Hoeveel/vaak voer te geven? (Rusje blijft aankomen...)

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Hoeveel/vaak voer te geven? (Rusje blijft aankomen...)

Berichtdoor Nelle » 02 apr 2017 20:40

Hallo, zoals de titel al aangeeft: hoeveel en hoe vaak ons rusje eten te geven?

Ons rusje is inmiddels 7 maanden oud en de laatste maanden veel aangekomen: in januari was het gewicht 56 gram en op dit moment 77 gram... een behoorlijk verschil dus.
De eerste paar maanden at hij voer van Intratuin huismerk (mijn dochter heeft de hamster gewonnen en kreeg er een kooi, bodembedekking en voer bij) en dat beviel goed, al had hij duidelijke voorkeur voor de "lekkere" dingen en liet hij de bruine "biks" brokjes het liefst staan... Het was een hele actieve hamster die uren kon rennen in zijn looprad maar dat is de laatste tijd anders...

De laatste aantal weken loopt hij nog zelden in zijn rad en is hij behoorlijk wat gram aangekomen... verder bleef hij maar eten en eten en daardoor dus ook aankomen.
Inmiddels heb ik ander voer en ben ik strenger met eten geven: hij krijgt nu "Witte molen, Country" voer en aangezien op de verpakking staat: ongeveer 6 gram per dag wil ik me daar ook aanhouden.
Dit heb ik dus ook al een week gedaan, maar meneer blijft maar aankomen, zit de hele dag in zijn huisje of in zijn holletje onder de grond en loopt niet of zeeeeeer zelden in zijn rad. Echt een lui hamstertje op het moment.

Hij krijgt dus 6 gram voer per dag, eet alles op (laat nu niks meer liggen), eet ook met de regelmaat een stukje wortel/courgette/paprika/komkommer. Krijgt verder geen snoepjes etc.
Maar nu mijn vraag: wat te doen zodat hij wat afvalt en weer wat actiever is? Om de dag eten geven? Minder eten geven (bijvoorbeeld 4 gram per dag)?

Ik hoor graag jullie ideeën hierover!
Groeten Ellen
Nelle

Hamsters: Tumtum

Re: Hoeveel/vaak voer te geven? (Rusje blijft aankomen...)

Berichtdoor xAnnick » 02 apr 2017 20:46

Welkom hier en goed dat je om advies komt vragen!

77 gram is inderdaad een behoorlijk gewicht voor een rus. Ze zijn er wel zo groot, dus of het echt te dik is, is beter op een foto te beoordelen.

Hoe groot is het rad? Mogelijk is het te klein, waardoor de hamster er liever niet meer in wil lopen in verband met rugpijn, bijvoorbeeld.

Qua voer zou ik inderdaad niet meer iedere dag geven, maar om de dag of eens in de 3 dagen. Dan kun je bijvoorbeeld 10 gram doen (of het bakje 3/4 vol, ik ben niet zo van het afwegen van voer) in 3 dagen. Hamsters maken een voorraad, dus iedere dag voeren is in principe niet nodig.

Succes!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Re: Hoeveel/vaak voer te geven? (Rusje blijft aankomen...)

Berichtdoor Nelle » 10 apr 2017 10:33

Hoi,
We hebbben een Silent spinner (middelste maat) waar hij keurig recht in loopt.

Inmiddels zijn we een week verder en lijkt het goed te gaan met om de dag voeren!
Hij krijgt de ene dag 6 gram voer en de andere dag een stuk groente en dat gaat prima. Verder is hij veel actiever geworden en weer regelmatig in zijn rad te vinden!! Daar zijn we heel blij mee!

Uodate wat betreft gewicht: gisteren gewogen en inmiddels 73 gram, dus minder voer en meer activiteit werpt zijn vruchten af!
Nelle

Hamsters: Tumtum

Keer terug naar Voeding