Hoe zit het nu precies met het geven van meelwormen?

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Hoe zit het nu precies met het geven van meelwormen?

Berichtdoor Hamster Bibi » 05 apr 2016 12:14

Ik heb mij ooit laten vertellen dat een jonge Rus zo'n 3 meelwormen twee keer per week mag en als ze over het jaar zijn ze dan beter geen meelwormen meer te geven, omdat ze dan genoeg hebben aan de eiwitten die in het voer zitten. Klopt dit? En hoe zit het bij oudjes?
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)
Hamster Bibi

Leeftijd: 49
Hamsters: Midas

Re: Hoe zit het nu precies met het geven van meelwormen?

Berichtdoor MACYYY » 05 apr 2016 13:13

Ik ben ook heel erg benieuwd! Ik geef/gaf er bijna elke dag wel 3 levende :bloos: Heb nog wel een jonge hamster, maar toch. Ik hoor heel verschillende adviezen en weet ook niet zo goed waar ik me nou aan moet houden.
Hoe schadelijk zijn te veel eiwitten? Heeft het met de conditie te maken (worden ze er dik van?) of is het schadelijk voor de organen? Zou hier heel graag meer over willen weten.
En hoeveel verschil zit er in gevriesdroogde en levende meelwormen?
Ik kan eventueel contact opnemen met een dierenarts en deze vraag neerleggen..
Edje ~
MACYYY

Leeftijd: 22
Hamsters: Ed

Berichtdoor _mona_ » 05 apr 2016 16:47

Geen idee waar je de 3 meelwormen vandaan hebt.

De theorie is dat hamsters jonger dan 6 maanden elke 2/3 dagen een theelepel eiwit extra mogen krijgen
Hamsters van 6 maanden tot 1 jaar oud 2x per week een theelepel
En hamsters vanaf 1 jaar oud niets extra meer, dan is het eiwit dat in het droogvoer zit voldoende.

Het gaat hier over gedroogde insecten. De verhouding tussen verse en droge insecten is ongeveer 1:3. Je mag dus 3x zoveel levende meelwormen geven dan dat je droge zou geven (qua gewicht dan!), omdat de levende veel vocht bevatten.

Oudere hamsters hebben niet zoveel eiwitten meer nodig, het wordt moeilijker voor ze om te verteren en is een slag op de nieren, die moeten het namelijk allemaal afbreken. Ook wordt een teveel aan (dierlijk) eiwit gelinkt aan de ontwikkeling van tumoren.

Stukje over eiwit van de site van Martin Braak:
De behoefte van eiwit is afhankelijk van de leeftijd van de hamster. Jonge hamsters moeten nog groeien en hebben daarom meer behoefte aan eiwit. Dierlijk eiwit is op later leeftijd moeilijk verteerbaar en te veel hiervan is voor de hamster niet gezond. Veel eiwit is op latere leeftijd ook niet meer nodig, het is een bouwstof en de groei van cellen is op latere leeftijd minder. Plantaardig eiwit bevat minder zwavel bevattende aminozuren zoals methionine. Te veel aan dierlijk eiwit wordt in vet omgezet en kan zorgen voor verzuring van het bloed, kan botdichtheid aantasten, het immuunsysteem verzwakken en de nieren aantasten. Overmatig dierlijk eiwit kan ook groei van tumoren veroorzaken. Maar kan ook het gedrag beïnvloeden. Bij te veel aan eiwit kan een hamster schrikachtig en/of bijterig worden. Wanneer een hamster ziek is en het urineert meer dan anders, geef dan geen extra dierlijk eiwit. Dit omdat dan de nieren extra aan het werk moeten.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Hamster Bibi » 05 apr 2016 18:04

Dankjewel Mona. Waar heb je die hoeveelheid vandaan?

Rip:
Hamster Bibi

Berichtdoor _mona_ » 05 apr 2016 19:09

Dat zijn de duitse aanbevelingen vanop fora en hamsteropvangs. :-)
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Berichtdoor Mooonie » 05 apr 2016 20:20

Mijn dwerghamster krijgt elke dag een levende meelworm, zou dit zijn bijtgedrag van de laatste tijd dan kunnen verklaren? Of moet ie nog veel meer krijgen om om zoiets te veroorzaken?
Mooonie

Hamsters: Humpy,Wannie,Reddie(Garfield)

Berichtdoor MACYYY » 05 apr 2016 20:36

Ik ben wel benieuwd of hier (wetenschappelijke) onderzoeken naar gedaan zijn en waar ik die bronnen dan kan vinden.

Ik heb wel dit gevonden, en kan me er eigenlijk best in vinden!
''Steeds meer krijg ik een beeld dat dierlijk eiwit voor hamsters helemaal niet zo goed is. De vraagstellers waarvan hun hamsters niet zo oud worden, hebben vaak een overeenkomst: ze geven wormpjes, hondenbrokken, extra dierlijk eiwit in welke vorm dan ook. Natuurlijk zijn er gevallen waarvan het om een slecht gefokte hamsters gaat, maar ik baseer het op de mensen die al jarenlang van verschillende mensen en dierenwinkels hamsters hebben.

Ikzelf geef geen dierlijk eiwit. Dat is voor hamsters niet nodig. Er zijn mensen die anders hierover denken. Dat je dierlijk eiwit moet geven als een Syrische hamster jongen heeft. Maar ook dit is in mijn ogen helemaal niet nodig. In het voer zit voldoende plantaardige eiwitten.

Vaak krijg ik een reactie terug dat hamsters in het wild ook insecten eten. Ja, en hoe vaak? Hoe zie je dit dan voor je? Dat een Russische dwerghamster in Zuid Siberië vliegen en insecten vangt? Of dat ze wormen daarzo in grond hebben zitten? In mijn ogen eten hamsters incidenteel insecten, wanneer ze iets tegen komen. En dat blijkt ook wel uit de wetenschappelijke onderzoeken waar ze hamsterbuikjes open snijden om te zien wat ze gegeten hebben. Insecten vinden ze her en der terug, maar in beperkte mate. Ze vinden veelal graszaden, andere zaden en gras/groente als het om de Russische dwerghamster gaat. En de Syrische hamster idem. Ze wachten niet wanneer een vlieg voorbij komt. Ze eten geen wormen en slaken als maaltijd. Ze komen op hun weg soms een slak tegen en dan is dit een lekkernijtje. Maar zo af en toe!
'' Bron: http://www.dwerghamster.nl/blog/comment ... 716-090700

Dit is echter ook door Martin Braak geschreven, en zo spreekt hij zich zelf wel een beetje tegen. Maar dat benoemt hij al door te zeggen ''steeds meer krijg ik een beeld dat dierlijk eiwit voor hamsters helemaal niet zo goed is''
Edje ~
MACYYY

Berichtdoor _mona_ » 05 apr 2016 21:13

Dat artikel is ook al wel 4 jaar oud...
En het klopt dat er geen 1 goed antwoord is. In engelstalige landen geven ze hun hamsters minstens 20% eiwit, als ze ouder worden nog meer omdat ze vinden dat die dat nodig hebben...

Maar ik baseer me persoonlijk liever op duitse onderzoeken, daar zijn echt mensen die echt onderzoek gedaan hebben. Bijvoorbeeld Ralph Sistermann, die heeft zich verdiept in de voeding van knaagdieren :)

http://www.exotische-kleinsäuger.de/index.html
Groetjes van Mona
_mona_

Berichtdoor MACYYY » 05 apr 2016 21:22

Poeh mijn Duits is niet meer zo best :lol: maar wil me er graag eens in verdiepen.
Ik kan via school in de database van onderzoeken van de Universiteit Wageningen en agrarische hogescholen. Ik zal eens kijken of daar misschien iets in staat!
Edje ~
MACYYY

Berichtdoor Haags Hopje » 06 apr 2016 13:23

In december deed er een oudere hamster mee van mij aan de keuring.
en welk commentaar gaf de keurmeester? 'deze hamster mag meer eiwitten krijgen'!
goh, voor een oude hamster van 1jr en 8 maanden kan dat best kloppen dat deze wat minder vleesig aanvoelt natuurlijk en daar was de keurmeester het dan ook wel mee eens.
maar het feit dat ook keurmeesters aanbevelen meer dierlijke eiwitten te voeren zegt natuurlijk wel wat!

ik voeg zo''n 500gram gedroogde meelworden toe aan mijn voer, niet heel nauwkeurig maar ik gok dat dit op 7kg mixvoer is?
dus in elk vol bakje voer zitten gedroogde meelwormen waar de hamster zelf naar behoeft de wormpjes dagelijks kan pakken.
(ik heb het over volwassen hamster)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Hamster Bibi » 06 apr 2016 16:50

Mijn twee syren eten het niet en mijn rusje is er gek op. Als ik een hand vol zou geven zou ze ze allemaal opeten volgens mij. Moeilijk die verschillende meningen in verschillende landen. Wat ik wel zie is sinds ik kruiden koop. (weidekruiden vanuit de dierenwinkel in een zak met oa bloemetjes en brandnetelblad erin) dat ze daar allemaal gek op zijn. Dit strooi ik twee keer per week door de kooi. Hebben ze meteen wat te zoeken. Omdat alledrie mijn hamsters over het jaar zijn ben ik dus maar gestopt met meelwormen geven. Het doosje is wel nog halfvol. Hoelang zou je gedroogde meelwormen kunnen bewaren?

Rip:
Hamster Bibi

Berichtdoor Gurdy » 06 apr 2016 17:10

@ Hamster Bibi: Ik weet niet hoe lang je gedroogde meelwormen kunt bewaren, maar mocht je nog zoveel overhebben kun je het nog altijd in de tuin strooien voor de vogeltjes ;)
Groetjes van Gerdien en Friese Stabij Laika en Syrtje Pippin

† Wolf, Zoë, Amy , Sarah, Eddie , Duffy. Slaap zacht lieverds van me <3
Gurdy

Leeftijd: 23
Hamsters: Pippin

Keer terug naar Voeding