Welke mix?

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Welke mix?

Berichtdoor ClumsyPianist » 11 aug 2016 01:13

Vraagje. :)

Welke mix zal ik voor gaan? De Mixerama Syren mix of een 50/50 mix van Beaphar Care+ en Versele Laga Hamster Nature? De voedingswaarden van de Mixerama mix weet ik niet maar het is me wel aangeraden op een Duits forum en verder aangeprezen als hoogstaand voer (ook hier, hoewel hier ook wordt gezegd dat niet ieders hamsters het goed eten) en de voedingswaarden van de Beaphar/VL mix zijn 19% eiwit, 6,9% vet en 8,5% celstof, wat best goed is volgens de guidelines van het Hamster Hideout Forum die ik iets liever volg dan de guidelines van dit forum (sorry ^^; )

Suggesties?
Groetsels,
Alex de Mens
Syr Milo
Kat Cleocatra
Kater Edgar Allan Poes
Goudvis Blub
ClumsyPianist

Leeftijd: 19
Hamsters: Milo

Re: Welke mix?

Berichtdoor Mariska1808 » 11 aug 2016 10:49

Persoonlijk zou ik mixerama niet doen. Ik heb meerdere negatieve verhalen gehoord + zelf negatieve ervaring mee gehad. Hamster ging namelijk aan de diarree. Wat ook zo is met mixerama is dat je het in een koeling moet bewaren officieel, ook al staat dat nergens aangegeven. Er komen redelijk snel motjes en dergelijke in. Dat is ook de reden dat hij er bij DRD Knaagdierwinkel uit is gegaan. Beaphar Care + hebben mijn dwergen allemaal gehad voor een lange tijd. Ging heel lang goed maar op een gegeven moment begonnen ze het steeds minder te eten op de een of andere manier. Ze hadden bedacht dat ze de roze kleur brok wel konden laten staan. :lol: Sinds kort zit alles hier op Versele Laga crispy Muesli hamsters & co. Dus net een ander die jij zegt. Hier wordt het goed gegeten, door zowel syr als dwerg. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor ClumsyPianist » 11 aug 2016 15:57

Mariska1808 schreef:Sinds kort zit alles hier op Versele Laga crispy Muesli hamsters & co. Dus net een ander die jij zegt. Hier wordt het goed gegeten, door zowel syr als dwerg. :)

Crispy Muesli heb ik ook op dit moment en het wordt wel goed gegeten door mijn Syrtje, daar niet van, maar het vetgehalte is wat te hoog voor mij om eerlijk te zijn, vandaar de overweging om over te gaan op ander voer. :P
Groetsels,
Alex de Mens
Syr Milo
Kat Cleocatra
Kater Edgar Allan Poes
Goudvis Blub
ClumsyPianist

Leeftijd: 19
Hamsters: Milo

Berichtdoor _mona_ » 11 aug 2016 16:08

Het hangt er maar vanaf wat je onder goed voer verstaat en waar je naar toe wilt... Ik streef naar mijn hamsters zo natuurlijk mogelijk te voeren en ben dan ook fan van het duitse voerprincipe. Duitsters hebben ook echt veel onderzoek gedaan naar wat knaagdieren in het wild eten enzo, daar zijn de mixen op gebaseerd.
Ik voer zelf geen mixerama maar maak zelf voer met hetzelfde principe (na héél veel research). Als ik dat niet zou doen zou ik heel zeker wel mixerama of soortgelijk voer geven. Mijn hamsters doen het echt super op zo'n voer, ze eten het eindelijk allemaal graag, hun bakjes gaan leeg, ze zien er super uit,...

Dierenwinkelvoer is in principe ook niet slecht, alle voedingsstoffen zitten er in. Maar het bevat heel veel geperste brokken, en je weet niet wat er precies in zit. Er zitten wel zoveel % eiwitten in, maar waaruit bestaan die eiwitten precies?
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Mariska1808 » 11 aug 2016 17:35

@ Mona, wellicht kun je jouw voerrecept delen? Ik denk dat veel mensen er wel geïnteresseerd in zijn. :)
Mariska1808

Berichtdoor _mona_ » 11 aug 2016 18:11

Hier op het forum zijn daar al wat topics over geweest, volgens mij vind je recepten terug als je wat zoekt.
Maar eigenlijk ben ik niet zo'n fan van recepten delen, niet omdat ik het andere mensen niet gun, verre van! Maar het kan ook heel gevaarlijk zijn want het is niet zomaar wat ingredienten bij elkaar doen. Ik heb me niet voor niets super lang ingelezen :)
Je moet in de eerste plaats alle ingredienten vinden (en dat zijn meer dan 30 verschillende dingen zoals granen, kruiden, pitten, noten, groenten, fruit,..), en je moet het kunnen aanpassen op de voedingsbehoeften van je hamsters, en op wat ze graag of niet graag eten. Als er iets is dat je hamster niet eet of dat je echt niet vind moet je het vervangen door een gelijkwaardige component, en daarvoor moet je de eigenschappen van alle granen/zaden/pitten/... kennen. Het is dus echt niet zo simpel als maar een recept volgen, daarom deel ik dat niet zo graag maar raad ik eerder mixerama of een soortgelijk voer aan. :-)

Ik las hier trouwens nog iets over motten enzo in mixerama voer. Dat die erin komen is juist een goed teken! Okee, niet zo fijn of gezellig, maar het betekend wel dat het voer onbewerkt is. Voer waar die beesten niet in komen zou ik persoonlijk niet willen eten of opvoeren aan mijn dieren ;)
En het is heel makkelijk op te lossen door het voer dat je niet direct gebruikt in te vriezen.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Berichtdoor Mariska1808 » 11 aug 2016 18:33

Ja ik snap wat je bedoelt. Je kunt niet even een standaard receptje maken die voor ieder dier kan, aangezien ieder dier zijn eigen smaken/behoeftes heeft. Vind het wel interessant om te weten altijd, wat de voedingsbehoeften precies zijn voor jong en oud, maar ik heb nooit echt wat erover kunnen vinden. Mag ik vragen waar jij allemaal gebruik van hebt gemaakt om die informatie te vinden? Gewoon op google zie ik het niet, of ik kijk eroverheen. ;)
Mariska1808

Berichtdoor _mona_ » 11 aug 2016 20:02

Er is best veel over te vinden, maar helaas is die info allemaal in het duits.. Dus dat moet je wel een beetje kunnen (in combinatie met google translate ^^)

Dit is de site van Ralf Sistermann, die heeft super veel onderzoek gedaan naar de voedingsbehoeften van knaagdieren:
http://www.exotische-kleinsäuger.de/11.html

Zijn voerconcept
http://www.rodent-info.net/futterkonzept.htm

Deze site geeft ook veel basisinfo
http://www.info-hamster.de/ernaehrung/b ... ermischen/

En dan heb ik nog héél veel gehad aan het duitse hamsterforum
http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... dID=122501

Verder heb ik nog hopen sites gelezen, ik weet al niet meer wat allemaal... :razz:
Groetjes van Mona
_mona_

Berichtdoor Mariska1808 » 11 aug 2016 21:54

Dankjewel, ik ga er eens een keertje voor zitten. Lijkt me sowieso wel interessant om te weten. Mijn vriend is Duits, dus vertalen komt wel goed. :)
Mariska1808

Berichtdoor xAnnick » 12 aug 2016 22:27

Ik voer zelf mixerama en ben er heel tevreden over. Wordt super gegeten en ziet er heel goed en natuurlijk uit. Ik heb lang gezocht naar het juiste voer en heb verschillende dingen uitgeprobeerd, maar mixerama vind ik super tot nu toe. Motten had ik sowieso al :lol:
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Hamsters: Napoleon †

Keer terug naar Voeding