Hamster ontstoken oog door zaagsel?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Hamster ontstoken oog door zaagsel?

Berichtdoor FloorMila » 15 jun 2017 18:57

Hoi allemaal

mijn rusje heeft een tijd zaagsel gehad als bodembedekking. Ze kreeg dan een dikke laag van zo'n 10 tot 15 centimeter.
Overdag sliep ze in een holletje tussen het zaagsel.
Nu merkte ik dat haar oogjes vaak dichtzaten nadat ze tussen het zaagsel gelegen had. Als ze dan ongeveer 5 minuten wakker was begonnen ze steeds meer open te gaan.
Ik maakte toen 2 keer per dag haar ogen schoon met afgekoeld gekookt water. Dat hielp wel iets maar ze bleef er last van hebben.
Sinds 2 weken gebruik ik carefresh als bodembedekking en nu heeft ze het veel minder. Bijna helemaal niet.
Ik vroeg me af of het normaal is dat hamsters niet zo goed tegen zaagsel kunnen?
Ik weet wel bijna zeker dat het door het zaagsel komt want laatst probeerde ik het weer is een keertje en toen kreeg ze meteen weer ontstoken oogjes.

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn syrtje.
Hebben meer mensen dit met hun hamsters?

alvast bedankt! :D
Groetjes FloorMila
FloorMila

Leeftijd: 14
Hamsters: Gizmo en Mabel

Re: Hamster ontstoken oog door zaagsel?

Berichtdoor Nimfee » 17 jun 2017 10:37

Ja dat kan hoor. Welk merk heb je gebruikt? Niet alle merken zaagsel zijn even goed, sommigen zijn zelfs erg stoffig. Plospan en allspan zijn goede merken. Ik heb hier een rusje wat over is gegaan op hennepvezel omdat het leek dat ze een licht allergische reactie had op allspan.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Re: Hamster ontstoken oog door zaagsel?

Berichtdoor FloorMila » 22 jun 2017 15:54

Nimfee schreef:Ja dat kan hoor. Welk merk heb je gebruikt? Niet alle merken zaagsel zijn even goed, sommigen zijn zelfs erg stoffig. Plospan en allspan zijn goede merken. Ik heb hier een rusje wat over is gegaan op hennepvezel omdat het leek dat ze een licht allergische reactie had op allspan.

Bedankt voor je reactie.
Het was een mix van verschillende merken.
ik ben nu overgestapt op carefresh, maar ik ben nog aan het kijken voor een goedkopere bodembedekking.
FloorMila

Leeftijd: 14
Hamsters: Gizmo en Mabel

Keer terug naar Gezondheid