Zelf voer mengen

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Zelf voer mengen

Berichtdoor Nimfee » 17 okt 2016 23:22

Hoi,

Ik was vandaag in de dierenwinkel voor wat spullen en toen zag ik dat ze daar best een groot assortiment hebben aan verschillende soorten vogelvoer met allerlei soorten zaadjes.

Hier thuis heb ik twee pakken mixerama liggen en ik vind dit best wel prettig voer, beter dan de andere merken die ik voorheen had.
Echt helemaal zelf mengen durf ik nog niet aan want ik weet niet zeker of ik alles ga vinden of wel compleet genoeg is.

Hebben jullie tips? Wat zou ik kunnen voeren als basisvoer? Wat kan ik hier extra doorheen mengen? Welke zaden pitten etc. zijn belangrijk?
Als ik het helemaal zelf ga mengen, waar moet het op zijn minst uit bestaan?

Groetjes
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Re: Zelf voer mengen

Berichtdoor _mona_ » 18 okt 2016 09:34

Hier zijn al topics over geweest, daar staan ook receptjes in :)

Ik ben zelf geen fan van vertrekken vanuit parkietenvoer ofzo, want dat kan heel hard verschillen van samenstelling en je weet nooit echt hoeveel van wat er al juist in zit...

Ik meng zelf voer voor mijn hamsters, helemaal vanuit het niets. Ik vind het ontzettend fijn om te doen en mijn hamsters doen het er super op, ze eten het goed en ik kan het aanpassen aan de individuele behoeften van de hamsters.
Maar het is ook niet simpel, ik heb een hele curverbox vol ingredienten: een stuk of 20 verschillende soorten granen en zaden, verschillende gedroogde insecten, verschillende soorten kruiden, groenten, fruit,...

Dit is van toen ik net begon met mengen. Achteraf gezien helemaal niet de beste manier, een beetje verder staat ook wat ik nu doe.
viewtopic.php?f=9&t=106382

Hier staat ook veel info in.
viewtopic.php?f=9&t=107328

Even in het kort: volledig zelf mengen doe ik via het 70/30 principe. Dus 70% melige zaden (tarwe, gerst, haver, mais, boekweit, millet, witzaad, graszaad,...) en 30% vette zaden (pitten, noten, sesamzaad, lijnzaad,..). En dan nog gedroogde insecten, gedroogde kruiden en bloemen, gedroogde groenten en voor syren gedroogd fruit.
Syren mogen granen en eten liefst grote zaden, de meeste dwergen geef ik geen zaden in verband met risico op diabetes, en ze eten liever kleine zaden.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Nimfee » 18 okt 2016 12:46

Bedankt Mona, ik ga de topics doorlezen! Ik had wel wat gevonden maar was wat verouderd of niet alle informatie wat ik zocht stond er in.

Het voer wat ik zag staan bij de dierenwinkel waar ik kom, had veel soorten voer wat ze geloof ik ook weer zelf mengen en in een zak doen. Ik had b.v. daar een grote zak trosgierst (echt gigantisch) voor een paar euro en een grote zak zonnebloempitten voor 2,5 euro. Ze hadden denk ik 20 soorten zakken met allerlei zaden, meesten wel gemengd. En ook nog aparte dingen zoals gedroogde meelwormen kreeftjes etc.

Ik heb nu twee russische dwerghamsters en ik denk niet dat er nog een syr komt en gerbils heb ik niet meer. Dus alleen rusjes :D
Ik ga denk ik gewoon de komende weken wat zaden verzamelen en dan kijk wat ik nog mis. Ik heb namelijk nog heel wat zakken voer liggen wat sowieso eerst op moet, ik heb gelukkig geen haast!
Nimfee

Berichtdoor melson » 18 okt 2016 16:50

voor rusjes vond ik dit recept met de beredenering heel leuk (wel in het duits): http://www.das-hamsterforum.de/index.ph ... ost1585111
Ze gebruikt voor rusjes hetzelfde recept dan voor campbellies alleen dan wel met bepaalde granen.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
melson

Berichtdoor Nimfee » 21 okt 2016 13:47

Bedankt! Mijn duits is niet zo best, ik ga mijn best doen.
Nimfee

Keer terug naar Voeding