ervaring met verschillende soorten voeding

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

ervaring met verschillende soorten voeding

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 mei 2016 16:39

Over een week ga ik mijn nieuwe Syrische hamster van 5 weken ophalen. Ik ben van plan als ze oud genoeg is te hobbyfokken.

Nou twijfel ik over het voer wat ik haar ga geven. Wat is jullie ervaring met verschillende soorten voer.

Ik twijfel tussen Beaphar care+, Scene Selective, Versele Laga en Het Harry hamster voer.
Dus wat is beter? Het gemengde of allemaal de zelfde brokjes?
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Re: ervaring met verschillende soorten voeding

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 15 mei 2016 16:59

Beaphar care + en science selectice is een brok. De rest is allemaal gemengd. Ik geef altijd gemengd voer zelf, maar ik heb over beaphar en science selective wel goede dingen gehoord. Zelf vind ik het leuker om gemengd te geven omdat dat hun natuurlijke gedrag meer stimuleert. Mijn syr krijgt verschillende mixen door elkaar. Mijn Campbellies krijgen voer van mixerama. Dat is echt een mix die compleet bestaat uit natuurlijke dingen. Verschillende zaden, bloemen en meelwormen. Dat is te krijgen voor alle verschillende soorten hamsters en die zijn allemaal perfect afgestemd op de behoefte van de hamstersoort. Het is wel erg prijzig en voor mijn syr vind ik het niet nodig. (Die hebben veel minder risico op gezondheidsproblemen bij het meer gebruikelijke goedkopere voer)

Er zijn voordelen aan zowel een vaste brok als gemend voer. Bij een vaste brok kan je er vanuit gaan dat je hamster alles binnen krijgt. Bij gemengd voer niet. Meestal pakken ze het lekkerste er als eerst uit en er is bij de goedkopere mixen altijd wel een bestanddeel wat gewoonweg niet gegeten word.(voornamelijk de biks) Dus gezonder voor hun lichaam is de vaste brok. maar natuurlijker is het gemengde voer. Aangezien half Nederland met hamsters hun hamster gewoon het eerste de beste pak goedkoop gemengd hamstervoer geeft zonder problemen, kan je ervan uitgaan dat het (bij de gemiddelde hamster) geen problemen oplevert. Zeker bij syren niet want die hebben niet echt aanleg voor bepaalde aandoeningen zoals bijvoorbeeld campbellies hebben.

Maar ik ben wel benieuwd, wil je echt gaan hobbyfokken of wil je een pretnestje?
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Corine*Kiwie*

Leeftijd: 22
Hamsters: Cinna, Floff en Mous

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 mei 2016 17:24

Bedankt voor je antwoord.
Zou je ook brok en mengvoer door elkaar kunnen geven?

Ja, ik wil echt gaan Hobbyfokken en daarbij de bouw, leeftijd enz. gaan verbeteren. :D Ik heb me al helemaal ingelezen over de genetica enz. Ik vind bijvoorbeeld drie kleur heel mooi die je blijkbaar fokt met schildpad welke alleen vrouwtjes kunnen zijn.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 15 mei 2016 17:40

Leuk! Welkom op het forum ook. :D

Hier op het forum kan je veel leren en hulp en tips vragen. Als je zover bent en nog dieren nodig hebt dan kan je ook vast wat regelen hier. Er zijn veel fokkers actief op het forum.
Ik weet weinig over genetica met name over de genetica van syren dus aan mij zal je wat dat betreft weinig hebben als je daar nog vragen over hebt. Er zijn genoeg anderen hier die er wel super veel over weten.

Je kan brok en mengvoer prima door elkaar geven, alleen zie ik daar niet veel meerwaarde in. Hoewel met hobby fokken het voor de nieuwe baasjes wel een voordeel kan zijn als hun ukje al aan verschillende soorten voedsel gewend is. Ik ken een fokker die daarom meerdere soorten voer heeft staan en het voer afwisselt. Geen idee of er meer zijn die dat doen. Best wel handig want dan is de switch naar ander voedsel wat makkelijker als ze verhuizen naar hun nieuwe baasje.
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

Corine*Kiwie*

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 mei 2016 17:49

Bedankt!

Ik dacht dat dat mengen misschien ook handig is aangezien als je gemengd voer geeft ze vaak de staafjes niet eten en als ze dan wel de brok eten krijgen ze toch alles binnen terwijl de ook selectief kunnen eten.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 15 mei 2016 18:23

Ja dat klopt de biks laten ze liggen. Ik heb geen ervaring met door elkaar geven. Misschien heb je gelijk en eten ze dan van allebei goed. Dan krijgen ze inderdaad in de vaste brokken die ze eten wel wat van de voedingsstoffen binnen die ze bij het mengvoer laten liggen. Verhoudingsgewijs waarschijnlijk nog niet de perfecte verhouding, maar wel al beter. Maar of ze de brokken ook eten als je het mengt met mengvoer, weet ik niet goed.

Ik heb ook geen idee wat fokkers hier aan hun hamsters geven (en waar hun keus op gebaseerd is). Dat is wel interessant om te weten in jou geval.
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

Corine*Kiwie*

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 mei 2016 20:36

Ja, anders probeer ik gewoon wat en als het niet succesvol is kan ik het altijd weer veranderen. Ik ben inderdaad wel nieuwsgierig wat andere Hobbyfokkers geven aan hun hamsters. :?:
DopeyCarlijn

Berichtdoor Mooonie » 16 mei 2016 21:14

Ik geef gemengd voer en science selective brokken door elkaar :-) En de brokken worden evengoed wel gegeten. Ik heb drie dwerghamsters en eentje heeft zelfs duidelijk voorkeur voor de brokken. Maar wil ze evengoed allemaal voldoende keuze en variatie geven, dus vandaar het gemengde voer erbij.
Mooonie

Leeftijd: 24
Hamsters: Humpy, Pumpkin

Berichtdoor DopeyCarlijn » 16 mei 2016 22:40

Dan denk ik dat ik dat ook gewoon probeer.
Bedankt voor jullie reacties! :D
DopeyCarlijn

Berichtdoor DopeyCarlijn » 21 mei 2016 18:28

Nou mensen. Ik heb haar vandaag opgehaald. Ze is schildpad, satijn, langhaar. Ze draagt ook veel verschillende kleuren in haar genen. Dit is haar.
http://myalbum.com/photo/Uel4L98zCPcy/1k0.jpg

-- 21 mei 2016 18:31 --

dit is nog een filmpje van haar als hij het doet en een foto van haar kooi.

http://myalbum.com/album/XdiXHDIDAQyp

http://myalbum.com/photo/kTVoW2ne8pci/1k0.jpg

-- 22 mei 2016 20:15 --

Moet zo'n jonge hamster eigenlijk ook gewoon 15 gram voer per dag en 30 gram om de dag?
DopeyCarlijn

Berichtdoor midnightflower » 01 jun 2016 08:03

Ik las laatst dat syren fokkers vaak Hamster crispy van versela laga geven. Zelf gebruik ik het in de opvang ook en de bakjes gaan bijna allemaal leeg! :)
midnightflower

Leeftijd: 25

Berichtdoor Esmeralda » 01 jun 2016 10:47

Ik ben natuurlijk geen fokker, maar voer mijn Syrtje ook de crispy muesli van Versele Laga. Ze eet alles behalve die kleine lichtbruine pitjes. Ik heb al overwogen wat anders te proberen maar als ik alles zo lees komt t sowieso veel voor dat ze wel iets laten liggen, ongeacht welk merk. Ze krijgt ook elke dag wel iets erbij zoals groente of ei dus misschien is ze een beetje verwend.. :)
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor DopeyCarlijn » 01 jun 2016 19:35

Ik dacht eraan Versel laga nature erbij te voeren, maar als jullie denken dat the crispy muesli beter is dan doe ik die. Die is ook iets goedkoper.

-- 02 jun 2016 19:34 --

Want wat is het verschil precies tussen deze 2?
DopeyCarlijn

Berichtdoor midnightflower » 04 jun 2016 17:25

Dat is ook heel goed voer, verschil is dat er oa ook fruit in zit :) Voor Syrische hamsters is dat geen probleem.
midnightflower

Leeftijd: 25

Berichtdoor DopeyCarlijn » 04 jun 2016 20:23

Ik welke zit ook fruit?
DopeyCarlijn

Volgende

Keer terug naar Voeding