Flesje of bakje

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Flesje of bakje

Berichtdoor Passeridae » 12 jun 2016 16:57

Hallo allemaal,

Wat is de reden dat er bijna uitsluitend gesproken wordt over drinkflesjes en niet over bakjes met water?
Ik begrijp dat in een bakje vuil zou kunnen komen uit vacht en omgeving maar ook bij een drinkflesje is het advies elke dag schoon water.

In de natuur is al het water "vuil" dus wanneer een bakje dagelijks verschoond wordt lijkt mij dit geen gezondheidsrisico.
Laatst bijgewerkt door Passeridae op 12 jun 2016 21:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Passeridae

Re: Flesje of bakje

Berichtdoor _mona_ » 12 jun 2016 17:30

Ik denk een beetje gemakzuchtig van mensen: een flesje wordt niet zo snel vuil, blijft stiekem veel langer hangen dan 1 dag en dan hebben ze zeker water.

Ik gebruik liever bakjes, veel natuurlijker om uit te drinken. :) Gewoon voor zorgen dat ze op een verdieping staan zodat er niet super veel bodmebedekking in komt, en dagelijks uitwassen.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Ayla_ » 12 jun 2016 17:34

Bakjes worden inderdaad sneller vies, en ze worden soms omgetrokken of hamsters willen er soms onder graven, en dat is alles eromheen nat. Verder denk ik dat de meesten waterflesjes makkelijker te verversen vinden.
Ik heb zelf wel bakjes, maar ik heb ze op de platte huisjes staan en ze zijn redelijk zwaar dus er kan weinig mis mee gaan. Ik ververs ze alsnog natuurlijk dagelijks.
Ayla_

Leeftijd: 19
Hamsters: 3

Berichtdoor sweetylovesamuelle » 12 jun 2016 21:40

Ik heb gekeken wat mijn hamsters volgens mij makkelijker drinken vinden. Mijn oudje heeft een drinkbakje en de andere drie een drinkflesje, maar het blijft toch een gok voor mij, wat ze fijner vinden :razz:
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety
sweetylovesamuelle

Hamsters: Sweety

Berichtdoor **Lilia** » 13 jun 2016 13:34

Ik heb liever bakjes, die vergeet ik niet te verschonen. Een flesje laat ik met gemak 2 weken hangen.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor Esmeralda » 13 jun 2016 15:25

Ik heb een flesje en verschoon dat wel elke paar dagen. Al is het maar omdat ik het zelf al kan proeven als water in een glas 1 dag gestaan heeft.
Eigenlijk vind ik een bakje ook zo gek nog niet. Goede vraag dus!
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor nienke555 » 13 jun 2016 16:31

Ik gebruik altijd een bakje :) Flesje dronk die van mij niet uit.
nienke555

Leeftijd: 16
Hamsters: Olly en Sneeuwwitje

Berichtdoor sneeuwvlok » 13 jun 2016 18:33

Ik gebruik ook een bakje. Zet ze gewoon altijd op een verdieping neer. Nooit problemen mee gehad! Vroeger gebruikte ik wel een flesje, maar achteraf gezien kwam daar vrij snel veel aanslag op, waar ik met de bakjes geen last van heb (gehad).

Al is Mormel wel de eerste die er problemen mee heeft! Soms gooit hij er spontaan eten in, waarbij ik een dag kwam kijken en er opeens een mini-linzen-plantje groeide uit zijn waterbakje! :oops:
sneeuwvlok

Hamsters: Mormel

Berichtdoor yunansia » 13 jun 2016 22:04

Ik gebruik bakjes. Ik had deze gekregen en was eigenlijk te lui om flesjes te kopen. :bloos: Maar na een lange tijd deze te gebruiken zie ik eigenlijk geen reden om alsnog over te stappen op flesjes. Wel is het extra schoonmaakwerk, vooral mijn Syrtje krijgt het altijd voor elkaar om iets in zijn water te gooien.
yunansia

Hamsters: Dovahkiin, Hoodie, Xillia

Berichtdoor **Lilia** » 14 jun 2016 09:52

Esmeralda schreef:Ik heb een flesje en verschoon dat wel elke paar dagen. Al is het maar omdat ik het zelf al kan proeven als water in een glas 1 dag gestaan heeft.
Eigenlijk vind ik een bakje ook zo gek nog niet. Goede vraag dus!

Ik betwijfel of een hamster daar last van heeft. Mijn katten drinken ook het liefst het smerige stilstaande regenwater van de regenton of gesmolten sneeuw ofzo. ;)
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
**Lilia**

Berichtdoor Esmeralda » 14 jun 2016 09:59

Haha ok. Maar je katten hebben dan wel de keus. En sneeuw of regenwater lijkt me alsnog frisser dan stilstaand water in een flesje.
Dus ik hou het toch bij vers, het is een kleine moeite en bovendien zijn mijn plantjes er blij mee :)
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor **Lilia** » 14 jun 2016 10:13

Haha ik denk dat Finbars bakje (wat ik een keer per 2/3 dagen verschoon) schoner is dan water wat al een week op de regenton ligt met algen en zand erdoor. :razz: Ik ververs het water van de katten in de keuken ook weinig, ze drinken het toch niet haha.
**Lilia**

Berichtdoor Sicos » 14 jun 2016 12:05

Ik gebruik altijd bakjes, flesjes met zuignap ging nooit want om de 1 of andere reden vonden ze het altijd reuze interessant om de zuignappen kapot te knagen zodat alles naar beneden kwam. Dat probleem heb je gelukkig niet met bakjes.
Sicos

Leeftijd: 40
Hamsters: Wittemans en 3 robbies

Berichtdoor Mariska1808 » 14 jun 2016 18:44

Ik gebruik alleen flesjes. Mijn hamsters houden namelijk van badderen en om ze nou constant nat te laten zijn vond ik ook niks. :lol:
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 21

Berichtdoor Echo » 16 jun 2016 19:26

Ik gebruik de gulden middenweg: een vogeldrinkflesje :P
Ik merkte dat Uuft zijn drinkflesje te frustrerend vond, hij beet er steeds in omdat hij niet snel genoeg water kreeg en na een tijdje stopte hij gewoon helemaal met drinken :/ Toen heb ik een bakje gezet, maar daar liep hij graag door en maakte alles nat, dus het was toch onhandig. En toen heb ik dus een vogeldrinkflesje gekocht. Dat is met een klein, fijn drinkbakje ipv zo'n drinktuut, past wel nog steeds door de tralie. Ik vind dit wel een fijne oplossing. Het is ook een klein reservoir, dus om de 3 dagen ongeveer kuis ik het volledig uit en krijgt hij vers water. En Uuft is ook weer helemaal blij en drinkt weer goed.

Zoiets dus: http://www.vogel-winkel.nl/images/10227.jpg
Groetjes van Nina en Hannibal.
Dag José, Henna, Feline en Uuft...
Echo

Leeftijd: 26

Volgende

Keer terug naar Voeding