Wanneer is een Syrische hamster te zwaar?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Wanneer is een Syrische hamster te zwaar?

Berichtdoor Dukat » 14 jun 2017 00:03

De laatste tijd komt Dukat aan. Hij woog de laatste keer 149 gram. Hij is ongeveer 18 cm. (voorheen tussen de 135 en de 140 gram. Zijn tailleomvang is 12cm. in de omtrek.

Ik vond hem altijd wat tenger en knokig aanvoelen, maar tegenwoordig voel ik zijn botten en pezen een heel stuk minder. Hij voelt steeds meer zo rond aan als dat hij er met al zijn pluishaar al uitzag.

(Ik weet dat 150 gram op zich netjes is, maar hij komt steeds meer aan).
Moet ik me zorgen maken dat hij niet te snel aankomt? Het lijkt me niet goed voor zijn gewrichten als hij te veel zou wegen.

Ik geef hem per dag 10 gram Beaphar care +.
Daarnaast ook ongeveer een kwart stukje walnoot of een paar zaadjes.

Hij is nu een maand of 9 oud.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Re: Wanneer is een Syrische hamster te zwaar?

Berichtdoor Gabriëlle » 14 jun 2017 01:46

Dat verschilt per hamster.
Ik kijk meer naar zitten er spieren onder, dus als je de hamster oppakt moet je geen knokige en schonkige hamster voelen, dan is ie te mager, maar je moet echt het idee van een mini topsportertje hebben.
Als een hamster te weinig beweging, maar wel te veel of te vet eten krijgt, krijg je een slap aanvoelende hamster met los en hangend vel.
Maar naar mijn mening kan een gezonde hamster die genoeg beweging krijgt nooit zomaar te zwaar worden (uitzonderingen daargelaten), maar eten ze keurig wat ze nodig hebben.
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Rizzie » 14 jun 2017 09:27

Ik denk ook dat je dit wel aan hem merkt/voelt als je hem op pakt. Ik heb mijn syrtje eigenlijk nooit gewogen, maar hij heeft er ook nooit te dik uit gezien. Hij is altijd in verhouding geweest. Zo lang het beestje lekker actief is maakt het volgens mij niet zo uit.
Rizzie

Hamsters: Turbo

Berichtdoor Dukat » 14 jun 2017 21:28

Hij voelt niet echt slap aan met loshangende vellen, maar zeker ook niet meer zo knokig en pezig als eerst.
Nu voelt hij een beetje vorser dan eerst.

Bij het begrip topsportertje denk ik aan een hamster met hele harde aangespannen spieren. Dat heeft hij nou ook weer niet.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Dukat

Berichtdoor Charlotte09 » 19 jun 2017 18:54

Niet om je bang te maken, maar wel alert. Mijn hamster kwam ook plots veel aan en die had een tumor..
Charlotte09

Berichtdoor Dukat » 21 jun 2017 01:47

Charlotte09 schreef:Niet om je bang te maken, maar wel alert. Mijn hamster kwam ook plots veel aan en die had een tumor..

Hoe was dit precies ontdekt?
Dukat

Berichtdoor Charlotte09 » 21 jun 2017 10:03

Hij werd dikker. Ik was met hem bij de dierenarts voor een roesje en om tandjes te slijpen, toen de dierenarts een soort "bal" ontdekte in zn buik. Die zag je alleen als hij lag...
Charlotte09

Keer terug naar Gezondheid