Plotselinge verlamming, ouderdom? - Update: Overleden.

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Plotselinge verlamming, ouderdom? - Update: Overleden.

Berichtdoor Gurdy » 17 sep 2017 08:38

Hallo allemaal.

Op het moment ben ik een beetje van m'n stuk. Toen ik zonet uit bed stapte en in Pippin zijn kooi keek viel het mij op dat hij z'n tomaat niet had gegeten. Omdat hij altijd zijn groente opeet gingen er bij mij alarmbellen rinkelen. Pippin is al behoorlijk op leeftijd (2 jaar en 3 maand), en ik hield al een poosje rekening met het feit dat het zomaar ineens afgelopen kan zijn. Maar het is nog zo'n lekker actief ventje, dus heel veel zorgen maakte ik me nog niet. Tot zonet dus.. Ik vond hem voor de ingang van z'n huisje, oogjes dichtgeplakt en een beetje verstrooid. Hij reageerde direct op mijn stem en aanrakingen maar voelde wel wat koud aan. Omdat ik niet zeker wist of hij wel gedronken had bood ik hem zijn tomaat opnieuw aan, hij begon direct te knabbelen. Daarna begon hij wat door zijn hok te scharrelen en het viel mij op dat hij met zijn beide achterpootjes sleept, hij gebruikt ze totaal niet. Ik weet niet wat er is gebeurd, gisteravond was ik op een verjaardag en heb ik hem niet gezien, toen ik 's nachts thuis kwam heb ik hem ook niet gezien, ik nam aan dat hij lekker lag te dutten dus heb hem gelaten. Ik kan geen sporen van een wond vinden en heb verder ook niet het idee dat hij pijn heeft. Hij wil niet in zijn huisje, en slaapt nu gewoon open in zijn kooi waar ik hem wat heb toegedekt.
Kan plotselinge verlamming bij zijn leeftijd horen? En hoe nu verder? Ik heb zijn eten al van zijn plateau gehaald, trappetje van het plateau is ook uit de kooi. En verder heb ik voor nu zijn 'looproute' vrij gemaakt zodat hij overal bij kan. Maar toch heb ik het nare gevoel dat hij niet lang meer bij me gaat zijn. En voor hem wil ik dit alles zo fijn mogelijk maken. Iemand ideeën, tips? Alles is welkom!

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Gurdy op 19 sep 2017 18:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes van Gerdien en Friese Stabij Laika en Syrtje Pippin

† Wolf, Zoë, Amy , Sarah, Eddie , Duffy. Slaap zacht lieverds van me <3
Gurdy

Leeftijd: 24
Hamsters: Pippin

Re: Plotselinge verlamming, ouderdom?

Berichtdoor Sylvia. » 17 sep 2017 12:21

Ik vermoed dat je hamstertje een beroerte of hersenbloeding heeft gehad. Dit is in het geval van jouw hamstertje dan inderdaad als gevolg van ouderdom. Als het een beroerte is geweest kan het zijn dat het met een paar dagen weer iets verbetert. Maar het kan ook zijn dat er een zwaardere beroerte overheen komt en hij erger verlamd zal zijn of dood blijft. Als hij zich momenteel nog een beetje kan redden in die zin dat hij kan eten en zichzelf kan schoonhouden kun je het even aankijken. Als het niet verbetert en of erger wordt (door een volgende beroerte) kun je hem beter in laten slapen. Omdat bij een ergere verlamming ze niet meer kunnen eten en opstaan en zich schoonhouden en het dan nog heel lang kan duren eer ze uit zichzelf overlijden. Ik heb dit laatste zelf bij een 2 jaar oud rusje gehad. Zij was op slag algeheel verlamd en ik heb haar toen helaas in moeten laten slapen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor Gurdy » 17 sep 2017 14:25

Dank je voor je reactie, Sylvia. Ik was hier al bang voor.
Op het moment kan Pippin zich nog goed redden. Ik hoor hem af en toe knabbelen aan z'n voer, eet van de komkommer die ik hem heb gegeven en gaat nog gewoon naar de wc. Ik heb het meeste uit z'n kooi gehaald zodat het voor hem makkelijk is om zichzelf te verplaatsen. Ook is alles bij hem in de buurt zodat hij dichtbij zijn eten en zandbadje is. Verder wil hij niet in z'n huisje maar is hij zomaar ergens in z'n kooi gaan slapen, dus daar heb ik extra bodembedekking neergelegd en een kruikje, mocht hij daar tegen aan willen liggen. Voor nu hou ik hem goed in de gaten, mocht de situatie verslechteren, of ik zie dat het voor hem onmogelijk wordt om z'n ding te kunnen doen zal ik naar de dierenarts gaan om hem in te laten slapen.

Gurdy

Berichtdoor Sylvia. » 17 sep 2017 17:14

Zolang hij zelf kan en wil eten en zelf naar de wc kan gaan en zichzelf schoon kan houden kun je het gewoon aan blijven kijken. Het best kun je inderdaad de kooi zo handzaam mogelijk inrichten zodat alles wat belangrijk is bij hem in de buurt is en hij het makkelijk kan vinden. En alles waar hij toch niets meer mee kan doen en wellicht gevaarlijk voor hem kan zijn in deze situatie uit de weg is. Het kan goed dat hij erg vermoeid en verward is en daardoor zomaar ergens gaat slapen en niet in zijn huisje gaat. Het is goed dat je extra maatregelen neemt zodat hij wel warm blijft. Het beste kun je de kooi verder op een zo rustig mogelijke plek zetten en ook een handdoek deels over de kooi hangen zodat de kooi een beetje donker is. Ik denk dat het verder inderdaad afwachten wordt hoe het loopt. Hopelijk knapt hij weer iets op. Dan zou je met circa 1 week toch wel verbetering moeten zien. Gaat hij achteruit en heeft hij echt geen hamsterwaardig leven meer dan kun je hem inderdaad het beste in laten slapen.
Sylvia.

Berichtdoor Gurdy » 18 sep 2017 14:08

Ik had inderdaad een dekentje over zijn kooi heen gedaan voor overdag. Vannacht is hij gelukkig weer in zijn huisje gaan slapen. Het enige waar ik me nu zorgen over maak is het feit dat hij volgens mij niet drinkt. Zijn flesje moet hij niks van weten, en volgens mij heeft hij ook niks met het schaaltje water gedaan die ik voor hem had neergezet. Voor nu krijgt hij dus komkommer bijgevoerd voor het vocht. Net heb ik wat brinta met kittenmelk voor hem gemaakt, met wat meelwormpjes, zonnebloempitjes, pijnboompitjes en lijnzaad. Daar heeft hij wat van geslobberd. Verder is zijn situatie nog hetzelfde.

-- 18 sep 2017 22:34 --

Sinds vanavond is Pippin ineens een stuk minder. Hij komt zijn huisje niet uit, de brinta likt hij een beetje van, lijkt dan boos te worden (bijten in het schaaltje, schaaltje met de neus wegduwen), en hij maakt kleine piepgeluidjes. Ik heb daarom besloten, mocht hij vannacht zelf al niet heengaan, morgen naar de dierenarts te gaan om hem te laten inslapen. Ik denk echt dat hij op is, en ik kan het zo niet langer aanzien. Een makkelijke beslissing is het niet, maar wel het beste voor m'n kleine ventje. :(

Gurdy

Berichtdoor Sylvia. » 19 sep 2017 13:43

Ach, heel veel sterkte! Wellicht is er een volgende beroerte overheen gekomen. Het klinkt in elk geval of hij zich duidelijk niet goed voelt en als hij piept zal hij waarschijnlijk ook pijn hebben. Ik denk dat, als hij inmiddels niet zelf is ingeslapen, je hem inderdaad het beste kunt in laten slapen. Deze situatie kan namelijk best nog lang duren en als hij zich zo slecht voelt is dat ook een lijdensweg.
Sylvia.

Berichtdoor Gurdy » 19 sep 2017 18:13

Ik heb de dierenarts afgebeld. Pippin is rustig in zijn slaap overleden.

Gurdy

Re: Plotselinge verlamming, ouderdom? - Update: Overleden.

Berichtdoor xAnnick » 19 sep 2017 18:22

Ach jeetje, veel sterkte!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Re: Plotselinge verlamming, ouderdom? - Update: Overleden.

Berichtdoor Sylvia. » 20 sep 2017 10:11

Heel veel sterkte! Het is wel fijn dat hij gewoon thuis is ingeslapen.
Sylvia.

Keer terug naar Gezondheid