Mixerama-voer

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Re: Mixerama-voer

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 17 mei 2016 19:52

Mariska1808 schreef:Even een vraagje tussendoor. Hoelang is Mixerama voer houdbaar? Ik ben nu namelijk in de verzamelmodus voor een nieuwe hamster, daarvoor wilde ik een bestelling plaatsen bij DRD met oa dat voer. Maar als het snel bederft wacht ik daar nog even mee, vandaar. :)
_mona_ schreef:Er wordt over het algemeen aangeraden om alles dat je niet binnen een half jaar opgebruikt in te vriezen. Dan komen er zeker geen beestjes in (het is immers volledig natuurlijk) en blijven de voedinsstoffen beter behouden :-)

invriezen is altijd handig als het mogelijk is, maar op de pakken van mixerama staat dat het een jaar houdbaar zou moeten zijn vanaf de productiedatum. En het word heel vers geleverd. Het voer wat ik besteld heb was nog geen maand geleden geproduceerd.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Corine*Kiwie*

Leeftijd: 21
Hamsters: Cinna, Floff en Mous

Berichtdoor Mariska1808 » 19 mei 2016 14:11

Mariska1808 schreef:Oké, dankjewel Mona!

Nog een vraagje, je hebt "Mixerama Nessas Gold- & Teddyhamstermix" en "Mixerama Fairytale Hamster Extra". Wat is het verschil eigenlijk? (Voor toekomstige syr)

Weet iemand hier een antwoord op mijn vraag? (:
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor _mona_ » 19 mei 2016 20:22

Beide zijn even goed, het is echt gewoon uittesten welke je hamster het liefste eet.
Ze zijn iets anders qua ingredienten en kruiden, maar het principe en de voedingswaarde zijn ongeveer hetzelfde.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Mariska1808 » 19 mei 2016 21:11

Dankjewel Mona!

Ik had ook even DRD gemaild en zij zeiden: De Fairytaile bevat meer kruiden en de Extra variant meer eiwitten. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Berichtdoor Nina92 » 24 feb 2017 00:42

Ik weet dat dit al een vrij oud topic is, maar ik vraag mij af of de Russische dwerghamster mix van Mixerama ook geschikt is voor Chinese dwerghamsters? Ik heb er sinds vandaag een Chineesje bij en ik ben eigenlijk niet zo tevreden over het voer wat ik nu heb (mix van Versele Laga hamster nature, Witte Molen premium, gedroogde meelwormen en muesli) en wil Mixerama wel eens uitproberen. Dan wel in combinatie met een alles-in-1 brok voor het afslijten van de tandjes en zodat ik zeker weet dat ze wel alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik vond dit trouwens wel interessant: http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... n-de-test/

Ik lees dat veel mensen laaiend enthousiast zijn over het Mixerama voer (en dan voornamelijk voor Campbelli's), maar Marika is juist heel negatief in deze test en gebruikt daar naar mijn mening ook goede argumenten voor (geen analyse van het voer beschikbaar, geen vitamines en mineralen toegevoegd, stukjes zo verpulvert dat het net stof is).
Sometimes the smallest things take up the most room in your heart ♥
Nina92

Berichtdoor _mona_ » 24 feb 2017 09:48

Je kan voer voor dwergjes ook aan chineesjes geven ja. Die hebben wel sneller de neiging om wat af te vallen, dus als je het gevoel hebt dat die van jouw wat mager is of wordt zou ik het voer wat bijvullen met noten, pitten en vette zaden.

Ik ben het niet eens met de tegens van Marika. Dat het voer net vogelvoer lijkt: ja, dat is ook wat hamsters in het wild eten he, zaden, kruiden en eiwitten. Alle mineralen en vitaminen die ze nodig hebben halen ze ook gewoon uit de verschillende zaden, pitten, noten, kruiden en groenten.
Zelfs tandjes afslijten gaat prima met kleine zaadjes, daar heb je geen grote brokken voor nodig. Ik meng zelf voer voor mijn hamster en heb me er dus behoorlijk in verdiept. Dat er geen analyse beschikbaar is klopt deels, het voer wordt gemengd volgens een ander prinicipe. Ralf Sistermann heeft heel veel onderzoek gedaan naar wat knaagdieren in het wild eten, wat hun voedselbehoeften echt zijn enzo. En op basis daarvan heeft hij een voedselconcept ontwikkeld dat aangeeft dat en mix 70% uit melige zaden moet bestaan en 30% uit vette. Dat mag nog worden aangepast naar gelang de behoeften van de hamsters, de meeste bellies hebben bijvoorbeeld de neiging om dik te worden en die hun mix is dan 80x20 ongeveer.

Het verpulveren is wel iets lastig. Maar dat komt niet doordat er 'afval' gebruikt wordt maar door opslag, meelwormenen kruiden verkruimelen helaas als ze in de zaken zitten en op elkaar gestapeld worden enzo..
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Berichtdoor Nina92 » 24 feb 2017 12:06

Bedankt voor je antwoord Mona! In de natuur hebben ze inderdaad ook geen brokken om de tandjes aan af te slijten, daar heb je gelijk in. Ik ga het gewoon bestellen en uitproberen :) Hopelijk eet mijn rusje het ook beter dan het voer wat ik nu geef, want daar eet hij slecht van.
Nina92

Berichtdoor melson » 24 feb 2017 14:27

Het verpulveren is wel iets lastig. Maar dat komt niet doordat er 'afval' gebruikt wordt

Juist in kant-en-klaar-voer worden heel veel afvalproducten gebruikt of wat denk je wat alle zogenaamde 'bijproducten' zijn ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
melson

Berichtdoor Nina92 » 28 feb 2017 21:26

Ik heb het voer binnen gekregen :) Alleen is mijn Duits niet heel goed :') Klopt het dat je het voer nadat je de zak open hebt gemaakt, binnen 4 weken op moet maken? En als je een gedeelte invriest en vervolgens weer ontdooit, dat je dat dan binnen een week op moet maken?

Dit staat er op:

Afbeelding
Nina92

Berichtdoor syrischehamster » 28 feb 2017 21:31

Mijn duits is niet geweldig, maar volgens mij staat dat er inderdaad!
Ik voer ook mixerama en ik vries alles in en haal steeds 1 'pot' uit. (afgesloten glazen snoepjespot). Dat zal voor twee syrtjes ongeveer een maand aan voer zijn. Ik heb er eigenlijk nog nooit iets geks aan gezien :bloos:
Groetjes van Lotte en hamsters Abeltje, Louis-Bernard en Gavi!

Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
syrischehamster

Leeftijd: 23
Hamsters: Abeltje, Louis en Gavi

Berichtdoor _mona_ » 28 feb 2017 21:37

Er staat inderdaad: na openen binnen 4 weken gebruiken
En tip: we kunnen de houdbaarheid niet kunstmatig verlengen. Om de versheid van het product te garanderen is het invriezen van het voer aanbevolen. Neem dan zoveel voer uit de diepvries als dat je in 1 week opvoert.

Dit is niet noodzakelijk, gewoon een tip om het zeker vrij te houden van beestjes en dat alle voedingsmiddelen goed bewaard blijven. :)
Groetjes van Mona
_mona_

Berichtdoor Nina92 » 28 feb 2017 21:45

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb 1 kilo Fairy Tale mix gekocht (aangezien ik op dit moment 1 oude hamster heb die afvalt, en 1 jonge hamster die in de groei is) en 1 kilo Dwerghamster mix. Heb nu uit beide zakken wat gehaald en in een bakje gedaan (1/2 Fairy Tale en 1/2 dwerghamster), dan vries ik de rest in. Vind het wel een gek idee, hamstervoer invriezen :P
Nina92

Berichtdoor xAnnick » 28 feb 2017 22:05

Oh, dat heb ik niet eens gezien, en mijn Duits is wel goed :lol: Ik heb gewoon de zak ingevroren en die ligt hier nu in een la opgeborgen. Heb het met de vorige zak (en dat was geloof ik ook een kilo) ook zo gedaan en daar heb ik gelukkig geen problemen mee gehad.

@ Nina92
Voer invriezen klinkt inderdaad raar, maar als je eenmaal een ongedierteplaag hebt gehad, dan doe je het bijna met plezier :lol:
(Geen idee of je dat al eens hebt gehad, maar ik heb een mottenplaag gehad en dat was op z'n zachts gezegd onprettig)
Rusje: ♥ Napoleon ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
xAnnick

Hamsters: Napoleon †

Berichtdoor Nina92 » 28 feb 2017 22:34

xAnnick schreef:Oh, dat heb ik niet eens gezien, en mijn Duits is wel goed :lol: Ik heb gewoon de zak ingevroren en die ligt hier nu in een la opgeborgen. Heb het met de vorige zak (en dat was geloof ik ook een kilo) ook zo gedaan en daar heb ik gelukkig geen problemen mee gehad.

@ Nina92
Voer invriezen klinkt inderdaad raar, maar als je eenmaal een ongedierteplaag hebt gehad, dan doe je het bijna met plezier :lol:
(Geen idee of je dat al eens hebt gehad, maar ik heb een mottenplaag gehad en dat was op z'n zachts gezegd onprettig)

Nope, nog nooit gehad gelukkig. Lijkt me niet prettig inderdaad :-|

Het voer ligt nu in porties in de vriezer :mrgreen: Hoe ontdooien jullie het eigenlijk? Gewoon in het zakje laten (het zit nu in diepvrieszakjes) of los in een bakje ofzo?
Nina92

Berichtdoor _mona_ » 28 feb 2017 22:39

Voer invriezen wordt juist meer en meer aangeraden :) De voedinsstoffen blijven beter bewaard en er komen geen beestjes in.
Op zich bevriest het niet echt omdat er geen vocht in zit, dus echt ondooien is het niet. Het is gewoon koud en je moet het terug wat op kamertemperatuur laten komen.
Ik stop gewoon een hele zak in de diepvries en schep daar dan uit hoeveel er in mijn voorraadpotten past als die leeg zijn.
Groetjes van Mona
_mona_

VorigeVolgende

Keer terug naar Voeding