Hamstergeluid 'iep'

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Hamstergeluid 'iep'

Berichtdoor fja » 04 apr 2017 20:36

Hoi,

Ik ben altijd snel bezorgd over mijn hamstertje Binky, omdat ik zoveel van hem houd. Hij maakt een geluid. Het lijkt denk ik een beetje op niezen (weet niet echt hoe niezen klinkt bij een hamster), maar het is ook wel weer snel afgelopen. Soort 'iep'/'ief' geluidje. Hij is iets meer als 1 jaar oud. Ik heb het wel eens gehoord tijdens zijn slaap toen hij wat jonger was. Het is maar een paar keer en stopt dan ook gelijk weer. Hoorde het een paar weken terug ook, maar verder niet meer gehoord tot een half uurtje terug. Toen hij het net deed lag hij in zijn nestje.
Ik denk zelf niet echt aan niezen, omdat het echt maar een paar keer is (of kan niezen ook maar een paar keer zijn). Hij is ook gewoon actief en ziet er gezond uit. Ik ben alleen zo snel bezorgd om het kleinste piepje. Het is gewoon zo'n schatje :+: en wilde iemands mening/ervaring weten.

Is trouwens een langharige Syrische hamster (mannetje)

Groetjes,
Fleur
fja

Hamsters: Binky

Re: Hamstergeluid 'iep'

Berichtdoor Hamstersam » 05 apr 2017 07:46

Mijn hamster deed dat ook wel eens en hij is een paar dagen terug ziek geworden. Het kan heel goed ook toeval zijn maar ik zal kijken waar het vandaan komt. Misschien is hij allergisch voor de bodembedekking.
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Leeftijd: 15
Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor fja » 05 apr 2017 08:07

Ik houd het nog in de gaten. Hij heeft het sinds mijn bericht op het forum niet meer gedaan. Kunnen hamsters ook ineens allergisch worden van bodembedekking? Ik heb de bodembedekking nooit vervangen (natuurlijk wel verschoont, maar bedoel ander soort bedekking). Deze bodembedekking had hij ook toen hij klein was bij de winkel. Bodembedekking is: back-2-nature, grijze korrels. Als het ineens kan van de bedekking, probeer ik nieuwe bedekking. Welke gebruik jij? Bedankt voor je reactie! :-)

-- 05 apr 2017 17:47 --

Net piepte hij weer. Ik gaf hem een lekkere traktatie. Tijdens en na het eten begon hij met piepen. Ongeveer 7 keer. Ook tijdens het zoeken van nieuw eten. Misschien betekent het wel dat hij blij is met het lekkere eten of dat hij meer wilt? Verder is hij nog steeds helemaal gezond en vrolijk. Dus denk zelf niet aan ziek/allergisch, maar houd het zeker in de gaten.

Ik heb het even gefilmd. Hier het filmpje: https://youtu.be/yXU9LeuJRSQ
Je hoort ondertussen wel gerommel. Dat is het gehamsterde voer waar hij wat lekkers tussen uit zoekt. Heb de stukjes wanneer hij het deed bij elkaar geplakt en een paar ook herhaald, zodat het wat langer duurt en duidelijker is.
fja

Berichtdoor Ammie » 06 apr 2017 10:57

Mijn hamster maakt ook wel eens een iep geluidje. Ik hoor het alleen als ze wakker is en even naar buiten komt om te drinken en plassen en als ze wat zoekt om mee te nemen in haar wang. Dan hoor ik wel eens zo'n geluidje. Maar als ze weer in haar huisje gaat of de rest van de dag niet. Zal wel niks ernstigs zijn.
Als ze ieft en haar neusje is ook nat, dan kan ze wel verkouden zijn.

Ik maak me ook altijd zorgen om de kleinste geluidjes. I know that feeling :-)
Enjoy the little things in life, for one day you'll look back and realize they were the big things...
Ammie

Leeftijd: 28
Hamsters: Sjoelie

Berichtdoor Dukat » 06 apr 2017 11:33

De mijne deed het vaak in het begin of wanneer ik hem liet kennismaken met wat nieuws. Hij doet het nu een stuk minder.
Ik was ook bezorgd en ben zelfs met hem naar de dierenarts geweest, maar die constateerde dat hij niets mankeerde.

Dit over ief geluidjes vond ik op internet.

Als ze een zacht ief geluidje maken zijn ze hun nest aan het bouwen.

Lees meer: http://taaldier.webnode.nl/huisdieren/hamster/

Shiny geluid. Dit is een klein zacht geluidje wat hamsters maken als ze eten zoeken of een nestje maken. (met filmpje er bij)
Bron: http://goudhamsters.jouwweb.nl/lichaams-taal

Voor het zelfde kan jouw hamster ook een allergie hebben.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor fja » 06 apr 2017 17:57

Bedankt voor alle reacties! Hij doet het inderdaad alleen als hij zijn nestmatriaal weer bij elkaar raapt en als hij eten zoekt of eet. Ook geen nat neusje. Ben wel gerust nu. Bedankt! :D
fja

Keer terug naar Gezondheid