Rode neus: porfyrine?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Rode neus: porfyrine?

Berichtdoor Jip_2017 » 30 mei 2017 21:57

Hoi allemaal,

Jip heeft sinds gisteren een rood neusje. Nu heb ik hier en daar wat gegoogled en kom ik porfyrine tegen.
En dat dit zou kunnen worden uitgescheden bij acute stress. Nu hebben we een week geleden haar nagels geknipt en ik kan me voorstellen dat dat best een stressvolle gebeurtenis is voor een hamster..
Moeten we ons zorgen maken? Of is dit gewoon iets van voorbijgaande aard?
Jip_2017

Hamsters: Jip

Re: Rode neus: porfyrine?

Berichtdoor Sylvia. » 31 mei 2017 10:46

Een hamster kan inderdaad ook overmatig porfyrine uitscheiden, oa bij stress. Maar, dat komt dan vrij snel na de stressvolle gebeurtenis. Als je een week geleden de nagels hebt geknipt, kan het niet meer daar van zijn.

Wat voor hamster is Jip? Hoe oud is Jip? Is er verder iets in het hok of in huis wat stress opgeleverd kan hebben?
Kun je beter beschrijven wat je constateert. bv komt er iets rood(bruine) vloeistof uit het neusje, of wat? Of nog liever, kun je een foto laten zien?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Jip_2017 » 31 mei 2017 21:52

Jip is een dwerghamster van een half jaar oud :).
Ik weet niet zo goed, het enige wat ik me kan bedenken is dat er heel af en toe een muis bij ons rondloopt. Deze kan niet in de kooi (tralies <1 cm), maar wellicht is die erop geklommen? Verder is er niks gebeurd, hoktechnisch hebben we het hok verschoond toen ze dat al een beetje had.

Het lukt me niet goed om een foto te uploaden. Maar haar neus is rood en je ziet met name haar neusgaten heel goed. Gister zat er misschien een beetje roodbruine vloeistof bij haar neus, maar het ziet er vandaag in ieder geval al beter uit. Nog wel rood, maar iets minder vurig.

Verder gedraagt ze zich niet anders dan anders :).
Jip_2017

Berichtdoor Sylvia. » 01 jun 2017 09:56

Goed dat de muis niet in de kooi kan komen! Je moet altijd oppassen met muizen omdat ze ziektes bij zich kunnen dragen. Sluit ook het voer goed af, dat de muis daar ook niet bij kan komen.

OK, ik snap dat je geen foto kunt laten zien. Zoek dan in ieder geval even wat foto's op zodat je kunt vergelijken hoe dat er uitziet. Hou het gewoon verder even in de gaten. En als het blijft en je het niet vertrouwt, zou ik wel even naar de dierenarts gaan.

Mocht het neusje erg rood zijn en ook de huid rondom rood is kun je het ook altijd even met een nat doekje even voorzichtig een beetje schoonmaken. Als het vaak voorkomt kan de porfyrine de huid namelijk uitbijten en kan er een huidinfectie ontstaan. Dat heb ik met mijn Bubba gehad en toen had hij een AB kuur nodig.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Jip_2017 » 06 jun 2017 08:44

Dank je voor de tips Sylvia!
We hadden het inderdaad al vergeleken en het leek er erg op.

Het is nu helemaal weggetrokken en haar neusje is weer mooi roze. Eromheen is t nog wat rood, maar t gaat al flink de betere kant op :)
Jip_2017

Keer terug naar Gezondheid