Merk hamstervoer

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Yipee
Hamsters: James
Leeftijd: 33

Merk hamstervoer

Bericht door Yipee »

Hoi,

Vandaag was ik in de supermarkt en daar verkochten ze verschillende merken hamster voer. Nu ben ik met mijn opleiding (diergeneeskunde) bezig met het vak digestie en krijgen nu ook al wat beginselen mee over voer. Dit maakte mij nieuwsgierig, en dus heb ik een zakje voer van vitakraft gekocht om eens te vergelijken met mijn eigen voer en te kijken of mijn hamster dat ook lust.

Nou was ik dus de voedingswaarde aan het vergelijken en het verschilt best wel onderling. Dit wekte bij mij dus wat vragen op. Ik vraag mij nu dus af wat er minimaal in het voer moet zitten aan componenten voor een hamster? Ook een belangrijk verschil die ik zag was dat er in Vitakraft menu vital 14% eiwitten bevat, tegenover 16,5% bij mijn zak Hope farms hamster select. Nu is dit verschil niet zo schokkend. Op de zak van hope farms staat dat er dierlijke eiwitten in zitten (die ze nodig hebben toch?), en bij vitakraft menu vital heb ik het idee dat het plantaardige eiwitten zijn die erin zitten. Er staat nergens in dat er iets van een vleescomponent in zit, alleen dat plantaardige eiwitextracten inzitten. Hebben plantaardige eiwitten dezelfde nutritionele waarde voor een hamster? Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. :)

Verder vond ik de nutritionele voedingsmiddelen heel erg verschillen van elkaar (Vitemine A tot zink gehalte in het voer).

Ook vraag ik mij af welk voer de hamster liefhebbers hier gebruiken, en waarom ze voor dat voer gekozen hebben. :D

Mijn Syrische hamster James: Topic James
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 44
Contacteer:

Re: Merk hamstervoer

Bericht door Knorretje »

Hier altijd Hope Farms, met als belangrijkste redenen dat het geen kunstmatige rotzooi bevat, maar alleen natuurlijke ingredienten, een hoger eiwitpercentage heeft (14% is te weinig voor hamsters), die eiwitten van dierlijke oorsprong zijn in plaats van van plantaardige, het een mooie samenstelling heeft, zowel qua voedingswaarden als ingredienten en tenslotte natuurlijk ook dat de hamsters het erg goed eten en het er ook zeer goed op doen. Op andere soorten voer heb ik bijvoorbeeld regelmatig verstopping gezien bij mijn hamsters, op Hope Farms echt nooit. Ik zweer dus bij Hope Farms.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Wynter
Hamsters: Hatter
Leeftijd: 38

Bericht door Wynter »

Ik heb ratRations gehaald laatst met een eiwit gehalte van 19% eiwit, ik kan nog niet echt zien of ze het goed eet omdat ze nu veel dingetjes erbij krijgt omdat ze een groeiachterstand heeft.

Wat ik fijn vind is dat het speciaal samengesteld word met granen die eigenlijk bedoelt zijn voor menselijke consumptie.
Knorretje
Dierenarts
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Hm, dat ziet er ook best goed uit Wynter! Weet je ook of het eiwit dierlijk of plantaardig is?

Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Wynter
Hamsters: Hatter
Leeftijd: 38

Bericht door Wynter »

Er zitten (biologische) honden brokken in van het merk Burns, en ze gebruiken hiervoor lam & rijst.

Dus ik neem aan dat het dierlijk is, maar er zitten ook eiwit houdende zaden in, en natuurlijk zit er eivoer in.
Nien2910
Hamsters: Pukkie - bijna 3 jaar!!
Leeftijd: 39

Bericht door Nien2910 »

Ik gebruik Supreme Science Selective voer voor mijn Rusje. Dit zijn hartvormige brokjes die alle voedingsstoffen bevatten. Ruwe eiwit percentage is 19% en er zitten geen kunstmatige kleurstoffen of toegevoegde suikers in :D. Mijn vorige hammie en mijn huidige hammie at/eet het altijd met veel plezier op.

Vaak meng ik het met Hope Farms voer voor wat afwisseling in het bakje, dan merk ik wel dat hij Hope Farms selectief meer eet; hij eet alleen wat die lekker vind - dat is dan ook de reden dat ik met Selective voer begon destijds. Opvallend is dat als ik de hartjes door midden breek voordat ik ze in zijn voerbakje doe, dat hij het dan wel allemaal opeet als er ook Hope Farms in ligt :lol:.

Waarom Selective en geen ander merk die ook uit één brokje bestaat zoals Beaphar? In de dierenspeciaalzaak werd mij deze aanbevolen, omdat hun voorkeur uit ging naar Selective voer. En omdat het de vorm van hartjes had was dat voor mij de doorslag om in eerste instantie Selective uit te proberen hahaah. En dat is mij goed bevallen, dus ik heb daarna geen andere meer geprobeerd.

Ik zag trouwens laatst dat Hope Farms ook voer heeft dat uit één brokje bestaat; grijsbruine staafjes - beetje saai :lol:.
Yipee

Bericht door Yipee »

@knorretje: Ik zie nu op internet dat ze van hope farms ook hope farms hamster super voer hebben. Dit is voer dat bestaat uit 1soort brokje. Heb jij daar misschien ervaringen mee? Mijn hamster eet namelijk die groene brokjes uit hope farms select niet op, dus ik was op zoek naar iets wat hij misschien wel helemaal opeet. Hij is nogal selectief. :')
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

Ik heb bijna alle merken al geprobeert en ben nu tevreden met Pet's Place Optimum mix.Nu ja de robbies dan. ;) Er zit alles in wat ze nodig hebben,daarnaast krijgen ze ook andere dingen die goed voor ze zijn.

Toen ik ze Vitakraft gaf (ik weet niet meer welk soort) waren ze best wel futloos en hadden ze weinig energie.Daar ben ik snel mee gestopt.
Knorretje
Dierenarts
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Yipee schreef:@knorretje: Ik zie nu op internet dat ze van hope farms ook hope farms hamster super voer hebben. Dit is voer dat bestaat uit 1soort brokje. Heb jij daar misschien ervaringen mee? Mijn hamster eet namelijk die groene brokjes uit hope farms select niet op, dus ik was op zoek naar iets wat hij misschien wel helemaal opeet. Hij is nogal selectief. :')
Ben ik niet zo weg van. Het wordt wel gegeten, maar echt een beetje met lange tandjes, waarmee ze mij dus te weinig eten, en ik alsnog van alles meer erbij ga geven dan normaal, en dat schiet dus niks op, want dan ben ik uiteindelijk zelf het voer aan het samenstellen en laten de hamsters die brokken liggen... :roll: Plus dat ik in het verleden erg slechte ervaringen heb gehad met alles in 1 brokjes, heel veel verstoppingen opeens, dus ik ben er ook gewoon niet zo happig op. Heb ook gewoon het idee dat het veel te bewerkt is allemaal, je houdt niks meer over van de dingen die een hamster van nature hoort te eten, soort rare bewerkte samengeperste pap in brokjesvorm. Tja, niet mijn favoriet dus... :bloos:

Yipee

Bericht door Yipee »

Dan denk ik maar dat ik op het voer van hope farms blijf. Weet iemand wat er in die groene brokjes zit van hope farms select? Aangezien James ze niet wil eten zal het wel erg smerig zijn. :P

Op zich zie ik wel in dat voer met gemengde zaden en brokken misschien wel wat natuurlijker is. Ook voor de spijsvertering wellicht. En sowieso is hij dan ook lekker bezig met zijn voer, op het ene brokje moet hij goed knagen en op de andere haalt hij er eerst een velletje af. Dus het houd het dier ook lekker bezig denk ik. :)
Adri
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Adri »

Knorretje schreef:..............., met als belangrijkste redenen dat het geen kunstmatige rotzooi bevat, maar alleen natuurlijke ingredienten, een hoger eiwitpercentage heeft (14% is te weinig voor hamsters), die eiwitten van dierlijke oorsprong zijn in plaats van van plantaardige, het een mooie samenstelling heeft, zowel qua voedingswaarden als ingredienten en tenslotte natuurlijk ook dat de hamsters het erg goed eten en het er ook zeer goed op doen. Op andere soorten voer heb ik bijvoorbeeld regelmatig verstopping gezien bij mijn hamsters, op Hope Farms echt nooit. Ik zweer dus bij Hope Farms.
Wat ik me afvraag is waarom je, naar wat ik uit je manier van verwoorden opmaak, zo fel tegen kunstmatige stoffen in diervoeding bent? :?:

Is het trouwens niet zo dat het eiwitpercentage niets zegt over de herkomst van de eiwitten, waardoor voer met een eiwitgehalte van 18 procent misschien wel minder snel verteerbare/afbreekbare eiwitten bevat dan een voer met een eiwitgehalte van bijv. 16 % :?: waardoor het voer met maar 16% eiwitten misschien wel (alleen afgaande op de eiwitten) beter is :?: :-?
Knorretje
Dierenarts
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Adri schreef:Wat ik me afvraag is waarom je, naar wat ik uit je manier van verwoorden opmaak, zo fel tegen kunstmatige stoffen in diervoeding bent? :?:
Ondat ik vind dat het er niet in thuishoort, waarom kunstmatige geur- kleur en smaakstoffen stoppen in het eten van een hamster? Dat zijn stoffen die ze in de verste verte niet nodig hebben, terwijl ze wel schadelijk kunnen zijn, dus als ik de keuze heb tussen voer met alleen natuurlijke ingredienten (dus ook zoals een hamster van nature zou eten, wat hun natuurlijke dieet is en waar hun darmpjes op zijn ingesteld) of voer met allemaal kunstmatige troep, weet ik het wel. Net als dat ik voor mezelf kies voor geen dingen uit pakjes, maar gewoon puur en vers koken. Ben ervan overtuigd dat dat gewoon veel gezonder is, minder darmproblemen en allergieproblemen geeft, etc.
Adri schreef:Is het trouwens niet zo dat het eiwitpercentage niets zegt over de herkomst van de eiwitten, waardoor voer met een eiwitgehalte van 18 procent misschien wel minder snel verteerbare/afbreekbare eiwitten bevat dan een voer met een eiwitgehalte van bijv. 16 % :?: waardoor het voer met maar 16% eiwitten misschien wel (alleen afgaande op de eiwitten) beter is :?: :-?
Klopt, daarom moet je zelf ook niet alleen op het & eiwit letten, maar ook op de oorsprong ervan, met het kiezen van een voer. Daarnaast kun je voer altijd aanvullen met eiwitrijke dingen. Zo krijgen mijn hamsters meelwormen naast het voer, en regelmatig ook andere dingen, zoals een stukje ei, of een klein stukje rosbief, etc.

Sissi<3
Leeftijd: 41

Bericht door Sissi<3 »

Ik ben ook op zoek naar het beste (natuurlijkste) merk hamstervoer, zonder kunstmatige toevoegingen en bijproducten. Ik geef op dit moment Supreme Harry Hamster Original, al leek mijn hamster er in het begin niet super dol op te zijn, nu eet hij wel elke dag z'n bakje leeg. De samenstelling is netjes, geen bijproducten.

Heb Hope Farms even opgezocht, maar de samenstelling daarvan klinkt niet erg bijzonder:
Hope Farms Hamster Select
Samenstelling:
Plantaardige bijproducten, granen, zaden, groenten, vruchten, noten, mineralen, oliën en vetten.
Het begint al met bijproducten, meestal staan de meest gebruikte ingredienten vooraan de lijst, dus dat geeft weinig hoop.

De Hamster Super brokken samenstelling is nog dubieuzer:
Samenstelling:
Graan, vleesmeel, gedroogde voedergewassen, mineralen en vitaminen, zuivelproducten, graan(bij)producten, oliehoudende zaden, (bij)producten van de suikerbereiding, oliën en vetten.
Alles waar -meel achterstaat is, bij hondenvoer in ieder geval, niet goed en verder zijn er veel bijproducten.

De ratRations waar Wynter het over had, ziet er erg goed uit qua ingredienten:
"Deze mix is ontwikkeld en getest door Tracy Silver. Zij heeft het ontwikkeld als een alternatief voor commerciële hamstervoer, omdat haar hamsters vaak delen van hun voer liet liggen. Door een mix te creëren met alleen ingrediëten die de hamsters lusten, wordt geld bespaard, en weet u zeker dat uw hamster alles krijgt wat het nodig heeft."

Ingrediënten:
gemenge gierst, eivoer, kanariezaad, boekweit, rogge vlokken, bruine linzen, gedroogde meelwormen, gerst vlokken, witte sorghum, krill, gemengde zaden (hennep, lijnzaad, venkel, pompoen, mariadistel), zwarte zonnebloem pitjes, paddy, grutten, pinda korrels, Burns hondenbrokjes (Kip en bruin rijst), Ewrt vlokken, Heel tarwe, Tarwe vlokken

Deze mix dient te worden aangevuld met verse groeten.

Analyse:
• eiwit 18.9%
• vet 6.6%
• vezels 8.2%

Deze versie is voor dwergjes, er is ook een versie voor syren (ook erg uitgebreid). Je kan zelf aangeven hoeveel gram/kilo je wilt. De spelling is niet perfect :razz:, maar verder ziet het er zo op het oog errug comprehensive uit, ik ga deze bestellen en proberen als Harry Hamster op is! Ben benieuwd, goede suggestie Wynter :D
Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door Lotte<3 »

Mijn hamster krijgt Vitakraft. :D
Hij eet altijd bijna alles op en ik ben er erg tevreden over.
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤
blossomgirl

Bericht door blossomgirl »

Sissi<3 schreef:. De spelling is niet perfect :razz:,
Nederlands is niet mijn eerste taal. :bloos: Ik ben nog bezig om de site/ spelling enx te verbeteren, maar het kost tijd. :D
Gezond, 100% natuurlijk voer voor hamsters en ratten.
http://www.ratrations.nl
Plaats reactie