Schokkende ademhaling, longontsteking? HELP!

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Schokkende ademhaling, longontsteking? HELP!

Berichtdoor Rizzie » 13 jun 2017 11:43

Goedemorgen!

Graag vraag ik jullie om jullie ervaringen en hulp over het volgende:

Mijn syr (goudhamster) is 2,5 jaar. Ik heb een bonte (2 kleuren zwartbruin/wit) en hij heet turbo. Hij heeft het altijd prima gedaan en hij is altijd erg druk en lief geweest. Sinds dat het zo warm werd buiten (2 á 3 weken geleden) begon turbo te trillen/schudden. Wij kwamen er achter dat dit zijn ademhaling was waardoor heel zijn lijfje ''schudde''. Eerst dacht ik dat het door de warmte kwam, maar een week later toen het niet meer zo warm was deed hij het nog steeds.

Ik ben met turbo naar de dierenarts gegaan (6 dagen geleden). De dierenarts kon niks zien/horen, zelfs niet op de röntgen foto, maar ze vermoedde dat hij misschien pijn had en daarom kreeg ik pijnstiller mee. Ik ben na 2 á 3 dagen gestopt met de pijnstiller omdat hij er héél duf van werd, zo duf dat ik bang was dat hij zou overlijden. Na het stoppen met de pijnstiller was hij wat actiever geworden, maar hij is nog lang niet de oude. Hij eet en drinkt weinig en hij is afgevallen. We geven hem babyvoeding en vers voer zoals sla, dat krijgt hij soms nog wel weg. Hij slaapt héél de dag en héél de nacht. Het was nooit een kroelbeer, hij wilde altijd rennen en ontsnappen, maar nu komt hij heel de avond bij je slapen.

Gisteren toen hij bij mij lag te slapen hoorde ik een tikkend geluid in zijn ademhaling (niet heel de tijd, maar af en toe hoor ik een tikje). Het klonk een beetje alsof je twee knikkers tegen elkaar aan zou knikkeren, of alsof hij slijm heeft ofzo? Het snelle adem halen en 'schudden' doet hij nog steeds.

Zojuist met de dieren arts gebeld, ik mag van haar antibiotica proberen, maar ze weet dus niet of het zal werken en of het uberhoubt een long ontsteking is, of toch misschien ouderdom.

Hebben jullie hamsters gehad met een long ontsteking? En zijn de symptomen misschien vergelijkbaar met die van turbo? Ik wil heel graag dat hij geneest, maar ik twijfel of het juist is om hem antibiotica te geven omdat ik niet weet of het ouderdom of een longontsteking is.

Heel erg bedankt voor het lezen en alvast voor het reageren. Ik waardeer het ENORM!! Groetjes van riz :zwaai:
Rizzie

Hamsters: Turbo

Re: Schokkende ademhaling, longontsteking? HELP!

Berichtdoor Sylvia. » 13 jun 2017 13:02

Hier kun je wat meer lezen over luchtweginfekties:
viewtopic.php?f=7&p=11195411#p11195411

Ook zullen er hier op het forum wel wat topics over hamsters met een luchtweginfektie/longontsteking te vinden zijn.

Mijn roborovski dwerghamster heeft in februari een luchtweginfektie gehad. Hij had een snotneus en had het zichtbaar benauwd. Zijn ademhaling was ook hoorboor en hij piepte zelf ook uit nerveusiteit. Ook was hij duidelijk zichtbaar ziek en vermoeid. Hij sliep ook veel. Hij heeft een week AB gehad en Bisolvon hoestdrank.

Het is moeilijk te zeggen of jouw hamster ziek is of dat het ouderdom is. Maar voor de zekerheid zou je de AB kunnen geven. Wellicht knapt hij toch op.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Rizzie » 13 jun 2017 13:13

Bedankt voor je reactie, ik heb er zeker wat aan _/-o_ !! Ik denk dat ik de antibiotica van de dierenarts toch ga proberen. Het zou geen kwaad kunnen, hoop ik.
Sorry dat ik een topic ben begonnen over een veel voorkomend onderwerp :oops: , ik kon alleen toch nét niet vinden wat ik bedoelde, omdat turbo'tje al zo oud is.
Rizzie

Berichtdoor Sylvia. » 13 jun 2017 13:25

Je mag altijd zelf een topic aanmaken hoor! Welk onderwerp ook! Dan kun je gelijk zo af en toe een update plaatsen, als je dat wilt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Rizzie » 14 jun 2017 11:04

Ik heb gisteren de antibiotica opgehaald en ik ben er direct mee begonnen. Het leek (heel raar) alsof hij meteen al wat drukker werd, ookal weet ik ook wel dat het niet zo snel werkt.

Ik ben benieuwd, het is al een oudje, maar ik heb goede hoop dat het zal helpen. Hij zat vanmorgen ook alweer een half snoeptomaatje op te eten, dus eetlust heeft hij nog wel! Gisteravond dronk hij ook nog water uit het flesje. Zo lang hij eet én drinkt ben ik redelijk gerust.
Rizzie

Keer terug naar Gezondheid