Wond is weer terug

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Wond is weer terug

Berichtdoor Jubelientje82 » 22 jun 2017 22:02

Hallo!
Mijn hamster Buf had een paar maanden terug een wondje op z'n buik. Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan en die vertelde me dat ze gelukkig geen tumor kon vinden. Ik heb antibiotica gekregen en het was snel weg. Helaas kwam de wond na een week of 2 terug. Ik heb toen gelijk de arts gebeld en die vertelde me dat ik nog 20 dagen anti biotica moest geven. De wond was weer mooi weg... Ik vond de laatste tijd dat hij zich raar gedroeg. Heel schrikkerig en stressig en ik zag vandaag dat hij werkelijk overal in de kooi geplast had. Terwijl hij dat normaal altijd op 1 plaats doet. Ik maakte me een beetje zorgen en besloot hem even de checken en ja hoor. De wond op z'n buikje is alweer terug op precies dezelfde plek. Ik maak me nu enorm veel zorgen. Hij is nog geen jaar oud... Morgen bel ik gelijk de dierenarts weer op.

Hebben jullie dit al eens meegemaakt of weten jullie wat het is zodat ik met een beetje een gerust hart (of juist niet) naar de dierenarts kan morgen en een beetje weet waar ik aan toe ben.

Alvast bedankt!
Jubelientje82

Leeftijd: 20
Hamsters: Buf

Re: Wond is weer terug

Berichtdoor xAnnick » 22 jun 2017 22:09

Mijn hamster had ook wondjes op zijn buik en dit werd veroorzaakt door mijten (demodex) en de jeuk die daarop volgde. Deze wondjes werden door medicatie ook weer minder, maar bleven terugkomen omdat de mijt niet werd aangepakt.

Hoe ziet de vacht eruit en krabt de hamster zich vaak? Is het een syr of een rus?
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Jubelientje82 » 22 jun 2017 22:16

Het is een Russische dwerg hamster. Sinds kort is z'n vacht wat vettig wat ook niet normaal is bij hem. Ik heb niet het idee dat hij zich enorm veel krabt. Ik zie hem wel eens krabben maar iedereen heeft wel eens jeuk toch?

https://www.mupload.nl/img/3pcowaxgrteow.jpeg

Wat me wel opvalt is dat het steeds op precies dezelfde plek terug komt.
Jubelientje82

Berichtdoor Sylvia. » 22 jun 2017 22:22

Heb je een foto van de wond? Kun je die laten zien?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Jubelientje82 » 22 jun 2017 22:28

Ik heb hem net al goed bekeken en ik deed hem best wel pijn volgens mij.. Ik wil hem niet nog eens pakken voor de foto. Ik heb wel een foto van de eerste keer die zal ik er bij zetten
https://m.imgur.com/tnSnKkr
Jubelientje82

Berichtdoor Sylvia. » 22 jun 2017 23:39

Aha, ik herinner me het weer, je had er een poos geleden een topic over. Het kon een verwonding door een wilgenbruggetje zijn oid.

Als hij niet alleen zou zitten, zou ik denken dat het een verwonding door een andere hamster is. Maar dat kan dus niet. Ik vind het er heel akelig uitzien. Dit is natuurlijk een eerdere foto en ik weet niet hoe het er nu uitziet, maar ik zou zelf zo'n wond behandelen met honingzalf.

Ik kan me voorstellen dat het met zo'n wond niet goed meer lukt om zijn vacht te onderhouden en hij er wat vettig uit gaat zien.
Sylvia.

Berichtdoor xAnnick » 22 jun 2017 23:44

Het vachtje lijkt inderdaad wat vettig en iets meer open te staan. Zie je verder ergens kale plekjes of wondjes?

Rond die plek zaten ook de wondjes van mijn hamster en die had dus een "besmetting" (tussen aanhalingstekens omdat deze mijt sowieso in een hamster leeft, maar bij verminderde weerstand te snel vermeerdert en daardoor schadelijk wordt) van demodex. De huid om het wondje heen was ook kaal, maar dat lijkt bij jouw hamstertje niet het geval te zijn.
Ik zou zeker vragen of de dierenarts parasieten als mijten uit kan sluiten. Dit kan onderzocht worden door een huidschraapsel te nemen en te bekijken onder de microscoop of (wat mijn DA deed) door haartjes uit trekken en deze ook onder de microscoop te bekijken.

xAnnick

Berichtdoor Jubelientje82 » 23 jun 2017 06:46

Het is nu een stuk minder groot. Maar daardoor niet minder eng. De haartjes zijn rondom de wond niet weg. Wat me ook invalt is dat die de afgelopen dagen best wel veel piept dat deed die anders nooit. Een schelle harde piep eens in de zoveel tijd. Als ik dan even ga kijken slaapt die of kijkt die me aan van wat is er? Vanmiddag bij de arts zal ik zeker vragen of ze mijten kunnen uitsluiten. Hopen dat hij beter wordt!
Jubelientje82

Berichtdoor Sylvia. » 23 jun 2017 10:31

Ach, dan heeft hij echt pijn! :( Ik vind hem op je foto er ook niet vrolijk uitzien. Het kan zijn dat hij slaperig was hoor, maar ik vind dat hij er erg bedrukt uitziet.

Kan hij dat achterbeentje en die heup wel goed gebruiken? Ik zou even vragen dat ze, heel heel voorzichtig, toch even nakijken of er niets gebroken is of zo.
Sylvia.

Berichtdoor Jubelientje82 » 23 jun 2017 12:14

Hij rent de laatste tijd ook niet lang meer in her rad. Ik heb ook wel het idee dat die de laatste tijd last heeft van de hitte. Aangezien hij op een stuk metaal plat ligt om misschien af te koelen?

https://www.mupload.nl/img/slt7x3zvufxi6.jpeg

-- 23 jun 2017 12:16 --

In ieder geval is z'n gedrag de laatste tijd veranderd en hij kijkt inderdaad triest uit z'n oogjes
https://www.mupload.nl/img/etxadse6ckoyt.jpeg
Zo lag hij er afgelopen nacht de hele nacht bij..
Jubelientje82

Berichtdoor Sylvia. » 23 jun 2017 12:52

Ja, dit plat liggen zal zijn omdat hij last van de hitte heeft. Maar het piepen zal zeker van pijn zijn. Dus even heel goed naar de wond laten kijken. Ook of er geen afstervend weefsel te zien is. En ook om te zien of er geen beschadiging van ander weefsel is dan de huid. Ik vind de wond op de foto die je hierboven liet zien in elk geval heel heftig en diep. Dat is geen oppervlakkig huidwond. Antibiotica is dan goed om te voorkomen dat er een infektie bijkomt, of als het al geinfekteerd is die infektie te bestrijden. Maar ik denk dat er ook lokale behandeling moet volgen met een of andere wondzalf, bv vetramil honingzalf of wat de dierenarts anders adviseert. Als hij zo'n pijn heeft zou ik ook Carprofen drops vragen. Dat werkt ook ontstekingsremmend en zwellingsverminderend.
Sylvia.

Berichtdoor Jubelientje82 » 23 jun 2017 15:20

Ze weten echt niet wat het kan zijn. Een tumor lijkt d'r zeer sterk. Maar ze merkt wel dat die er echt pijn aan heeft.. Hij heeft Dr zelfs gebeten (ohnooo) ze heeft gem een pipetje gegeven tegen mijten. Je weet maar nooit. Ik moet afwachten of het daardoor beter word. En anders weer starten met anti biotica

-- 23 jun 2017 15:23 --

https://www.mupload.nl/img/xfip4reslfvqr.jpg
Dit is het wondje zoals die er nu uit zie.

Ik baal er wel enorm van dat ik een enorm tamme hamster had en hij door alle ellende steeds schuwer wordt.
Jubelientje82

Berichtdoor xAnnick » 23 jun 2017 15:27

Arm ding :-|
Het lijkt inderdaad aan beide kanten te zitten, net zoals bij mijn hamster. Een tumor kan ik me ook niet voorstellen.
Heb je demodex horen vallen bij de DA? Wat heeft ze gedaan om te kijken of het mijt was? Veel beterschap in ieder geval!

xAnnick

Berichtdoor Jubelientje82 » 23 jun 2017 15:38

Ze heeft niks gedaan om te kijken of het een mijt was maar gewoon gelijk een druppel gegeven. Het zit niet aan 2 kanten z'n haartjes zitten daar gewoon door de war. Demodex heb ik niet horen vallen. Het zal nu gewoon afwachten zijn of de pipetjes helpen!
Jubelientje82

Keer terug naar Gezondheid