruinig nat randje, geen korstje ofzo. En leek haar huid om haar oog een beetje rood. Weet niet of het gewoon haar roze huid is of dat het ontstoken lijkt.
Maar als ze 's avonds speelt dan is haar oog wel weer open en blijft het ook open.
Ik probeerde haar oog rand met een wattenstaafje met warm water te vegen, maar dat is echt onmogelijk. Ze zit niet stil en ze laat me ook niet toe.
Nu lijkt het bruine natte randje wel weg te zijn, alleen blijft haar linker oogje iets kleiner dan rechts en lijkt haar huidje om haar oog een beetje dik en zit het vaak na het slapen toch half dicht.
Ze is verder echt een spring in het veld, erg energiek en ze eet en drinkt verder goed.

Ik weet niet of ik me nu zorgen moet maken, want s' avonds zijn haar ogen wel open. Alleen blijft haar linkeroog gevoelig.
Zou ik ermee naar de dierenarts moeten of toch zelf iets proberen? Zo ja, hebben jullie tips om haar stil te krijgen. :mrgreen:

:zwaai:
Enjoy the little things in life, for one day you'll look back and realize they were the big things...
Ammie

Leeftijd: 29
Hamsters: Sjoelie

Re: Ontstoken oogje?

Berichtdoor Haags Hopje » 28 feb 2017 17:59

Als je het echt niet vertrouwt dan raad ik altijd dierenarts aan, die kan sneller bepalen of het om een infectie gaat of niet of misschien een lichte beschadiging op het oogje wat haar irriteert en wij niet zien bijv.
voor ons zo is het lastig diagnose te stellen.
het kan namelijk ook gewoon een slaap oogje zijn wat ze dus vooral bij het wakker worden hebben en ze zelf even moeten schoonpoetsen, soms kunnen we daarbij helpen door met een doekje/watje lauw water het los te weken.
Maar omdat ze dit al paar weken heeft en je aangeeft dat ze ook na het openen het oogje iets geknepen houdt en het geirriteerd lijkt, lijkt me iets meer aan de hand te zijn dan een slaapoogje.
wattenstaafje raad ik af omdat je dan eerder neigt in het oogje te stoten en is het oppervlak klein wat richten moeilijker maakt.
weinig hamsters vinden dit leuk en stribbelen wat tegen, gewoon even goed in de houdgreep vast houden of als je iemand in de buurt heb het even met zijn 2en te doen.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor Ammie » 02 maart 2017 13:49

Oké thanks! Het is me sinds dinsdag wel gelukt haar oogje schoon te maken met mn vriend samen. Het lijkt nu wat beter, alleen na het slapen houd ze der oogje nog wel dichtgeknepen en is der oog tranerig. Na haar wasbeurt zijn haar ogen gewoon open en lijkt het alsof er niks aan de hand is. Maar haar oogje blijft wel nattig. Dus ik kijk het nog even aan en anders ga ik na het weekend even langs de dierenarts.
Enjoy the little things in life, for one day you'll look back and realize they were the big things...
Ammie

Berichtdoor Haags Hopje » 02 maart 2017 15:19

goed dat je toch wel steeds even het oogje reinigt, zou ik ook wel zelf even volhouden als het oogje troebel en plakkerig blijft ondanks het gepoets.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor Ammie » 13 maart 2017 13:18

Toch naar de dierenarts geweest en ze heeft toch een oogontsteking. Nu heeft ze zalf gekregen, hopelijk gaat het beter.

Ik gebruik zaagsel en carefresh confetti als bodembedekking en nestmateriaal. Nu vind ik die confetti soms best stoffig. Weten jullie iets beters?
Ammie

Berichtdoor Haags Hopje » 14 maart 2017 18:13

goed dat je gegaan bent!

er zijn genoeg andere dingen als bodembedekking. cotton bijv? samen met zaagsel prima, doe het al jaren.

zand gebruik kan ook voor oogontsteking zorgen als ze daar het stof van in het oogje krijgt.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor soufyan » 22 maart 2017 16:42

Hoi,

Mijn hamster had precies het zelfde en toevallig kreeg mijn Hammy dit nadat ik voor het eerst carefresh confetti had gehaald.
Nadat zijn oogje ontstoken was had ik zijn oogje behandeld met lauw water en soms ook met kamille thee het liefst kan je dat aanbrengen op make-up watten.
Maandje later werd ie weer de oude :D, had gelijk weer zijn oude bodembedekking gegeven.
Ik hoopt dat hij weer opknapt :zwaai:
soufyan

Leeftijd: 16
Hamsters: Hammy

Berichtdoor Ammie » 27 maart 2017 12:26

soufyan schreef:Hoi,

Mijn hamster had precies het zelfde en toevallig kreeg mijn Hammy dit nadat ik voor het eerst carefresh confetti had gehaald.
Nadat zijn oogje ontstoken was had ik zijn oogje behandeld met lauw water en soms ook met kamille thee het liefst kan je dat aanbrengen op make-up watten.
Maandje later werd ie weer de oude :D, had gelijk weer zijn oude bodembedekking gegeven.

Welke bodembedekking gebruik je nu als ik vragen mag?

-- 27 maart 2017 12:33 --

Even een update over m'n hammie.
De zalf van de dierenarts lijkt niet echt te werken na een week te hebben gebruikt, ze blijft wat waterige oogjes houden en een rood oograndje.
Verder kan ze der oog gewoon openhouden en gaat verder alles goed met haar. Ze is wel erg blij dat ze dat spul niet meer in haar oog hoeft volgens mij, want zodra ze de tube zag of rook, rende ze als een speer weg en na het aangebracht te hebben werd ze helemaal gek, arme schat.
Probeer nu weer wat te deppen met lauw water en kamille thee. Heb geen idee wat ik anders nog moet doen.

Heb nu carefresh ultra gekocht, de witte versie, maar ook die vind ik vrij stoffig. Is cotton comfort beter spul, want ik las dat sommige die ook stoffig vinden of valt het mee?
Ammie

Berichtdoor Haags Hopje » 27 maart 2017 14:04

cotton comfort is ook vrij stoffig vind ik. vooral als het om een hamster gaat die er last van zou kunnen hebben.
als je echt wil uittesten of het aan stoffige bodembedekking ligt dan raad ik aan, hoe oncomfortabel het ook is, om eens corbo of houtsnippers te gebruiken en dan hooi voor het nest of die reepjes papier nestmateriaal.
en zand weg laten als je dit gebruikt.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor soufyan » 02 apr 2017 15:18

Ammie schreef:
soufyan schreef:Hoi,

Welke bodembedekking gebruik je nu als ik vragen mag?

-- 27 maart 2017 12:33 --

Even een update over m'n hammie.
De zalf van de dierenarts lijkt niet echt te werken na een week te hebben gebruikt, ze blijft wat waterige oogjes houden en een rood oograndje.
Verder kan ze der oog gewoon openhouden en gaat verder alles goed met haar. Ze is wel erg blij dat ze dat spul niet meer in haar oog hoeft volgens mij, want zodra ze de tube zag of rook, rende ze als een speer weg en na het aangebracht te hebben werd ze helemaal gek, arme schat.
Probeer nu weer wat te deppen met lauw water en kamille thee. Heb geen idee wat ik anders nog moet doen.

Heb nu carefresh ultra gekocht, de witte versie, maar ook die vind ik vrij stoffig. Is cotton comfort beter spul, want ik las dat sommige die ook stoffig vinden of valt het mee?

Ik gebruik buikensnippers van happy home, zit geen stof in helemaal perfect. Het oog Zalfje werkte ook niet goed bij mijn hammy, zoals ik al eerder zei probeer elke dag het oogje schoon te maken, en hopen dat je Hammy weer beter wordt ;)
soufyan

Leeftijd: 16
Hamsters: Hammy

Berichtdoor Ammie » 06 apr 2017 10:45

Ik heb nu back 2 nature als bodembedekking gekocht, totaal geen stof en veel beter denk ik. En heb ook supasoft zodat haar nestje niet al te hard ligt. Er ligt ook wc papier stukjes in.
De Supasoft weet ik nog niet wat ik er van moet vinden, het heeft toch ook rondvliegende deeltjes. Ik zal ook eens kijken naar de beukensnippers, thanks voor de tip.
Zand heb ik haar nooit gegeven omdat ik altijd bang was dat het in haar oog kwam. Maar nu heeft ze alsnog zonder dat een ontsteking.

Tot nu toe blijft haar oogje waterig en nat. Als niks helpt ga ik maar weer terug naar de dierenarts. Heb anders ook geen idee. Las hier ook over ogentroost, helpt dat? Kamille thee blijf ik nu ook gebruiken om haar oog schoon te maken.
Ammie

Keer terug naar Gezondheid