Hamster gebeten door andere hamster vermoed ik ...

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Hamster gebeten door andere hamster vermoed ik ...

Berichtdoor ILYSMHAMMIE » 25 maart 2017 22:43

Hey,

Ik geloof dat het vanacht is gebeurt omdat ik het gisteren nog niet zag. Hij heeft een wond links achter op zijn rug/kont.. En ik vermoed dat hij gebeten is door de andere . Ik wil zo snel mogelijk naar de dierenarts. Ik heb ze nu net gescheiden van elkaar. Het ging een poos goed en nu is er dit. Ik las op http://www.derussichedwerghamster.nl dat ik pleisters of gaasjes kan gebruiken of om de wond schoontemaken wattenstaafjes kan gebruiken maar degene met de wond is te snel om vasttepakken (voor mij iniedergeval). Hij is niet veranderd van gedrag.

Is dat diervriendelijk omdat te gebruiken?↑
Ik vindt het belangerijk dat het niet gaat infecteren.

Moet ik nog op dingen letten? Wat de dierenarts gaat vragen etc? Of moet Heeft iemand tips wat ik kan doen voor de hamsters?

Alvast bedankt!
~They always remain in my heart~

RIP

Sunny (rusje 2 jaar en 6 maanden geworden)
Willempie (rusje anderhalve maand geworden)
Olga (rusje 1 jaar en 2 maanden geworden_
And the other animals :( Miss you
Julius & Casear / Scott & Stiles
ILYSMHAMMIE

Hamsters: Te veel..

Re: Hamster gebeten door andere hamster vermoed ik ...

Berichtdoor Sylvia. » 26 maart 2017 00:12

robbies heb je het over, toch? Mijn ene robbie had destijds zijn broer ook heel erg verwond. De gewonde lag aan de achterkant erg open door diepe bijtwonden. Ik heb er dik Vetramil honingzalf opgedaan. Ongeveer een week lang, elke dag. Toen is het gelukkig weer genezen.

Het moet echt verzorgd worden! Ook al is hij te snel! Dus, je zult toch op een of andere manier moeten proberen om hem te pakken en vast te houden.

Natuurlijk kun je er even een dierenarts naar laten kijken, als je je daar fijner bij voelt! Maar, uiteindelijk zal het toch elke dag behandeld moeten worden.

Helaas blijkt steeds vaker dat robbies niet samen gaan. Als ze heel jong zijn, gaat het nog goed. Worden ze iets ouder, dan probeert de ene de andere te verjagen. Omdat de robbies nu eenmaal in een hok zitten, kan de ene robbie nergens naar toe. De andere zal hem daardoor gaan bijten. Dat is heel natuurlijk gedrag. Goed dat je ze hebt gescheiden! Anders heb je echt kans dat er doden vallen...
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Berichtdoor ILYSMHAMMIE » 26 maart 2017 00:30

Sylvia. schreef:robbies heb je het over, toch? Mijn ene robbie had destijds zijn broer ook heel erg verwond. De gewonde lag aan de achterkant erg open door diepe bijtwonden. Ik heb er dik Vetramil honingzalf opgedaan. Ongeveer een week lang, elke dag. Toen is het gelukkig weer genezen.

Het moet echt verzorgd worden! Ook al is hij te snel! Dus, je zult toch op een of andere manier moeten proberen om hem te pakken en vast te houden.

Natuurlijk kun je er even een dierenarts naar laten kijken, als je je daar fijner bij voelt! Maar, uiteindelijk zal het toch elke dag behandeld moeten worden.

Helaas blijkt steeds vaker dat robbies niet samen gaan. Als ze heel jong zijn, gaat het nog goed. Worden ze iets ouder, dan probeert de ene de andere te verjagen. Omdat de robbies nu eenmaal in een hok zitten, kan de ene robbie nergens naar toe. De andere zal hem daardoor gaan bijten. Dat is heel natuurlijk gedrag. Goed dat je ze hebt gescheiden! Anders heb je echt kans dat er doden vallen...

Bedankt voor je reactie! Ik merk dat ze aant puberen zijn. (Knagen aan je vingers etc). Kan ik de zalf aanbrengen met een wattenstaafje? Moet het op dezelfde tijd elke dag? Ik ga sowiezo naar de dierenarts ermee. Omdat ik toch zeker wil weten dat het een bijtwond is. Is de zalf bij een apotheek/drogistrij te halen?

RIP

ILYSMHAMMIE

Berichtdoor Sylvia. » 26 maart 2017 07:39

Je kunt de zalf aanbrengen met een wattenstaafje. Ik doe het zelf altijd gewoon met mijn vinger. (wel heel goed je handen wassen natuurlijk). Nee hoor, het hoeft niet per se op dezelfde tijd. De zalf is bij de dierenarts te krijgen. (vaak hebben ze dermiel ipv vetramil, maar dat is hetzelfde). Ook is het bij veel winkels online te krijgen. Het is deze zalf:
https://www.dierenapotheek.nl/vetramil. ... AkWs8P8HAQ

Als je sowieso naar de dierenarts gaat kun je natuurlijk ook hun advies afwachten en kijken welke zalf zij voorschrijven. Je kunt echter deze bijtwonden niet lang onbehandeld laten, anders heb je kans dat het gaat infekteren. Dus dan moet je echt wel spoedig naar de dierenarts.

Helaas komt het dus vrij vaak voor dat de ene robbie de andere robbie gaat verjagen en omdat die nergens naar toe kan zal dat er toe leiden dat hij gebeten wordt en zwaar gewond kan raken en zelfs gedood kan worden. Het is goed dat je je robbies hebt gescheiden. Echter, je kunt ze nu niet zomaar meer 123 bij elkaar zetten als de ene weer genezen is. Sowieso is het de vraag of je ze nog ooit bij elkaar wilt zetten, natuurlijk. Maar als je het wel zou willen proberen, dan moet je ze echt opnieuw koppelen. En dat is een heel ritueel wat je moet volgen, anders gaat het gelijk weer mis. En dan nog heb je daarna weer de kans dat het met een dag of wat weer mis gaat. Maar goed, nu eerst zaak dat de gewonde robbie weer beter wordt!
Sylvia.

Berichtdoor Jaimz » 26 maart 2017 09:45

Let er ook nog op dat je de gewonde robbie niet op zaagsel of andere stoffige bodem bedekking zet.De kleine (harde) deeltjes kunnen in de wond komen en dat is niet goed met het oog op infecties.Een theedoek of gewoon wc papier in de bak is beter totdat de wond is genezen.

Dit is de tweede keer dat het fout gaat toch? Ik zou ze nu niet meer her-koppelen.Het is duidelijk dat het niet gaat.Ieder apart in een bak is voor beide robbies beter.
Jaimz

Hamsters: roborovski's

Berichtdoor ILYSMHAMMIE » 26 maart 2017 12:02

Jaimz schreef:Let er ook nog op dat je de gewonde robbie niet op zaagsel of andere stoffige bodem bedekking zet.De kleine (harde) deeltjes kunnen in de wond komen en dat is niet goed met het oog op infecties.Een theedoek of gewoon wc papier in de bak is beter totdat de wond is genezen.

Dit is de tweede keer dat het fout gaat toch? Ik zou ze nu niet meer her-koppelen.Het is duidelijk dat het niet gaat.Ieder apart in een bak is voor beide robbies beter.

Hoe bedoel je 2e keer ? Het was eerst kibbelen toen ging het goed en nu gebeurde er dit. ..

-- 26 maart 2017 11:03 --

ILYSMHAMMIE schreef:
Jaimz schreef:Let er ook nog op dat je de gewonde robbie niet op zaagsel of andere stoffige bodem bedekking zet.De kleine (harde) deeltjes kunnen in de wond komen en dat is niet goed met het oog op infecties.Een theedoek of gewoon wc papier in de bak is beter totdat de wond is genezen.

Hoe bedoel je 2e keer ? Het was eerst kibbelen toen ging het goed en nu gebeurde er dit. ..

Oke ik zet hem vandaag dan op een thee doek . Wat kan ik gebruiken
als nestmatriaal?

-- 26 maart 2017 11:06 --

Sylvia. schreef:Je kunt de zalf aanbrengen met een wattenstaafje. Ik doe het zelf altijd gewoon met mijn vinger. (wel heel goed je handen wassen natuurlijk). Nee hoor, het hoeft niet per se op dezelfde tijd. De zalf is bij de dierenarts te krijgen. (vaak hebben ze dermiel ipv vetramil, maar dat is hetzelfde). Ook is het bij veel winkels online te krijgen. Het is deze zalf:
https://www.dierenapotheek.nl/vetramil. ... AkWs8P8HAQ

Als je sowieso naar de dierenarts gaat kun je natuurlijk ook hun advies afwachten en kijken welke zalf zij voorschrijven. Je kunt echter deze bijtwonden niet lang onbehandeld laten, anders heb je kans dat het gaat infekteren. Dus dan moet je echt wel spoedig naar de dierenarts.

Helaas komt het dus vrij vaak voor dat de ene robbie de andere robbie gaat verjagen en omdat die nergens naar toe kan zal dat er toe leiden dat hij gebeten wordt en zwaar gewond kan raken en zelfs gedood kan worden. Het is goed dat je je robbies hebt gescheiden. Echter, je kunt ze nu niet zomaar meer 123 bij elkaar zetten als de ene weer genezen is. Sowieso is het de vraag of je ze nog ooit bij elkaar wilt zetten, natuurlijk. Maar als je het wel zou willen proberen, dan moet je ze echt opnieuw koppelen. En dat is een heel ritueel wat je moet volgen, anders gaat het gelijk weer mis. En dan nog heb je daarna weer de kans dat het met een dag of wat weer mis gaat. Maar goed, nu eerst zaak dat de gewonde robbie weer beter wordt!

Jammer genoeg kan ik vandaag niet naar de dierenarts. Maandag enz kan ik gelukkig wel !

-- 26 maart 2017 11:08 --

ILYSMHAMMIE schreef:Hey,

Ik geloof dat het vanacht is gebeurt omdat ik het gisteren nog niet zag. Hij heeft een wond links achter op zijn rug/kont.. En ik vermoed dat hij gebeten is door de andere . Ik wil zo snel mogelijk naar de dierenarts. Ik heb ze nu net gescheiden van elkaar. Het ging een poos goed en nu is er dit. Ik las op http://www.derussichedwerghamster.nl dat ik pleisters of gaasjes kan gebruiken of om de wond schoontemaken wattenstaafjes kan gebruiken maar degene met de wond is te snel om vasttepakken (voor mij iniedergeval). Hij is niet veranderd van gedrag.

Is dat diervriendelijk omdat te gebruiken?↑
Ik vindt het belangerijk dat het niet gaat infecteren.

Moet ik nog op dingen letten? Wat de dierenarts gaat vragen etc? Of moet Heeft iemand tips wat ik kan doen voor de hamsters?

Alvast bedankt!

UPDATE

De hamster heeft vgm zijn eigen bloed eraf gelikt. Want de wond is schoon. Nu zie ik dat hij zijn linker achterpootje soms optilt bij het lopen. Ik dacht meteen aan of hij heeft het gebroken maar dan sleept hij het mee... Misschien gekneusd?
Het is wat roder en opgezwollen.
Laatst bijgewerkt door ILYSMHAMMIE op 26 maart 2017 12:31, in totaal 1 keer bewerkt.

RIP

ILYSMHAMMIE

Berichtdoor Mirkku » 26 maart 2017 12:21

Ik zou in dit geval toch echt een dierenarts aanraden. Hamsters laten niet heel snel zien als er iets mis is, dus dit pootje en een wond... Zou echt even langsgaan!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrtje Pinkeltje, en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Pinkeltje

Berichtdoor ILYSMHAMMIE » 26 maart 2017 12:28

Mirkku schreef:Ik zou in dit geval toch echt een dierenarts aanraden. Hamsters laten niet heel snel zien als er iets mis is, dus dit pootje en een wond... Zou echt even langsgaan!

Is er een dierenarts open op zondag? Ik dacht alleen op afspraak?

RIP

ILYSMHAMMIE

Berichtdoor Jip_2017 » 26 maart 2017 20:08

Voor spoed is er altijd een dierenarts bereikbaar.
Jip_2017

Hamsters: Jip

Berichtdoor Jaimz » 27 maart 2017 09:22

Ik heb je verward met een andere gebruiker met vechtende robbies. ;)

Je kan als nest materiaal wc papier gebruiken.
Als de robbie de wond zelf goed schoonhoud hoef je er eigenlijk niks op te smeren maar honingzalf kan geen kwaad.Hij trekt met zijn pootje en is ook rood,dat kan ook van het gevecht zijn.

Robbies zijn keihard als het om pijn gaat en laten daarom niet snel zien dat ze iets mankeren.

Hopelijk brengt een bezoekje aan een dierenarts meer duidelijkheid over het pootje.
Jaimz

Berichtdoor ILYSMHAMMIE » 27 maart 2017 23:52

Jaimz schreef:Ik heb je verward met een andere gebruiker met vechtende robbies. ;)

Je kan als nest materiaal wc papier gebruiken.
Als de robbie de wond zelf goed schoonhoud hoef je er eigenlijk niks op te smeren maar honingzalf kan geen kwaad.Hij trekt met zijn pootje en is ook rood,dat kan ook van het gevecht zijn.

Robbies zijn keihard als het om pijn gaat en laten daarom niet snel zien dat ze iets mankeren.

Hopelijk brengt een bezoekje aan een dierenarts meer duidelijkheid over het pootje.

Vanmiddag ben ik naar de dierenarts geweest ik heb geen zalf ofz meegekregen. De wond was al eigenlijk dicht gegroeid :). De hamster houd het goed schoon. En er is tenminste geen bloed meer te zien of in die trand. Als het toch open gaat of de hamster gaat anders doen. Mag ik natuurlijk altijd terugkomen. Bedankt voor de tips en hulp.

RIP

ILYSMHAMMIE

Berichtdoor Sylvia. » 28 maart 2017 09:50

Fijn te horen dat de wond er al zo goed uitzag. Dan zal het een oppervlakkige wond zijn geweest, gelukkig!

En het pootje? Is dat weer helemaal goed? Gebruikt hij het weer goed? Was daar niets meer aan te zien?

NB: je hoeft onze tekst niet steeds helemaal te citeren hoor. Als meer mensen hebben gereageerd op je bericht kun je ook gewoon de naam erboven zetten, bv @Sylvia, @Jaimz etc. Het is meestal wel duidelijk in de topics wie wie antwoordt ;)
Sylvia.

Berichtdoor Jaimz » 28 maart 2017 18:31

Inderdaad,hoe is het nu met het pootje?
Jaimz

Berichtdoor ILYSMHAMMIE » 31 maart 2017 21:45

Jaimz schreef:Inderdaad,hoe is het nu met het pootje?

@Sylvia @Jaimz

Sorry dat wist ik niet :) . Gelukkig dat het dan geen diepe wond was. Met hem gaat het goed. Hij tilt zijn pootje niet meer afentoe op.
Het jammere is wel dat hij nu nog banger is. Bijvoorbeeld als je dan op je bed zit en het kraakt rent hij gelijk weg. Of als je je hand in de kooi doet etc. Ik probeer hem wat opnieuw te laten wennen aan mijn hand. (Met voer). Maar het komt goed in ieder geval! Bedankt!

RIP

ILYSMHAMMIE

Berichtdoor Sylvia. » 01 apr 2017 09:59

FIjn te horen dat alles goed gaat!

Ja, hij zal zijn vertrouwen een beetje kwijt zijn geraakt door dit voorval. Geef hem maar een beetje de tijd. Als je het voorzichtig op probeert te bouwen zal hij vast over een poosje weer minder bang zijn. Al moet ik zeggen dat mijn ene robbie ook veel instinctiever is dan mijn andere robbie en ook vaak iets voorzichtiger is en voor de zekerheid wegrent als hij het te spannend vindt. Dus het kan ook een beetje zijn karakter zijn. ;)
Sylvia.

Keer terug naar Gezondheid