Hardnekkige bloedmijt

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Hardnekkige bloedmijt

Berichtdoor yakatchi » 18 mei 2017 20:28

Goedenavond allemaal,

Het hamstertje van mijn zusje, Latte, heeft zeer hardnekkig last van bloedmijt.
We behandelen het arme beestje elke keer weer met beaphar antiparasiet maar het blijft terug komen. We maken elke keer de kooi compleet schoon, gooien alle houten speeltjes weg en desinfecteren alles.
Is er een manier dat we blijvend van deze vervelende plaag af kunnen komen?

Dat brengt mij ook op een ander probleem:
Mijn jonge hamstertje, Pippin, woont bij mij op mijn kamer en hier is nog geen bloedmijt.
Hebben jullie tips om er voor te zorgen dat ik hoe dan ook geen bloedmijt aan Pippin overdraag?
Ik raak Latte nooit aan, hoe graag ik ook wil dat durf ik niet meer, maar zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Alvast Enorm bedankt voor de hulp!
Life is to short to have regrets ;)
yakatchi

Hamsters: Latte, Pippin

Re: Hardnekkige bloedmijt

Berichtdoor _mona_ » 18 mei 2017 21:58

Oh, wat naar. Bloedmijt is echt iets super lastig om kwijt te raken, heb er helaas ook ervaring mee.

Wat je goed moet beseffen is dat bloedmijt niet vooral op de hamster zit, maar juist verstopt in de omgeving. Alleen de hamster en kooi behandelen is dus totaal niet voldoende. Je moet heel de kamer waar het dier staat behandelen. Bloedmijt verstopt zich in kieren, dus plinten, kroonlijsten, kasten, vloer,... alles behandelen...

Bloedmijt verplaatst zich ook, dus jouw hamsters, die op een andere kamer zit is niet veilig voor de mijten, ookal raak je de hamster van je zus nooit aan. behandel de kamer waar die staat dus ook zeker, anders zullen de mijten gewoon naar daar verhuizen...

Verder kunnen bloedmijten tot een half jaar lang overleven zonder voedsel, zolang kunnen ze zich dus in kieren verstoppen en dan terug komen.

Je zal dus wekelijk alles moeten behandelen: kooi van de hamster, spullen die erin staan + heel de kamer. Waarmee je het doet is ook heel belanrijk! het moet namijk permethrine bevatten. Ik gebruikte hiervoor een antivlooienschampoo voor honden, daarmee waste ik alles spullen, kooi enzo en dwijlde ik de vloer. De omgeving en alle kieren sprayde ik in met een omgevingsspray tegen vlooien, ook met het bestanddeel permethrine.
En dat dus wekelijks doen. Hamster elke 2 weken behandelen, best met stronghold kitten, 1 druppeltje in de nek. Beaphar doet niet zo veel...

Behandel alles wekelijks voor minstens 2 maanden, dan kan je er elke keer een week langer tussen laten, tot je op elke maand zit. Hou dat een half jaar lang aan en je zou bloedmijt vrij moeten zijn. Zo heb ik het toch gedaan, omdat ze een half jaar lang verstopt kunnen blijven.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Mirkku » 19 mei 2017 16:19

Bloedmijt is echt HEEL HEEL erg hardnekkig. het is erger dan je je kunt voorstellen. Zelfs de vuilniszakken waarin je bodembedekking en spulletjes weggooit moet je daarna nog insprayen met vergif. Ergens op het forum (waarschijnlijk wel in het FAQ-gezondheid) Staat een hele goede uitleg van een dierenarts (knorretje op het forum).
Mona geeft ook een goede uitleg!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrtje Pinkeltje, en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Pinkeltje

Berichtdoor Nimfee » 20 mei 2017 11:16

Het is inderdaad hardnekking en lastig vanaf te komen. Ik heb het ook jaren terug gehad bij de kleine knagers. Ik denk dat ik een half jaar bezig ben geweest met schoonmaken etc. De dieren werden elke keer behandeld, de bakken werden elke week schoongemaakt met Halamid, de speeltjes uitgekookt of in de oven 'gebakken' en nestmateriaal werd elke dag vervangen. Ik zag ze na enkele weken niet meer maar omdat ze zich dus inderdaad verstoppen, ben ik wel een half jaar lang bezig geweest met ontsmetten, schoonmaken, behandelen etc. om zeker van te zijn dat ze weg waren. Oh ja, de omgeving sprayde ik in met 404 vogelspray.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Dierenlief » 20 mei 2017 20:12

Pffhh, dat is erg zeg, is de kans groter dat je er last van krijgt als je meer hamsters hebt? Of maakt dat niet zoveel uit? En waar komt zoiets ineens vandaan? Kun je ook preventieve maat regelen nemen?
Dierenlief

Berichtdoor _mona_ » 20 mei 2017 20:19

Nee, hoeveel hamsters je hebt maakt echt niet uit. Bloedmijt krijgen is vooral pech hebben. Je kan een besmet diertje ergens kopen, je kan het hebben van (tweedehands) spullen te kopen, vooral hout is gevaarlijker omdat daar kieren in zitten waar mijten(eitjes) verstopt in kunnen zitten, het kan in bodembedekking of hooi zitten, ze kunnen ook gewoon van buiten komen. Bloedmijt komt vaak voor bij vogels, dus als je buurman kippen heeft kunnen ze vandaar naar jouw komen wandelen. Of van vogels die op je dak komen zitten.
Reptielen hebben er ook vaak last van.

Je kan wat voorzorgsmatregelen nemen zoals geen hamsters kopen bij broodfokkers/en minder goede fokkers, nieuwe spullen (vooral hout) en bodembedekking en hooi eerst 48u invriezen voor je het gebruikt,...
Maar het is echt gewoon pech hebben, je kan alles doen en toch nog bloedmijt krijgen, of niets van vooorzorg nemen en nooit bloedmijt krijgen.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Dierenlief » 20 mei 2017 20:26

Dank voor je antwoord, ik hoop dat t inderdaad buiten mijn deur blijft, ik wist dit allemaal niet. Goed om in ieder geval alert te zijn!
Dierenlief

Berichtdoor Nimfee » 21 mei 2017 13:34

Wat Mona zegt inderdaad, het is gewoon echt pech. Ik heb nu al 15 jaar knaagdieren en maar 1x gehad. Ik moet wel zeggen dat ik in die periode met iemand omging die veel dieren had (konijnen, cavia's, muizen, gerbils, hamsters, en nog veel meer en achteraf gezien werd er niet zo secuur met de verzorging omgegaan) en daardoor nam ik altijd veel gedoe mee (mijten, schurft, en dus een keer bloedmijt). Sinds ik al langere tijd met meer met die persoon om ga, heb ik eigenlijk nooit meer last gehad van mijten of andere parasieten. Als ik bij een beurs ben geweest, dan spring ik ook direct onder de douche en was ik direct mijn kleren. Ik heb nog wel dat ik de omgeving inspray met 404 spray als ik de bakken b.v. heb verschoond.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Dierenlief » 21 mei 2017 23:32

T blijft me maar bezig houden, mede doordat ik vrnl hamsters van marktplaats opvang en hier een blijvend huis geef. Dat is dan toch een extra risico dat er wel wat mee naar binnen komt lijkt mij. Ik had al eerder uitgezocht met besmettelijke ziektes ed, maar dit had ik nog niet van gehoord. Ik heb dan ook besloten om geen hamsters meer in huis te nemen die van verschillende adressen komen, hoe spijtig ik dat ook vind. Ik wil t risico niet lopen, t lijkt mij voor mens en dier echt een ramp :(
Dierenlief

Berichtdoor Gabriëlle » 22 mei 2017 01:51

Dierenlief schreef:T blijft me maar bezig houden, mede doordat ik vrnl hamsters van marktplaats opvang en hier een blijvend huis geef. Dat is dan toch een extra risico dat er wel wat mee naar binnen komt lijkt mij. Ik had al eerder uitgezocht met besmettelijke ziektes ed, maar dit had ik nog niet van gehoord. Ik heb dan ook besloten om geen hamsters meer in huis te nemen die van verschillende adressen komen, hoe spijtig ik dat ook vind. Ik wil t risico niet lopen, t lijkt mij voor mens en dier echt een ramp :(
Dat is inderdaad meer risico en helaas niet geheel te voorkomen met hamsters van marktplaats. Maar waar de hamster ook vandaan komt is wel zo verstandig om een nieuwe hamster altijd tegen in en uitwendige parasieten te behandelen en minimaal 2 weken in quarantaine te zetten. Tenzij deze van een betrouwbare afkomst is en direct naar je toe gaat (dus niet via een evenement of andere hamsterliefhebbers) dan is het risico maar erg klein.
Gabriëlle

Leeftijd: 33

Berichtdoor yakatchi » 22 mei 2017 10:56

Bedankt voor de antwoorden allemaal!
Jee wat een rot situatie is dit zeg. Ik heb Mona's bericht doorgestuurd naar mijn ouders en zusje en zij gaan nu kijken wat ze kunnen doen.
Ik moet even wat ophelderen. Mijn hamstertje en ik zitten in een ander huis, dus niet alleen een andere kamer. In dit huis is dus nog geen bloedmijt. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat als ik bij mn ouders kom ik geen bloedmijt mee terug neem?
Wij gaan hard ons best doen voor Latte, want dit gunnen we haar natuurlijk niet! Ik hoop dat dit snel overgaat :/
Life is to short to have regrets ;)
yakatchi

Hamsters: Latte, Pippin

Berichtdoor Mirkku » 22 mei 2017 18:16

Oef, en bij jou thuis zijn ook dieren? Dan zou ik eigenlijk een poosje niet in de omgeving komen van de hamster met bloedmijt... En anders echt in de hal al je kleren uittrekken en in de was gooien, en nieuwe kleren aantrekken. En ook schoenen en jas niet mee de kamer van de andere dieren in nemen.
Het is ECHT heel erg hardnekkig, bloedmijt...
Hier ook in +_ 20 jaar dieren, 1 keer last van gehad. Wat. een. ramp. Vooral omdat we toen nog niet wisten dat het ZO erg kon zijn. We dachten, je gooit de bodembedekking weg en behandelt de gerbils (die hadden we toen) en that's it. Nou.... Niet dus.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrtje Pinkeltje, en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Pinkeltje

Keer terug naar Gezondheid