Mixerama-voer

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Mixerama-voer

Berichtdoor Skeiron » 07 mei 2016 16:26

Hoi!

Sinds ong. een week heb ik Mixerama-voer (Campbell mix) voor mij twee dwergen. (1 hiervan is hybride) Het punt is een beetje dat beide niet erg geïnteresseerd zijn in het voer. Vooral de kleine zaadjes, waarvan het grootste deel ook uit bestaat, laten ze liggen. Heeft iemand hier ook last van? En hoe vaak kan je van voer wisselen? Op dit moment voeg ik nog wat Crispy Muesli van Versele-Laga bij de Mixerama, en denk dat ik dan de Mixerama langzaam ga laten afbouwen. Vindt het overigens wel erg zonde dat ze het niet lekker vinden, het voer is erg prijzig.

(Tips over andere goede merken voer zijn welkom! :) )
Skeiron

Hamsters: Wall-E & Muffin

Re: Mixerama-voer

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 07 mei 2016 21:41

Dat is jammer zeg! Hier wordt er goed van gegeten. Ik merk wel dat ze bij mij voorkeur hebben maar ik gooi wat ze laten staan gewoon niet zo snel weg. Een enkele keer doe ik er een klein schepje (theelepeltje) nieuw voer bij. Ik merk dat ze de dingen die ze wat minder vinden uiteindelijk wel opeten als ik het niet te snel vervang. Hier gaan vooral de meelwormen en de pitten heel snel. De bloemetjes en de zaadjes die laten ze wat langer liggen. Na een tijdje zijn de bloemen er dan toch uit en de zaadjes die verdwijnen ook langzamerhand. Mijn bellies hebben het voer ook nog maar kort (zo'n 2 weken) dus ik denk dat het ook wennen voor ze is. Ze hebben namelijk nooit bloemen en zaden gehad hiervoor. Ik merkte deze week pas dat ook alle bloemen eruit waren gegeten. Misschien dat jou hamsters ook nog moeten wennen? Een week is best kort.

Heb jij niet hetzelfde probleem met de versele laga? mijn vorige syr kreeg dit en liet daar echt zeker de helft van liggen.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Corine*Kiwie*

Leeftijd: 22
Hamsters: Cinna, Floff en Mous

Berichtdoor Wall-e » 09 mei 2016 23:39

Het voer van mixerama is van heel goede kwaliteit, het beste van samenstelling wat voer voor campbelli's/hybriden betreft, de pellets, brokken, mais en granen zijn echt af te raden om te geven, dus ik zou zeker geen ander merk gaan geven. Het beste geef je elke dag één theelepeltje per hamster per dag, ook wat hooi en een klein beetje verse groene groenten. Strooi het voer over de bodembedekking heen, niet in een bakje, dan eten ze echt alles op. Geef je telkens een volle bak, dan gaan ze eerst t lekkers eruit eten en blijft er veel lang staan. Zoeken naar de kleine graszaadjes is ook een goede bezigheid voor ze. Om te weten of je hamster voldoende heeft met één theelepeltje voer per dag, kan je best regelmatig even wegen of hij zijn normale gewicht behoudt, dit is namelijk een gemiddelde hoeveelheid, de ene hamster heeft meer of minder nodig dan de andere hamster, net als bij mensen.
Wall-e

Berichtdoor Romy S » 10 mei 2016 00:24

Mijn bellie's krijgen ook het crispy voer van versela lage ,en vinden het heerlijk.
Ik heb mn bellie's ook mixerama gevoerd en ze lieten het grotendeels liggen. Er zitten voor mij gevoel ook veel te veel kleine zaden in waardoor de tandjes te veel kunnen doorgroeien, wat ook zeker niet bevordelijk is. dus ik voer het niet meer.
Maar let wel dat wat je ook voert er altijd wel wat achterblijft wat ze niet lekker vinden.
Mn bellie;s doen het prima op versela lage en laat het gewoon zo. Hiernaast krijgen ze af en toe wat groente en gedroogde meelwormen. Maar absoluut geen fruit.

mixerama zou je kunnen overwegen als ze diabetisch hebben, daar is het ook op afgestemd wat de cambellie's betreft.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Wall-e » 12 mei 2016 00:20

Tandjes slijten vooral af door hooi en knabbelhoutjes te geven, mixerama is niet enkel voor diabeetjes, maar vooral afgestemd op de natuurlijke behoeften van de campbelli en het voorkomen van type 2 diabetes. :zwaai:
Wall-e

Berichtdoor Romy S » 12 mei 2016 01:46

Die van mij willen het niet eten en zijn niet de enigsten.
Bovendien vindt ik het er niet echt uitzien en lijkt op graszaad, maar gelukkig zijn die van mij goed gezond en doen het prima op versela lage.
Gezonde dieren moet je niet onthouden waar ze geen last van hebben. Dat is vragen om DB.

En ja ik weet wat mixerama is

Hooi krijgen ze hier niet, ivm met kans op mijt en ander ongedierten .
Maar doe wat je wilt :zwaai:
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Wall-e » 12 mei 2016 09:42

Het lijkt niet op graszaad, het zijn ook effectief graszaden, verschillende soorten zelfs, zoals ze in de natuur ook eten, dus je bent toch niet volledig op de hoogte van de inhoud van mixerama en de behoeften van de Campbelli. Mijn mening is dat ieder dier het t beste doet op de voedingsbehoeften zoals ze in hun gebied eten waar ze oorspronkelijk vandaan komen.
Natuurlijk doet iedereen wat je zelf vindt dat goed is, ik zie dat dit voer het beste is voor campbelli's en wat anderen vinden, moeten ze zelf weten, ieder zijn eigen mening :zwaai:
Wall-e

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 12 mei 2016 11:09

Romy S schreef:Die van mij willen het niet eten en zijn niet de enigsten.
Bovendien vindt ik het er niet echt uit zien en lijkt op graszaad, maar gelukkig zijn die van mij goed gezond en doen het prima op versela lage.
Gezonde dieren moet je niet onthouden waar ze geen last van hebben. Dat is vragen om DB.

En ja ik weet wat mixerama is

Hooi krijgen ze hier niet, ivm met kans op mijt en ander ongedierten .
Maar doe wat je wilt :zwaai:

Heb jij een idee hoe diabetis type 2 ontstaat? Want met wat je verteld krijg ik het idee van niet en ik leg het je graag uit. Mixeramas campbelli mix is niet alleen een mix voor campbellis met diabetis. Het is een mix die naast dat hij de goede hoeveelheid voedingstoffen bevat meehelpt aan het NIET ontwikkelen van diabetis type 2.. Hoe gezond je bellies nu ook mogen zijn, diabetis 2 is nooit uitgesloten. Het ontwikkeld namelijk naarmate ze suikers krijgen. Suikers die in veel soorten voer aanwezig zijn. Ik had ook hele gezonde bellies. Toch door bepaald voer en ongezonde snacks heeft één van mijn bellies diabetis ontwikkeld. Diabetis is een lastig verhaal. Als een dier geen type 1 heeft (aangeboren en genetisch bepaald) sluit dat nooit de ontwikkeling van type 2 uit. Wat jij zegt over dat je gezonde dieren niet moet onthouden waar ze geen last van hebben geld in deze dus niet. Ze hebben er op het moment zelf nog geen last van maar suikers zijn duidelijk niet geschikt voor hun lichaam. Dat is op zich ook logisch want in de natuur krijgen ze bijna niet met suikers te maken. Wij geven het echter bij de vleet in het voer, snacks en vooral vers en gedroogd fruit. Vaal zonder er bewust van te zijn.

mixerama kan ik aanraden, maar als je dat niet wilt geven is dat natuurlijk je eigen keus. Maar probeer alsjeblieft wel een andere mix te geven met zo min mogelijk suikers. Ook fruit (vers en gedroogt) en veel snoepgoed voor hamsters zit ook bomvol suikers.
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

Corine*Kiwie*

Berichtdoor Romy S » 12 mei 2016 20:11

Ja ik ken mixerama en heb het gevoerd echter niet gegeten door mn 8 bellies.
Ik heb ook het syrenvoer geprobeert, dat vonden mn syren ook niet geweldig, maar die doen het ook super op versela lage, anders kreeg ik niet van die grote nesten.
Ik weet ook wat DB is helaas en diverse DB cambellie's gehad helaas kreeg ik al een deel die het hadden van de fokker.
Ik heb veel voer toen moeten aanpassen en complete dieeten gegeven.
Dus het verhaal over DB is me helemaal bekend. En type 2 is erg genoeg, ja ik heb ze gehad, ze leefden niet lang . Ik heb er 2 laten inslapen met een tumor.
Maar de meningen over voeren en fokken zijn nogal verschillend, en wat is nou de goede? op die vraag heeft en weet nog niemand nog antwoord.
Het zelf mengen van voer is momenteel een rage in duitsland en wat is wel en niet goed. . Zolang wordt zelf mengen nog niet gedaan dus het is nu wachten op antwoorden, en dat heeft tijd nodig, daar gaan echt een aantal generatie bellie's aan voorbij.

En wil je uiteindelijk alleen gezonde bellies zul je selektief moeten fokken en dat gaat niet als je vooraf alles al weg gaat halen. doe je dit niet, dan haal je de DB dieren er niet uit , en zal dat vroeg of lat altijd weer mis gaan..

Maar om on topic te blijven, mixerama is er ook nog niet lang en zal zich ook nog moeten bewijzen net als al het andere zelfgemengde voer.
Ik ben benieuwd . Ik hoop dat het op lange termijn de dieren helpt net als alle andere gemngde voeren voor bellies.

En nee helaas geen hooi, ik weet dat er goed hooi is, ik heb 40 jaar paard gereden dus en ken het verschil, echter gooi maar eens hooi een dag ik koud water en zie maar eens wat er voor rommel af komt. Alle hooi komt nou eenmaal van het land af ,en staat bloot aan weer en wind en beestjes. Dit deed ik als er een dier met bronchitus had of verkouden was. In de verpakking kan het er mooi uit zien ook kruidenhooi, maar wie garantdeert me of het niet uit de berm komt van een autobaan met alle uitlaat gassen van de auto's erin.

O ja, snacks krijgen ze hier ook, maar niet uit de dierenwinkel . niet goed voor mn ukken
Romy S

Berichtdoor Wall-e » 12 mei 2016 21:03

Tuurlijk, iedereen heeft een andere kijk en mening erover, maar.......en dat heb ik al vaker vermeld, de clamazis campbell mix bestaat al heel erg lang, minstens 15 jaar als t niet langer is, het wordt nog maar sinds 3 jaar verdeeld door mixerama, maar werd o.a. door de goede fokker Campbell Zwerge ook altijd al gebruikt, dus het nut daarvan is bewezen in ieder geval. Het gaat me absoluut niet om gelijk krijgen of wat dan ook, maar ik zie wat ik zie en nee, bij een goede voeding krijg je minder snel dia type 2, hebben ze dat toch, of hadden ze t al, dan worden die diertjes normaal oud met aangepaste voeding, maar voorkomen is altijd beter dan genezen uiteraard.
En nee, ik haal juist de type 1 diabetes er wèl direct uit en dat is de genetische dia, type 2 zie je liever niet verschijnen, want dan is t onze eigen fout, door foute voeding en is niet erfelijk! Wat wel zo is; elke Campbelli heeft aanleg voor diabetes, zelfs wildvang, dit komt omdat ze de brokken of mixen vol met granen, mais enz niet verdragen, dat wreekt zich misschien niet direct, maar wel na een tijdje. Ook niet bij allemaal uiteraard, het is zoals bij mensen, de één stopt zich vol met suiker en krijgt later geen dia type 2, de ander krijgt er wel dia type 2 van. Dia type 1 is bij de mens ook erfelijk, aangeboren, type 2 niet, al kan de ene persoon er wel meer aanleg voor hebben om t te ontwikkelen dan de ander, maar dat kan je beter niet uitproberen, want eenmaal je dat hebt, is t voor je leven.
Ik hoop dat t nu wat duidelijk is, dat door campbelli mix te voeren, ik gèèn dia over het hoofd ga zien, type 1 komt er altijd uit, ongeacht wat je voert, type 2 is niet van belang, dat komt er enkel uit door foute voeding. Juist door fout te voeren, ga je vergissingen maken in je selectie. Nogmaals, dat is mijn eigen mening, mijn studie, want ik heb maanden stil gelegen met fokken, maar me enorm verdiept in de erfelijke problemen bij de Campbelli. Sinds ik de Clamazis voer heeft geen enkele bellie van mij nog type 2 dia ontwikkeld, terwijl dat voordien constant aan de orde was en de diertjes die het al hadden, zijn nu heel stabiel en kunnen normaal oud worden, de diertjes met type 1 niet, die sterven jong, ongeacht welk voer je geeft. Ik hoop dat sommige personen mijn bevindingen hierover wèl appreciëren en anders is t spijtig, maar voor mezelf ben ik enorm blij dat ik alle dia heb meegemaakt, er open over ben geweest altijd en vooral ervan heb geleerd om te werken aan een betere gezondheid van de Campbelli :+:
Wall-e

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 13 mei 2016 16:07

Wall-e schreef:Tuurlijk, iedereen heeft een andere kijk en mening erover, maar.......en dat heb ik al vaker vermeld, de clamazis campbell mix bestaat al heel erg lang, minstens 15 jaar als t niet langer is, het wordt nog maar sinds 3 jaar verdeeld door mixerama, maar werd o.a. door de goede fokker Campbell Zwerge ook altijd al gebruikt, dus het nut daarvan is bewezen in ieder geval. Het gaat me absoluut niet om gelijk krijgen of wat dan ook, maar ik zie wat ik zie en nee, bij een goede voeding krijg je minder snel dia type 2, hebben ze dat toch, of hadden ze t al, dan worden die diertjes normaal oud met aangepaste voeding, maar voorkomen is altijd beter dan genezen uiteraard.
En nee, ik haal juist de type 1 diabetes er wèl direct uit en dat is de genetische dia, type 2 zie je liever niet verschijnen, want dan is t onze eigen fout, door foute voeding en is niet erfelijk! Wat wel zo is; elke Campbelli heeft aanleg voor diabetes, zelfs wildvang, dit komt omdat ze de brokken of mixen vol met granen, mais enz niet verdragen, dat wreekt zich misschien niet direct, maar wel na een tijdje. Ook niet bij allemaal uiteraard, het is zoals bij mensen, de één stopt zich vol met suiker en krijgt later geen dia type 2, de ander krijgt er wel dia type 2 van. Dia type 1 is bij de mens ook erfelijk, aangeboren, type 2 niet, al kan de ene persoon er wel meer aanleg voor hebben om t te ontwikkelen dan de ander, maar dat kan je beter niet uitproberen, want eenmaal je dat hebt, is t voor je leven.
Ik hoop dat t nu wat duidelijk is, dat door campbelli mix te voeren, ik gèèn dia over het hoofd ga zien, type 1 komt er altijd uit, ongeacht wat je voert, type 2 is niet van belang, dat komt er enkel uit door foute voeding. Juist door fout te voeren, ga je vergissingen maken in je selectie. Nogmaals, dat is mijn eigen mening, mijn studie, want ik heb maanden stil gelegen met fokken, maar me enorm verdiept in de erfelijke problemen bij de Campbelli. Sinds ik de Clamazis voer heeft geen enkele bellie van mij nog type 2 dia ontwikkeld, terwijl dat voordien constant aan de orde was en de diertjes die het al hadden, zijn nu heel stabiel en kunnen normaal oud worden, de diertjes met type 1 niet, die sterven jong, ongeacht welk voer je geeft. Ik hoop dat sommige personen mijn bevindingen hierover wèl appreciëren en anders is t spijtig, maar voor mezelf ben ik enorm blij dat ik alle dia heb meegemaakt, er open over ben geweest altijd en vooral ervan heb geleerd om te werken aan een betere gezondheid van de Campbelli :+:

Ik heb al heel veel van jou en ook de andere fokkers en ervaren mensen op de fb geleerd! Ik wist wel al wel veel van bellies, maar wist nog niet goed hoe met hun behoeften en aanleg voor bijv. diabetis om te gaan. (achteraf gezien) Dus ja, ik appreciër je bevindingen zeker. ;) Nou heb ik niet overal dezelfde ideeën over maar daar is altijd ruimte voor gelukkig. :D
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

Corine*Kiwie*

Berichtdoor Wall-e » 14 mei 2016 11:59

Dank je wel! Heel normaal dat niet iedereen dezelfde ideeën heeft, bovendien is dat ook voor ieder een eigen groei- en leerproces zeg maar, ik ben nu ook heel anders bezig dat 2 jaar geleden en dat kan over een paar jaar mss ook weer anders zijn, je leert van elkaar en sommige dingen ben je t niet mee eens en anderen weer wel, is bij mij ook zo en voor iedereen denk ik :zwaai:
Wall-e

Berichtdoor Mariska1808 » 17 mei 2016 17:18

Even een vraagje tussendoor. Hoelang is Mixerama voer houdbaar? Ik ben nu namelijk in de verzamelmodus voor een nieuwe hamster, daarvoor wilde ik een bestelling plaatsen bij DRD met oa dat voer. Maar als het snel bederft wacht ik daar nog even mee, vandaar. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor _mona_ » 17 mei 2016 17:41

Er wordt over het algemeen aangeraden om alles dat je niet binnen een half jaar opgebruikt in te vriezen. Dan komen er zeker geen beestjes in (het is immers volledig natuurlijk) en blijven de voedinsstoffen beter behouden :-)
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Mariska1808 » 17 mei 2016 18:17

Oké, dankjewel Mona!

Nog een vraagje, je hebt "Mixerama Nessas Gold- & Teddyhamstermix" en "Mixerama Fairytale Hamster Extra". Wat is het verschil eigenlijk? (Voor toekomstige syr)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Volgende

Keer terug naar Voeding