FAQ (veelgestelde vragen) Voeding

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderators: I, Nieske

Re: Vernieuwde versie FAQ Voeding

Berichtdoor morgantcm » 01 sep 2010 16:49

Wat moet een hamster eten?

Het eten en drinken van een hamster bestaat uit vier onderdelen: droogvoer, vers voer, drinkwater en extraatjes. Het is belangrijk om je te realiseren dat een hamster niet volledig zelf kan kiezen wat hij eet, zoals de mens dat wel kan. Het baasje is degene die het voedsel voor de hamster kiest en zo dus grotendeels bepaalt wat de hamster eet.

Naar beginpost
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Leeftijd: 31

Re: FAQ (veel gestelde vragen) Voeding

Berichtdoor morgantcm » 05 sep 2010 18:48

Hoeveel eten moet ik geven?

Droogvoer:
de richtlijn is ongeveer een hele eetlepel per dag voor Syrische hamsters en een halve eetlepel voor dwerghamsters. Omdat hamsters graag hamsteren, is het handig om in het begin ietsje meer te geven. De hamster zal dat in een hoekje of in zijn nest opslaan als voorraad. Als je merkt dat je veel weg moet gooien bij het schoonmaken van de kooi, kun je iets minder geven. Het is echter wel belangrijk om een hamster zijn voorraad te gunnen, dus wees niet te zuinig. Hamsters worden vrijwel nooit te dik van (te) veel droogvoer. Een hamster zal zich daaraan niet overeten.

Groenvoer: mag je dagelijks geven, maar geef niet te veel, hooguit een paar blaadjes of een ‘dobbelsteentje’ fruit. Haal de volgende dag weg wat blijft liggen. Soms slaat een hamster zijn groenvoer op in zijn nestje, het is handig om dat ook in de gaten te houden om te voorkomen dat het gaat rotten.

Extraatjes: dit is niet per se nodig, behalve misschien dierlijke eiwitten als die niet in het droogvoer zitten (zie hiervoor het onderdeel 'Hoe voer ik eiwitten bij?'). Zorg er dus voor dat je niet teveel tussendoortjes geeft, de hamster kan dan zijn droogvoer laten staan terwijl dat zijn hoofdvoedsel is. Bovendien kan een hamster van veel extraatjes te dik worden en dat is slecht voor zijn gezondheid.

Naar beginpost
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Wat is goed droogvoer?

Goed droogvoer is echt hamstervoer, dus geen algemeen knaagdierenvoer of konijnenvoer. Het is het beste om je hamster premium hamstervoer te geven, omdat dit voer samengesteld is naar de behoeften van de hamster. Het is verkrijgbaar bij dierenwinkels en webwinkels en er bestaan verschillende merken. De samenstellingen kunnen verschillend zijn, dus het is handig om de ingrediëntenlijst door te lezen. Goed voer heeft een hoog eiwitgehalte (15-18 %) en bevat dierlijke eiwitten. Als dat niet zo is, moet je eiwitrijk voedsel bijvoeren. In veel voer zitten donkere geperste staafjes. Deze staafjes heten biks en ze worden door hamsters vrijwel niet gegeten. Het is dus handig om een soort voer uit te zoeken waar weinig biks in zit. Afwisselen en/of mengen van voer is prima, voor de nodige variatie. Maak echter niet te veel, want zo veel eten hamsters niet. Daardoor loop je het risico dat het voer oud wordt en de voedingswaarde achteruit gaat.

Hamsters eten vaak de lekkerste dingetjes het eerst uit hun voer. Je hoeft je daarover geen zorgen te maken, want een hamster weet zelf prima wat hij binnen hoort te krijgen om gezond te blijven. Hij zal zich zelden aan droogvoer overeten of zichzelf qua voedingsstoffen tekort doen. Er zijn echter ook soorten hamstervoer op de markt die maar bestaan uit één soort brok, zodat de hamster niet kieskeurig kan zijn. Het minpunt daarvan is dat de hamster dan ook niets meer te kiezen heeft.

Voorbeeld van premium hamstervoer:
Afbeelding
(Bron: Zooplus.nl)

Let op: dit is slechts een voorbeeld. Er zijn veel verschillende soorten premium hamstervoer in de handel. Het is maar net waar de hamster en het baasje de voorkeur aan geven. Voorbeelden van merken premium voer zijn: Harry Hamster, XtraVital Hamster, Prestige Premium, Pro Gold Premium, Vitakraft Premium en Country Premium van Witte Molen. Natuurlijk bestaan er ook andere merken die een premium variant van hamstervoer verkopen. Kijk daarom of er 'premium' op de verpakking staat.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Wat voor vers voer kun je geven?

Over het algemeen kun je je hamster rauwe groente, fruit en sommige (on)kruiden geven. Eigenlijk kun je stellen dat hamsters bijna hetzelfde verse voer kunnen eten als mensen, plus dus nog wat onkruiden. Zoek zelf uit wat je hamster lekker vindt, want smaken verschillen, ook bij hamsters. Zorg er wel voor dat je alles van tevoren goed wast in verband met mogelijke pesticiden (chemicaliën die gebruikt worden bij het telen van groenten).

Hier zijn enkele suggesties van groenten en fruit die je je hamster kunt voeren: witlof, broccoli, andijvie, paprika, maïs, selderij, spinazie, paardenbloem, weegbree, klavertjes, courgette, aubergine, avocado, taugé, wortel, appel, peer, kers, banaan, druif, madeliefjes, muur, verse bladeren van een berk, els, beuk of hazelnootstruik, twijgen, bladeren en bloesemknoppen van fruitbomen. Zorg voor afwisseling, zodat je hamster veel verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Voor sommige soorten groente zijn hamsters en andere knaagdieren nogal gevoelig, bijvoorbeeld natte groente zoals sla en komkommer. Ook moet je goed opletten met koolsoorten, omdat deze gas kunnen vormen. Je kunt hier wel kleine beetjes van geven en later weghalen wat er overblijft. Mocht je hamster toch een keer diarree krijgen, dan gaat dat met wat aangepaste voeding, bijvoorbeeld gekookte witte rijst, in de meeste gevallen weer over. Hou wel goed in de gaten of het echt over gaat en geef niet te veel aangepaste voeding, want dit kan ook weer voor andere problemen zorgen, zoals verstopping. Is de diarree niet binnen enkele dagen over? Ga dan naar de dierenarts. Koolsoorten zijn bijvoorbeeld: bloemkool, broccoli, koolraap, spitskool, rode/witte kool, spruitjes en zuurkool.

Over de leden van de Nachtschadefamilie, zoals tomaten en aardappelen, is er enige discussie, omdat deze planten giftige delen bevatten. Geef in ieder geval niet wat je zelf ook niet eet, zoals het groen van tomaten en de sprieten van een uitgelopen aardappel. Van de delen die ook eetbaar zijn voor mensen zijn in ieder geval geen problemen bekend.

In ‘Het grote “mag mijn hamster dit eten?”- topic’ staat een lijst van wat hamsters wel en niet mogen. Deze lijst wordt steeds aangevuld. Als je een vraag hebt over wat je hamster wel of niet mag eten, dan kun je hier het antwoord opzoeken of het even vragen als het antwoord er niet tussen staat: Het grote “mag mijn hamster dit eten?”-topic

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 05 sep 2010 18:49

Mijn hamster lust zijn groenvoer niet, wat moet ik doen?

Dit kan gebeuren. Hamsters vinden nou eenmaal niet altijd alles lekker. Ook bij hamsters kunnen smaken verschillen. Het beste is om af en toe iets anders te proberen, zodat je achter de voorkeuren van je hamster kan komen. Sommige hamsters hebben nooit groenvoer gehad en moeten er eerst aan wennen. Dan eten ze het in het begin vaak niet. Gewoon volhouden en blijven afwisselen! Wat niet zo goed is voor hamsters, lusten ze vaak ook niet. Dat geldt bijvoorbeeld voor ui, knoflook en citrusvruchten (sinaasappel, mandarijn, citroen, limoen, grapefruit).

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Hoeveel water drinkt een hamster?

Een hamster drinkt niet veel. Soms lijkt het zelfs alsof je hamster helemaal niets drinkt. Toch hebben ze het wel nodig, dus er moet altijd vers water aanwezig zijn in de kooi. Een waterflesje is het meest hygiënisch, aangezien daar geen bodembedekking of vuil in kan komen. Ververs het drinkwater om de paar dagen. Gewoon kraanwater is prima, tenzij je in een omgeving woont waar dat niet zo goed is. Je kunt dan mineraalwater gebruiken, uiteraard zonder koolzuur. Het speciale knaagdierenwater dat in dierenwinkels te koop is, is nergens voor nodig.

Als je hamster veel drinkt, controleer dan of het flesje niet lekt. Als een hamster echt heel veel drinkt, dan kan er iets aan de hand zijn met zijn gezondheid. Hou dit dan goed in de gaten en kijk bij de FAQ (veelgestelde vragen) van het subforum Gezondheid wat je kunt doen of ga naar de dierenarts.

Afbeelding

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Wat zijn goede extraatjes?

Allereerst: extraatjes zijn niet per se nodig. De hamstersnoepjes die in de dierenwinkel worden verkocht, zijn meestal zelfs behoorlijk ongezond omdat er veel suiker en kleurstoffen inzitten. Dat geldt bijvoorbeeld voor yoghurtdrops en knaagstangen. In dit snoepgoed zit vooral heel veel suiker. Dierenwinkelsnoepjes zijn bovendien eigenlijk heel duur, als je het omrekent naar de prijs per kilo. Laat je dus niets aanpraten, wees kritisch en geloof zeker niet wat er op het doosje staat, bijvoorbeeld dat je je hamster twee yoghurtdrops per dag moet bijvoeren. Dat is echt veel te veel! Je kunt een yoghurtdrop vergelijken met een reuze-Mars voor mensen, twee daarvan per dag – dat is toch echt niet goed voor je gezondheid! Het belangrijkste voedsel voor de hamster is zijn droogvoer. Extraatjes mogen het droogvoer dan ook nooit vervangen.

Er zijn wel gezonde extraatjes voor hamsters, bijvoorbeeld: rozijntjes of ander gedroogd fruit, trosgierst, vogelsnoepvoer, ongezouten noten en pinda's, zonnebloempitjes, pijnboompitjes, pompoenpitjes, een hard stukje brood, stukje matze of andere droge cracker of koekje (met zo min mogelijk zout/suiker) of eiwithoudende tussendoortjes. Maar nogmaals: niet te veel of te vaak dit soort extraatjes geven!

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 05 sep 2010 18:50

Hoe voer ik eiwitten bij?

Hamsters eten niet alleen plantaardig voedsel. Dierlijke eiwitten zijn daarom noodzakelijk. Het zit meestal in premium hamstervoer, maar als dit niet het geval is, dan kun je het extra bijvoeren. Om je hamster aan zijn dierlijke eiwitten te laten komen kun je hem bijvoorbeeld meelwormen, moriowormen, wasmotlarven, stukjes gekookt ei, ongekruid vlees, zoals gekookte kip, of ongekruide vis geven. Geef ei of kip niet rauw, want ook hamsters zijn gevoelig voor salmonella. Je kunt beter ook geen kaas voeren of maar hele kleine beetjes, want kaas bevat veel zout. Verder bevatten honden- of kattenbrokken ook dierlijk eiwit. Belangrijk is wel om bij deze brokken naar het zoutgehalte te kijken, want een hamster mag niet teveel zout binnen krijgen. Het is niet waar dat kattenbrokken per definitie zouter zijn dan hondenbrokken: dit ligt aan het merk voer en verschilt dus. Voor een analyse van het zoutgehalte in honden- en kattenbrokken zie dit onderwerp. Ook in erwten en tahoe of tofu zitten veel eiwitten, maar deze eiwitten zijn plantaardig en dus niet dierlijk. Er is enige discussie over zuivel (yoghurt, kwark, pap), omdat het niet duidelijk is of hamsters lactose goed verteren. Het lijkt erop dat hamsters geen problemen hebben met het verteren van lactose, zolang het niet in grote hoeveelheden wordt gegeven.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Wat is Brinta en hoe voer ik dit?

Brinta is een ontbijtproduct dat bestaat uit tarwemeel. Het is een goede manier om jonge, zieke en zwangere hamsters bij te voeren en je kunt het aanmaken met water, kittenmelk of koffiemelk. Gebruik liever geen normale magere, halfvolle of volle melk om de Brinta mee aan te maken. Koffiemelk en kittenmelk zijn iets vetter, wat een extra 'boost' geeft aan zwakke dieren. Je kunt Brinta eventueel ook aanmaken met Griekse yoghurt. Brinta kun je warm of koud geven en het is het handigst om het papje ongeveer zo dik als vla te maken. Voor gezonde hamsters is het echter helemaal niet nodig en bovendien te zacht. Er zijn al veel topics geschreven over Brinta. Enkele voorbeelden zijn Wat is Brinta?, Stappenplan voor het voeren van Brinta, Brinta – welke melk? en deze discussie over het voeren van Brinta aan gezonde hamsters.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Wat zijn meelwormen en hoe voer ik deze?

Ook meelwormen zijn niet per se nodig, maar hamsters zijn er dol op! Meelwormen zijn verkrijgbaar bij dieren- en hengelsportwinkels. Vaak hebben deze winkels de meelwormen achter in een koelkast liggen, dus soms moet je er even naar vragen bij een medewerker. Je hoeft er niet veel van te kopen: met bijvoorbeeld een half onsje doe je al heel lang. Geef een Syrische hamster er maximaal 5 per dag en een dwerghamster maximaal 2, bij voorkeur levend. Als je het eng vindt om de wormen aan te raken kun je een theelepeltje of een pincet gebruiken om ze op te pakken. Mocht je dit liever ook niet doen, dan kun je tegenwoordig ook gedroogde meelwormen of verschillende gedroogde insectenmixen krijgen in dierenwinkels en op internet. Meelwormen leven op meel (bijvoorbeeld brood), droge Brinta of havermout en een beetje groenvoer. Je kunt ze bewaren in een plastic bakje met geprikte gaatjes in de deksel, eventueel in de koelkast of buiten onder een afdak waar het bakje niet nat kan worden. Als meelwormen gaan groeien, dan vervellen ze. De pas vervelde meelwormen zijn wit en kleuren daarna langzaam weer bruin. De witte meelwormen kun je gewoon voeren. Na een tijdje gaan ze verpoppen. Ook de poppen kun je geven. Daarna worden het kevers, maar meestal zijn ze voor die tijd al lang op! Kevers kun je niet aan hamsters geven. Let daarom ook goed op dat je hamster zijn meelwormen niet gaat hamsteren en opsparen. Wasmotlarven en moriowormen zijn alternatieven voor meelwormen, maar worden minder vaak gegeven. Wasmotlarven zijn namelijk een stuk vetter dan meelwormen en van moriowormen zijn er verhalen bekend dat ze kunnen bijten. Voor meer informatie en vragen over het voeren van meelwormen kun je ook terecht in dit topic.

Afbeelding

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Mogen hamsters ‘menseneten’?

Wat betreft groenvoer en fruit kunnen hamsters in de meeste gevallen prima met de pot mee eten. Kijk wel even welke groenten en fruit goed zijn voor hamsters en welke niet (zie hiervoor het onderdeel 'Wat voor vers voer kun je geven?'). Let er bij andere dingen op dat er geen suiker, zout en kunstmatige toevoegingen in zitten, of in ieder geval niet te veel. Geef ook liever geen zachte dingen, want het is voor een hamster beter om te knagen. Hierdoor worden de tandjes niet te lang. Laat een broodkorst bijvoorbeeld liever even goed droog en hard worden. Geef beslist géén chocola of andere kleverige dingen want dan kunnen de wangzakken gaan verkleven en dat veroorzaakt veel ellende. Voordat je een hamster echt 'menseneten' gaat geven, denk dan eerst even logisch na. Ga bijvoorbeeld geen chips of frietjes met mayonaise voeren. Twijfel je of je een bepaald iets wel aan je hamster mag geven? Dan kun je dat in dit topic opzoeken of navragen: Het grote “mag mijn hamster dit eten?”-topic

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 05 sep 2010 18:51

Is een knaagsteen, knaagblok of knaagstang echt nodig?

In dierenwinkels worden veel knaagspullen verkocht zoals knaagstenen, knaagblokken, knaagstangen, enzovoort. Er wordt beweerd dat dat echt nodig is voor het afslijten van de tandjes, maar niets is minder waar! Goed hamstervoer is namelijk al hard genoeg. Knaagstangen die uit granen en dergelijke bestaan zijn extraatjes voor af en toe. Let wel op de ingrediënten: vaak zit er veel suiker of kleurstof in. De witte knaagstenen en likstenen zijn zelfs ronduit ongezond. Ze bevatten teveel zout en/of kalk. Dit is niet goed voor de blaas en de nieren van de hamster. Niet geven dus! Ook tegen tralieknagen of ander ongewenst knaaggedrag helpen deze dingen niet. De meeste hamsters kijken er trouwens helemaal niet naar om. Hier staat precies uitgelegd waarom het ongezond is: Knaagsteen ongezond? Wat je wel kunt geven om de hamster in zijn knaagbehoefte te voorzien zijn bijvoorbeeld wilgentakjes of takken van fruitbomen. Van loofbomen zijn enkele soorten giftig en in naaldbomen (zoals dennen) kan hars bevatten. Deze soorten hout kun je dus beter niet geven.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 05 sep 2010 18:51

Zijn extra vitamines noodzakelijk?

Nee, als je hamster gewoon gezond is, is dat helemaal niet nodig. Bij zieke, zwangere of jonge hamsters kan het wel nuttig zijn. Bij de dierenwinkel zijn druppeltjes en spuitflesjes van verschillende merken te koop. Als je hamster ziek oogt en je vermoedt dat dat door vitaminegebrek komt, kun je het beste naar de dierenarts gaan.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 05 sep 2010 18:52

Hoe kan ik mijn hamster verwennen met een lekker recept?

Op http://www.dehamster.nl/smulboek.doc kun je het Smulboek voor hamsters downloaden, met lekkere en leuke recepten. Samengesteld door het Hamsterforum en van harte aanbevolen! Let op: niet alle ingrediënten in de recepten zijn even gezond voor je hamster, zoals pindakaas. Het is aan jezelf om te bepalen of het voor een enkel keertje wel of niet kan.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Volgende

Keer terug naar Voeding