groenvoerseizoen is begonnen

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Re: groenvoerseizoen is begonnen

Berichtdoor Amaretti » 14 apr 2015 15:54

Ik vraag me nu ineens ook af of ze dan ook zevenblad mogen. Daar kunnen wij ook salade van eten. (En soep). (Gelukkig heb ik het niet in de tuin trouwens.)
Groetjes, Inge
Amaretti

Leeftijd: 45
Hamsters: Lilo, Skippy*, Dottie

Berichtdoor Haags Hopje » 14 apr 2015 16:55

ja zevenblad mag! staat er ook tussen in de begin post ;)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor Amaretti » 14 apr 2015 21:17

(Zal beter lezen :D )
Groetjes, Inge
Amaretti

Leeftijd: 45
Hamsters: Lilo, Skippy*, Dottie

Berichtdoor Esty » 15 apr 2015 20:30

Omdat mensen hier heel enthousiast reageren. Weet wel wat je plukt, sommige planten hebben ook giftige dubbelgangers en je moet wel weten wat ze precies mogen. ;) Ik heb een tijd degoes gehad in de opvang en daarvoor ook veel van buiten gehaald, maar zelfs ik met enige plantenkennis (ik studeer biologie) is het toch af en toe moeilijk sommige planten te identificeren en was het een hele studie wat ze wel en niet mochten!
Knaagdierenhuis Doo-Little
Gerbilfokkerij Doo-Little - http://knaagdierenhuis-doolittle.jouwweb.nl
Esty

Leeftijd: 24

Berichtdoor Haags Hopje » 15 apr 2015 23:19

tja, dat is toch ieder zijn eigen verantwoordelijkheid lijkt mij!
ik weet dat de paarse dovenetel best wel iets weg heeft van de hondsdraf die ze niet mogen. toch is het paarse bloemetje anders.
net als koolzaad en raapzaad lijken op elkaar.

als je twijfelt, niet plukken! gezondheid van je beesje gaat voor natuurlijk.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor Esty » 17 apr 2015 09:12

Ieder zijn verantwoordelijkheid inderdaad, maar een kleine waarschuwing kan nooit kwaad lijkt mij...verschillen zijn er maar je moet weten waar je naar moet kijken een foutje is zo gemaakt.
Knaagdierenhuis Doo-Little
Gerbilfokkerij Doo-Little - http://knaagdierenhuis-doolittle.jouwweb.nl
Esty

Leeftijd: 24

Berichtdoor Sylvia. » 17 apr 2015 10:22

Ik vind dit een hartstikke leuk topic, maar ik denk dat zelfs een grote waarschuwing op zijn plaats is. Het kan dodelijke gevolgen hebben als je je vergist. En ik kan me zo voorstellen dat veel jonge mensen in hun enthousiasme dingen zouden gaan plukken, terwijl het inderdaad echt lastig kan zijn om het verschil te weten en te zien. Ik heb als kind van mijn oma geleerd wat je uit de natuur kunt halen, maar weet hoe lastig het verschil soms is te zien. Ik denk dat het verstandig is om als beginneling je bv te beperken tot dingen die je echt goed kent, zoals bv de paardebloem.

Ook paddestoelen kunnen overigens vaak een tegenhanger hebben die er erg op lijkt. Ik ging als kind al mee om cantharellen te zoeken, maar er is een paddestoel die er erg op lijkt en er zijn mensen die zich hebben vergist en de verkeerde paddestoel hebben gegeten en daardoor zijn overleden.

Verder adviseer ik om alles goed te wassen. Er zijn veel ziektekiemen en/of parasieten uit de natuur mee naar binnen te nemen. Komt het bv van een veld waar honden of katten hun behoeften doen, dan loop je kans dat je hamster wormen krijgt. Dus als je zelf wilt plukken, let dan goed op dat je dat doet op een plek die niet 'verontreinigd' is.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor _mona_ » 17 apr 2015 11:07

Ik vind het ook een erg goede waarschuwing!
Ik heb het geluk ouders te hebben die ontzettend geinteresseerd zijn in kruiden en ben er dus opgegroeid met het herkennen van kruiden. Maar dan nog pluk ik vooral op onze eigen wei, waar ik weet wat er staat. Soms zijn er planten die erg op andere lijken maar inderdaad niet eetbaar zijn.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Haags Hopje » 17 apr 2015 13:32

maar zelfs paardebloem blad lijkt heel erg op bijv. de melkdistelblad zolang de bloemen er nog niet in zitten.
ik vind het een hele goede vergelijking die je geeft met de paddestoelen Sylvia! met die zelfde voorzichtigheid moet je de onkruidjes ook benaderen en er 100% zeker van zijn.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor melson » 17 apr 2015 14:17

natuurlijk is het goed en nodig om te waarschuwen, je moet dan ook niet vergeten, dat je moet opletten waar je je planten plukt, niet alleen i.v.m. vervuiling (auto's en/of ontlasting van andere dieren), maar ook dat je je strafbaar kunt maken.

zover ik weet zijn er maar weinig planten die echt giftig zijn en op andere lijken, maar natuurlijk moet je weten wat je plukt! maar ook als je maar een plant geeft kan dit op den duur ongezond worden, want variatie is ook belangrijk i.v.m. werkzame stoffen in kruiden en planten.
of je nu paardenbloemblad of melkdistelblad geeft maakt niet zoveel uit, krijgt mijn hamster allebei ;)

zo belangrijk wel een waarschuwing hiervoor is, ik vind het wel grappig dat bij wildkruid zoooo gewaarschuwd wordt, maar vrolijk fruit en suiker en honing aan de hamster gevoerd worden en daar niemand van opkijkt. Maar dat zal wel weer aan mij liggen :lol: ik ben er ook makkelijker met groenvoer geworden sindsdien ik degoes heb en mij met dit onderwerp meer mee bezig houd ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
melson

Berichtdoor Haags Hopje » 17 apr 2015 16:23

of je nu paardenbloemblad of melkdistelblad geeft maakt niet zoveel uit, krijgt mijn hamster allebei

haha nee toevallig mogen ze het wel beide maar bedoel maar, ze lijken wel op elkaar :)

nou fruit/suiker/honing is niet giftig en daar liggen ze niet bijv. dag later van dood in de kooi. :P dus die vergelijking gaat niet helemaal op vind ik.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor melson » 17 apr 2015 17:02

heel eerlijk geloof ik niet dat een hamster een giftige plant zal eten, behalve hij krijgt helemaal niets anders. (heb je maar aan scheerling geroken? bah!) ik heb er tenminste nog nooit van gelezen/gehoord. van diabetes lees ik wel vaker en die kan dodelijk of tenminste leven verkortend zijn en er wordt relatief makkelijk mee omgegaan met het geven van suikers enz. dus de vergelijking mag niet helemaal passen, maar het verbaasd mij gewoon, dat dit zo is. ;)

zo, ik heb daar net nog maar in mijn plantenboek gekeken en ik heb maar drie giftige planten kunnen vinden, die op een andere plant lijken en die ik aan mijn hamster zou geven: hondspeterselie (Aethusa cynapium l.), waterscheerling (Cicuta virosa) en gevlekte scheerling (Conium maculatum). en die lijken allemaal op elkaar, maar je kunt ze verwisselen met bv. wilde carotte of roomse kervel, wat ik wel aan mijn hamster geef.

ben benieuwd of jullie nog meer weten?
groetjes
Melanie

melson

Berichtdoor Haags Hopje » 17 apr 2015 17:49

nou eergister liepen me nijnen los in de tuin en die at per ongeluk toch echt van een giftige esdoorn struik het jonge blad eraf.(gelukkig was dit maar mini stukje)
de huisdieren die we hebben hebben daar niets van opgestoken zoals wilde dieren dat doen in de natuur, gedomesticeerd.

vergelijk de paarse dovenetel maar eens met de hondsdraf ;) kan je zomaar in vergissen. en hondsdraf is giftig.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor melson » 17 apr 2015 18:58

maar juist konijnen kunnen toch prima selecteren, mits ze genoeg keuze hebben. en als ze een 'giftige' plant eten heeft dat vaak een reden (zelfmedicatie) of voor planteneters is die plant dus niet giftig. voor mooie foto's ;) : http://www.degupedia.de/forum/viewtopic.php?t=3453
ik laat mijn degoes ook selecteren, ze krijgen gewoon heel veel planten (en er zit bv. ook klimop bij) om dit te doen. Degoes en konijnen zijn weliswaar planteneters en kunnen veel meer aan planten hebben dan hamsters , maar juist daarom krijgt mijn hamster ook maar een klein aanbod aan (tenminste voor mensen) niet giftige planten. Maar dat mijn hamster wel kan selecteren, hiervan ben ik overtuigd, want anders zullen ze ook verder niet hun eten kiezen of suikerziekte ontwikkelen door een teveel aan voedingsstoffen, dan waren ze hieraan ook gewend.

en hondsdraf is giftig

mijn degoes eten/krijgen die wel, maar mijn hamster zal ik die zo ook niet geven. maar het klopt, die zijn ook makkelijk te verwisselen.
het zijn er dus dan al 4 planten.
groetjes
Melanie

melson

Berichtdoor Haags Hopje » 17 apr 2015 19:24

naja, niet elk groen/kruid is voor elk dier giftig.
hondsdraf gedroogd is niet meer giftig en kunnen wij thee van trekken als mens.

ik ga ook niet gokken op wel of niet kunnen selecteren van wel/niet giftige planten door mij huisdiertjes die het overleven in vrije natuur niet geleerd hebben van hun ouders.
ik zag mijn nijn dus al van iets giftigs eten dus is voor mij reden genoeg dat hij NIET kan selecteren ;)
gr. Chantal
Haags Hopje

VorigeVolgende

Keer terug naar Voeding