Vandaag was ik in de supermarkt en daar verkochten ze verschillende merken hamster voer. Nu ben ik met mijn opleiding (diergeneeskunde) bezig met het vak digestie en krijgen nu ook al wat beginselen mee over voer. Dit maakte mij nieuwsgierig, en dus heb ik een zakje voer van vitakraft gekocht om eens te vergelijken met mijn eigen voer en te kijken of mijn hamster dat ook lust.
Nou was ik dus de voedingswaarde aan het vergelijken en het verschilt best wel onderling. Dit wekte bij mij dus wat vragen op. Ik vraag mij nu dus af wat er minimaal in het voer moet zitten aan componenten voor een hamster? Ook een belangrijk verschil die ik zag was dat er in Vitakraft menu vital 14% eiwitten bevat, tegenover 16,5% bij mijn zak Hope farms hamster select. Nu is dit verschil niet zo schokkend. Op de zak van hope farms staat dat er dierlijke eiwitten in zitten (die ze nodig hebben toch?), en bij vitakraft menu vital heb ik het idee dat het plantaardige eiwitten zijn die erin zitten. Er staat nergens in dat er iets van een vleescomponent in zit, alleen dat plantaardige eiwitextracten inzitten. Hebben plantaardige eiwitten dezelfde nutritionele waarde voor een hamster? Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Verder vond ik de nutritionele voedingsmiddelen heel erg verschillen van elkaar (Vitemine A tot zink gehalte in het voer).
Ook vraag ik mij af welk voer de hamster liefhebbers hier gebruiken, en waarom ze voor dat voer gekozen hebben.