Lijkt minder actief?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Lijkt minder actief?

Berichtdoor Brandil » 24 sep 2017 02:03

Hey!
Als eerste zal ik me even voorstellen.
Ik ben Marijn, 24 jaar, gek van van allerlei beestjes ^_^

Ik ben net klaar met verhuizen, na dat mijn Syrische hamster Elvis 2 weekjes bij me moeder is geweest ( ik checkte elke dag ) Hij at normaal, was actief op de normale tijden.
Ik ben vorige week ziek geweest en heb toen iemand anders gevraagd om de bak te verschonen en het eten / drinken te vernieuwen.
Nu is/lijkt het alsof hij minder actief is ( rennen en in het zand spelen, wat die normaal uren aan een stuk deed) hij is niet bang voor me, Maar het lijkt alsof die alleen naar buiten komt om te eten en te drinken.
Soms "betrap" ik hem op het wiel, maar dat is heel laat in de nacht ( als ik even toevallig naar het toilet moet )
Normaliter wordt die rond half 2 wakker, en gaat die zich wassen eten en dan zn gangetje, nu duikt die zoals vermeld zn slaap plaats in.

Ook heb ik sinds vandaag 2 "adoptie dwergjes" die ik uit een asiel mee heb genomen, zijn nog erg jong, maar ze stonden op de zelfde kamer ( volledig gescheiden en uit het zicht, de dwergjes zijn nog altijd schu natuurlijk )
Het eerste wat Elvis leek te doen, en dit is de eerste keer ( zover ik weet ) is beginnen te piepen / Communiceren(?) (beetje vogel achtig geluidjes ) Gezien ik nooit meer dan een hamster tegelijk heb gehad weet ik niet zeker of het een goed plan is om ze op een kamer te huis vesten, daarom maar even de dwergjes op een rustigere locatie gezet ( ook ivm wennen )

Heef iemand enig idee wat er aan het handje is? :)
Alvast bedankt! _/-o_
Brandil

Hamsters: Elvis, Lilo, Stitch

Re: Lijkt minder actief?

Berichtdoor Dukat » 24 sep 2017 16:33

Welkom. Ik denk dat jouw Elvis gewoon een nachtdier is. Gul Dukat, mijn syr, is ook pas laat actief. Vaak wanneer ik al op één oor lig. Ik denk dat dit gewoon met zijn karakter te maken heeft en het ouder worden. Vaak worden hamsters wat rustiger. Hoe oud is Elvis?

Wat je kunt doen om zijn gezondheid in de gaten te houden is hem elke week wegen. Kijken of hij nog helder uit zijn oogjes kijkt en of hij er verder nog gezond uitziet. Als je je echt zorgen maakt kun je langs de dierenarts voor een gezondheidsonderzoek.

Als je de ruimte hebt zou ik de dwerghamsters uit de buurt houden en liefst in een andere ruimte dan waar je de syr houdt. Ik weet niet precies wat ik moet voorstellen bij vogelgeluidjes. Een soort gepiep dat cavia's ook kunnen maken? Is het misschien opwinding? Daarin ben ik ook nog onwetend.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Brandil » 24 sep 2017 20:25

@Dukat
Bedankt voor je reactie!
Dat hij een nacht dier is heeft die dan vast van mij? :razz:
Elvis, alhoewel ik de exacte leeftijd niet weet ( hamster is van een jongetje overgenomen toen ik even naar de dieren winkel was en hij jankend aan kwam dat hij hem beet )
Ik denk en schat dat die maximaal 3 maandjes is, vandaag ben ik even in de buurt bij een informatie punt geweest waar ook een Dieren arts zit en gevraagd wat hun mening is, gezien dat hij gewoon eet en drink en rent ( vannacht tot half 6 zitte wachten haha ) denken zei dat hij gewoon erg blij is, Geen idee of hij nu al gehecht aan me is, hij is niet hand tam ( vind die totaal niet fijn dus dan laat ik hem lekker zijn ) ik kan hem wel aaien, onder t eten hij wast naast me hand, wel viel t me op dat het (hopelijk) opgewonden piepen pas voorkwam na dat hij weer bij mij op mijn computer kamer stond, voorheen stond die ook altijd naast me en na de verhuizing tijdelijk op de keuken tafel, Misschien is die gewoon blij dat die bij me mag zijn?

De kleine dwergjes, waar ik snel een foto van probeer te krijgen, zodat ik hier kan vragen wat voor dwergjes het zijn ( ze rennen weg :P ) heb ik nu in de woon kamer staan, niet idiaal maar er wordt een kast gemaakt voor 2 bakken ( ja ik heb 2 glazen bakken gehaald voor het geval dat ze gaan vechten )
Brandil

Berichtdoor yunansia » 25 sep 2017 09:34

Mijn syr maakte ook geluidjes toen hij net bij de dwergjes stond. Het zijn natuurlijk onbekende luchtjes en geluiden. Nu kijkt hij er niet meer naar om. Ik heb 1 syr en 2 dwergjes. Allemaal in aparte kooien maar ze staan wel redelijk dicht bij elkaar (kan helaas niet anders). Het zou kunnen dat hij toch de dwergjes op jou ruikt.

Actief zijn kan ik je niet mee helpen. Ik heb een ouwe rustige man :razz:
yunansia

Hamsters: Dovahkiin, Hoodie, Xillia

Berichtdoor Dukat » 25 sep 2017 12:06

Beste Brandil,

Ik vind het moeilijk om altijd in te schatten of een hamster blij is, heimwee heeft, verlegen is, trots enz. (allemaal menselijke eigenschappen).
Ik dacht lange tijd dat mijn syr een trotse hamster was omdat zijn staart vaak omhoog ging. Maar in een boekje van een gedragskundige las ik dat jonge hamsters in het wild hun staart omhoog doen uit onderdanigheid wanneer ze in het territorium komen van oudere grotere hamsters om een gevecht te vermijden. Nooit begrepen dat hij juist wat onderdanig en temide is.

Ik weet niet of zijn gepiep blijheid betekent. Wat Yunansia beweert kan ook mogelijk zijn dat je nog een beetje naar de dwergjes ruikt en dat dit hem een beetje opwindt of onrustig maakt.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Brandil » 25 sep 2017 12:21

Bedankt voor beide reacties!
Hij is het steeds meer aant doen, ook als ik niet in de buurt ben, "rare" is dat hij gewoon zn gangetje gaat, ik ben zometeen thuis en ga dan even contact op nemen met de DA Just in case ^_^
Laten we hopen dat die gewoon super blij is mij te zien, of aandacht wil?
Brandil

Berichtdoor Dierenlief » 04 okt 2017 17:27

Hoi, ik heb ook een syrtje die ineens gisteravond van die piepgeluidjes ging maken. ik heb haar nu een weekje in de kamer staan en daar zijn nog wat andere syren
T lijkt mij dat t opwinding en geuren zijn, gezien ze verder niks mankeert en normaal slaapt eet en drinkt. En verder heeft je hamster een paar veranderingen ondergaan, logeren, andere verzorger. Toch even een verandering en mss moet ie weer even settelen bij je. Soms zijn t ook van die gekke gevoelige diertjes, meer dan wij soms beseffen, komt wel goed!
Dierenlief

Keer terug naar Gezondheid