Hamster eet niet meer

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Hamster eet niet meer

Berichtdoor Suus750 » 25 apr 2016 22:36

Hallo, mijn hamster (1/2 jaar oud, russiche dwerghamster) eet sinds kort niet veel meer. Het voer day ik geef: supreme sciene selective (geel pak), 5 hartjes per dag en dan nog een paar zonnenbloempitjes/snoepjes per dag. Vroeger at ze diet altijd helemaal op. Maar de laatste paar dagen laat ze echt heel veel hartjes liggen (2 à 3 per dag). Wel eet ze de snoepjes allemaal en snel op. Het lijkt wel alsof ze de hartjes niet meer lekker vind, kan dit? En moet ik me zorgen maken dat ze nu niet alles meer opeet? Wel is ze nog super actief en ziet ze er gezond uit (ze is volgens mij ook niet afgevallen).
Alvast bedankt voor de reacties!
Suus750

Hamsters: Babbel

Re: Hamster eet niet meer

Berichtdoor Jenna » 26 apr 2016 18:01

Zien haar tandjes er goed uit?
Het kan zijn dat haar tandjes wat te lang zijn, waardoor ze de dingen waar ze echt aan moet knagen laat liggen.

Wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat je hamster minder eet omdat ze niet meer in de groei is.
♥ Liefs Jenna en Miek ♥
♥ Muze, Jolie, Cookie, Kit, Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Jenna

Leeftijd: 25
Hamsters: 6

Berichtdoor Jaimz » 28 apr 2016 09:24

Ik sluit me aan bij Jenna,het kan zijn dat ze te lange tanden heeft.
Het kan ook zijn dat ze de hartjes inderdaad niet meer lekker vind en dan net genoeg ervan blijft eten om geen honger meer te hebben.De alles in 1 brok is een uitkomst bij kieskeurige hamsters maar het blijft natuurlijk wat eentonig.
Jaimz

Hamsters: roborovski's

Berichtdoor Suus750 » 28 apr 2016 12:36

Bedankt voor de reacties! Ik ga even ander voer proberen, kijken of dat het probleem is. Ook wil ik haar tandjes controleren maar hoe doe je dat eigenlijk?
Suus750

Hamsters: Babbel

Berichtdoor Esmeralda » 28 apr 2016 14:44

Toevallig heeft Haags Hopje van dit forum me dat onlangs uitgelegd :-) In het nekvel vastpakken met je hand, vlgs mij kun je de hamster dan rechtop houden of op z'n ruggetje, je trekt dan de huid naar achteren en kunt zo z'n bekkie bekijken. Hoop dat ik t zo goed gezegd heb.
Als ik jou was zou ik dat wel meteen eerst zeker willen weten.
Vlgs mij moet je niet meteen overstappen op ander voer; beter eerst mixen met het huidige. En ik weet niet wat je bedoelt met hartjes? Teveel snoepjes is ook niet goed he..
Kan t trouwens niet zijn dat iemand anders je hamster wat te eten toegestopt heeft zonder dat jij t weet? Dan zou t ook logisch zijn dat ie even wat minder eet. Je komt er vast wel achter :-)
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor yunansia » 28 apr 2016 15:10

Ik denk inderdaad de tandjes voor de zekerheid controleren en als dat goed is, om dat een ander merk voer erbij te mixen. Ik had voor mijn dwergje eerst Care+. dat is ook dat je 1 brokje hebt met alles. Na ongeveer 4 weken weigerde hij het ook te eten. Ik ben nu overgestapt op een mix van verschillende hamstervoeren. In het begin alleen een heel klein beetje bij zijn oude voer en steeds ietsjes meer nieuw voer en minder oud voer totdat hij gewend is. Ik merkte al wel dat hij vrijwel meteen op het nieuwe voer dook en het oude liet liggen.

Esmeralda schreef:En ik weet niet wat je bedoelt met hartjes? Teveel snoepjes is ook niet goed he..

Supreme science selective is een hamstervoer waarbij de brokjes gevormd zijn in een hartje.
Als het goed is ziet het er zo uit: Afbeelding
Zelf nooit gebruikt.
yunansia

Hamsters: Dovahkiin, Hoodie, Xillia

Berichtdoor Mirkku » 28 apr 2016 16:30

Ze laat 2-3 hartjes per dag liggen? Hoe veel geef je haar dan wel niet? Die dingen zijn best groot voor een dwergje!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrtjes Pinkeltje en Dolfje, en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Isolde, Pinkeltje

Berichtdoor Esmeralda » 29 apr 2016 20:00

Bedankt voor de uitleg Yunansia. Die 5 hartjes per dag zijn dus geen snoepjes maar haar hoofdvoeding, daarnaast een paar zonnebloempitjes / snoepjes. Een hamster eet maar heel weinig he, ik denk dat een dwergje 10 gram per dag eet? Dus dan zit ie wel een x vol, lijkt mij niet zo gek dat ie niet alles op eet. Wel is het, voor het binnenkrijgen van alle voedingsstoffen, belangrijk dat ie juist z'n brokjes/hartjes/cruesli wel goed eet. Ik zou je aanraden minder of even geen snoepjes te geven, dan zou die vanzelf z'n "hoofdvoeding" beter moeten opmaken! Enne.. Na het tandjes checken bedoel ik dan :-)
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor Daisy<3 » 11 mei 2016 16:08

Ik had eerst ook het voer van supreme science select voor mijn rusje. Ik gaf hem ook 5 brokjes waar die ook maar met moeite 2 brokjes op kreeg.. Naar mijn mening waren ze inderdaad te groot dus ben ik hem voer gaan geven van Hope Farms, hamster select. Hier eet die wel heel goed van! Hij hamstert ook alle kleine dingetjes mee naar zijn nestje. Ik heb hem de eerste week een paar brokjes van supreme science select erbij gegeven, maar deze heeft die nooit meer opgegeten! Naar mijn mening zijn die hartjes te groot voor ze, de tandjes van mijn rusje zijn ook op normale lengte dus daar lag het niet aan :)
Groetjes van mens Ninon (uitspraak op zijn frans)

Een dikke kus van syr Daisy & rusjes Bob en Lola
en niet te vergeten mijn beste vriendje Buffy de chihuahua
Daisy<3

Leeftijd: 21
Hamsters: Daisy, Bob & Lola

Keer terug naar Voeding