Hamster geobsedeerd door eten

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Hamster geobsedeerd door eten

Berichtdoor yunansia » 24 jun 2016 19:09

Hoi, weet niet zeker of dit hier goed staat, maar het heeft wel met voedsel te maken.
Ik heb sinds vorige week donderdag een dwerghamstertje. Het is een vrouwtje van nu ongeveer 5 weken oud.
Ze is alleen helemaal geobsedeerd door eten. Ze zat nog samen met haar broers en zussen in een kooi (toen ze nog 3,5-4 weken was) en er was heel veel onenigheid onderling, waardoor er al 1 hamster apart gezet werd. De andere 2 broers/zussen vormde samen een koppeltje, waardoor de hamster die ik nu heb elke keer alleen in een hoekje zat. Ik vermoed dat de obsessie hier ook vandaan komt, omdat er dus ook een onderlinge strijd was voor het eten. Ook heb ik het idee dat ze of erg dik is, of zwanger. Gezien de situatie vrees ik het laatste. Nu vraag ik mij dus af wat ik er aan kan doen.
Het is geen agressieve hamster, ze bijt alleen wel als ze eten ruikt of als je in de buurt van haar voorraad komt. Ze bijt niet hard. Het is of om eten aan te pakken en dan pakt ze per ongeluk je vinger, of omdat ze gespannen is vanwege haar voorraad. Ik probeer nu ook dingen vast te houden als ik haar iets lekkers geef en merk dan ook dat, als ze door heeft dat ze het niet kan uit mijn handen kan trekken, ze dan gewoon rustig uit mijn hand eet. Dit is alleen tijdelijk; de volgende keer als ik haar iets geef is ze weer volledig geobsedeerd en gestrest.
Iemand enig idee hoe ik haar een beetje kan kalmeren? of heeft dit gewoon tijd nodig?

Over waar ze opgegroeid is en waarom ze met haar broers en zussen in een kooi zat kan ik niks zeggen, want ik weet het niet. Ik heb haar nu en ben niet van plan haar weg te doen. Het is een hele leuke hamster en ook erg nieuwsgierig en speels, ze heeft alleen wat extra hulp nodig. :bloos:
yunansia

Hamsters: Dovahkiin, Hoodie, Xillia

Re: Hamster geobsedeerd door eten

Berichtdoor yunansia » 26 jun 2016 23:36

Niemand die hier ervaring mee heeft? Ik weet dat hamsteren bij ze hoort, maar ik heb nog nooit een hamster zo geobsedeerd en beschermend gezien over een voerbakje.
yunansia

Berichtdoor _mona_ » 27 jun 2016 08:21

Op zich is dit heel normaal gedrag, zeker met die voorgeschiedenis.
Ik zou haar gewoon met rust laten als het om eten gaat. Niet uit je handen geven, gewoon in de voerbak.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Esmeralda » 27 jun 2016 10:10

Is inderdaad normaal gedrag! Niet alleen hamsters maar ook andere diersoorten kunnen dat vertonen als ze voorheen honger hebben gehad of om hun eten moesten "vechten" met soortgenoten. Je hebt een goede kans dat dit gedrag vanzelf weer verdwijnt, wanneer je hamster door heeft dat alles alleen voor hem is.
En bovendien is elk beestje weer anders :)
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor Nimfee » 27 jun 2016 10:58

Ik heb er hier eentje waar ik niet fatsoenlijk eten aan kan geven. Hij wordt helemaal hysterisch :mrgreen:
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor yunansia » 27 jun 2016 12:25

Dankjewel! Ik zal er op letten. Hopelijk leert ze snel dat al het eten voor haar alleen is, want ik vind het zo zielig voor haar.
yunansia

Keer terug naar Voeding