In nekvel pakken voor controleren tandjes

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

In nekvel pakken voor controleren tandjes

Berichtdoor Mooonie » 25 maart 2017 20:42

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat er bij de dierenarts naar de tandjes is gekeken. Dit doen ze dan door de hamster in zijn/haar nekvel te pakken. Het valt mij echter op dat de ogen daarbij erg uit gaan puilen, Wannie deed op een gegeven moment haar oog ook dicht. Nu vraag ik mij af of dit gevaarlijk is? Vind het heel naar om te zien...Reddie heeft mogelijk een probleem met zijn tandjes, maar ik durf hem dus niet op deze manier vast te pakken. Zeker niet omdat een van zijn ogen al meer uitpuilt dan normaal. Wat denken jullie hiervan?
Mooonie

Leeftijd: 24
Hamsters: Humpy, Pumpkin

Re: In nekvel pakken voor controleren tandjes

Berichtdoor xAnnick » 25 maart 2017 21:19

In het nekvel pakken doe ik sowieso niet. Ik fixeer, zoals dat geloof ik heet. Staat vast wel ergens een foto op het forum. Zelfs met fixeren merk ik dat de oogjes soms wat uitpuilen. In het nekvel pakken zou ik alleen doen als fixeren niet lukt. En nota bene pak je de hamster even met z'n tweeën vast, dat de ene vasthoud en de ander naar de tandjes kijkt.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Mooonie » 25 maart 2017 21:21

Hoe ontbloot je de tandjes dan? Reddie is heel rustig, maar zijn bekkie open krijgen...dat valt toch niet mee
Mooonie

Berichtdoor Sylvia. » 25 maart 2017 22:11

Het is normaal dat bij het in het nekvel pakken de ogen uitpuilen. Maar, beter/veiliger is sowieso om het lijfje te ondersteunen en niet de hamster aan zijn nekvel te laten bungelen. Aangezien Reddie al een uitpuilend oog heeft, ivm een ontsteking of tumor achter het oog, zou ik voorzichtig zijn om hem in zijn nekvel te laten pakken. Waarschuw de dierenarts in elk geval goed en duidelijk ivm zijn uitpuilende oog.

Ik heb op facebook in je berichtenbox een video geplaatst hoe een dwergje te fixeren.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Mooonie » 26 maart 2017 16:38

Ze laat ze op zich niet bungelen, maar zorgt dat ze op de tafel blijven staan als ze ze vast heeft of dat ze haar hand eronder heeft. Maar kan dat uitpuilen bij een 'gezonde' hamster bij het in het nekvel pakken geen blijvende schade tot gevolg hebben? Dat het oog niet helemaal teruggaat ofzo? Gewoon nieuwsschierig..ben niet van plan het te doen :-)
Bedankt voor je bericht op facebook Sylvia!
Mooonie

Keer terug naar Gezondheid