Rusje maakt rare geluidjes. UPDATE: Overleden.

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Rusje maakt rare geluidjes. UPDATE: Overleden.

Berichtdoor CaptainJill » 04 jun 2017 01:33

Hallo allemaal.

Ik ben momenteel erg bezorgd. Mijn kleine rusje Timmy is afgevallen en maakt zo nu en dan rare geluidjes. De geluiden klinken een beetje alsof je kort je vinger over een balon haalt. Ik heb hem nooit gewogen en weet daarom ook niet hoeveel hij precies is afgevallen. Timmy is ondertussen al ouder dan 3 jaar en heeft nooit eerder geluidjes gemaakt. Aan zijn karakter of vacht is niets op te merken. Hij rent nog goed in zijn rad en maakt gebruik van enkele knaagspeeltjes en voeding. Vachtje is net zo zacht als normaal.

Ik weet dat 3 jaar oud is voor een rusje, maar ik zou hem toch het liefst gewoon door ouderdom zien sterven dan aan iets waar ik niets aan heb kunnen doen. Help!
Laatst bijgewerkt door CaptainJill op 05 jul 2017 14:46, in totaal 2 keer bewerkt.
CaptainJill

Hamsters: Timmy

Re: Rusje maakt rare geluidjes.

Berichtdoor Sylvia. » 04 jun 2017 09:58

doet hij het continue of alleen in een bepaalde situatie?
hij is niet verkouden? geen snotneus, geen benauwdheid oid

kun je wellicht een filmpje plaatsen van het geluid?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor CaptainJill » 04 jun 2017 12:22

Het geluidje is vrij zeldzaam en duurt niet langer dan 2 seconden.

Wel opvallend vind ik dat hij sinds het maken van de geluidjes op rare plekken 'slaapt.' Normaal slaapt hij in zijn huisje, maar ondanks zijn al verschoonde kooi blijft hij zich opkrullen in zijn buis, wieltje, of gewoon een open plek. Ik heb niet het idee dat hij echt slaapt; zijn oogjes zijn half open.

Wat zijn de symptomen van verkoudheid precies?
CaptainJill

Berichtdoor Sylvia. » 04 jun 2017 20:59

Ik begrijp niet goed wat voor soort geluid je bedoelt. Maar als het zo zeldzaam is zal het waarschijnlijk niets ernstigs zijn. Zeker gezien het feit dat je zegt dat hij er verder goed uitziet en zich normaal gedraagt.

Het is natuurlijk vrij warm geweest, dus het is niet zo gek als hij wat luchtiger slaapplekjes heeft opgezocht. ;)

Bij verkoudheid kun je een snotneus zien. Bij een luchtweginfektie zijn ze meestal zichtbaar benauwd en hebben ze meestal een hoorbare benauwde ademhaling.
Sylvia.

Berichtdoor CaptainJill » 06 jun 2017 03:13

In dat geval durf ik met zekerheid te zeggen dat hij niet verkouden is.

De geluidjes zijn aanzienlijk verminderd. Ik hoor het nog maar heel zelden.
Dat hij op andere plekjes slaapt door de hitte lijkt me logisch, maar op mijn slaapjamer is het ook in de zomer rond de 22 graden. (en in de winter ook.)

Als alles goed blijft gaan laat ik het hier maar bij. Misschien iets te snel bezorgd geraakt. ;)
Hartelijk bedankt voor de hulp!
CaptainJill

Re: Rusje maakt rare geluidjes. UPDATE: Situatie verslecht!

Berichtdoor CaptainJill » 01 jul 2017 02:40

Update:

Helaas gaat het toch niet zo goed met Timmy. Er is wel degelijk iets aan de hand. Hij blijft allerlei verschillende soorten geluidjes maken, en valt continu om - waarna hij een poosje 'levenloos' blijft liggen of verward overeind krabbelt. Net piepte hij weer en ging ik even bij hem kijken. Ik aaide hem zachtjes over zijn rugje met mijn vinger en plotseling viel hij op zijn zij. Ik pakte hem voorzichtig op en wilde hem op zijn buikje draaien, maar als een soort lappen popje viel hij daardoor eerst nog op zijn rugje. Ik heb hem toen opgepakt en op mijn borstkas gepositioneerd, letterlijk, omdat hij zelf totaal niet bewoog. Zijn oogjes puilden uit en het leek een soortje alsof hij bang was. Ik aaide hem rustig waardoor hij rustiger werd, dit ongeveer 3 minuten lang. Daarna krabbelde hij ineens overeind en rende hij verward naar verschillende plekken toe. Ik heb hem toen terug in zijn kooitje gezet. Hij valt nog continu om en af en toe blijft hij doodstil liggen.

Ik denk zelf een soort hersenbloedinkje door zijn leeftijd. Wat denken jullie, en wat kan ik het beste doen voor Timmy?
CaptainJill

Re: Rusje maakt rare geluidjes. UPDATE: Situatie verslecht!

Berichtdoor Sylvia. » 01 jul 2017 10:53

Het klinkt inderdaad alsof er iets in zijn hoofdje is gebeurd. Ik heb zelf een rusje gehad die op 2-jarige leeftijd een hersenbloeding heeft gekregen. Zij was echter op slag helemaal verlamd en ik heb haar in laten slapen.

Jouw rusje zal wellicht ook een hersenbloeding of een aantal beroertes hebben gehad. Eerlijk gezegd denk ik dat je je hamstertje het best in kunt laten slapen. Het kan goed dat hij enorm veel pijn in zijn hoofdje heeft en als het er niet naar uitziet dat hij zelf spoedig inslaapt, wil je hem dan wel zo dagen laten doorgaan.

Ik vind zelf laten inslapen door een enkele injectie niet fijn. Ik vraag daarom altijd om mijn hamstertje eerst onder gasnarcose te laten brengen voordat de definitieve injectie wordt gegeven. De laatste twee hamsters die ik heb in laten slapen heb ik ook nog een slaapinjectie laten geven. Sommige dierenartsen werken ook met 2 injecties, eerst een slaapinjectie, dan de definitieve injectie.
Sylvia.

Re: Rusje maakt rare geluidjes. UPDATE: Overleden.

Berichtdoor CaptainJill » 05 jul 2017 14:46

Ik had voor mezelf afgesproken dat als hij maandag nog leefde en nog zoveel last had, ik hem inderdaad zou laten inslapen.
Echter is Timmy opgeknapt. Hij viel nog steeds om, maar was niet meer zo in paniek en leek ook geen pijn meer te hebben. Hij rustte dan even uit in zijn zandbakje voordat hij gewoon verder ging met zijn leventje.
Vannacht is Timmy helaas overleden. Zonder pijn of paniek, gelukkig.

Rust zacht kleine Tim.
Bedankt voor je hulp!
CaptainJill

Berichtdoor Dukat » 05 jul 2017 16:10

Ach, Gecondoleerd.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor iris1006 » 05 jul 2017 17:27

Veel sterkte met Timmy, je hebt in ieder geval goed je best voor hem gedaan.
iris1006

Hamsters: Coco & Janneke

Berichtdoor Sylvia. » 05 jul 2017 19:50

Ach, heel veel sterkte! :(
Fijn dat hij vredig is ingeslapen!
Sylvia.

Keer terug naar Gezondheid