Suikerziekte bij Basje - Basje is helaas overleden...

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Malu
Hamsters: 1
Leeftijd: 30

Re: Suikerziekte bij Basje - Toch Insuline Spuiten?

Bericht door Malu »

Het is echt afwegen. Ik heb een tijdje geleden een ratje 1 maal daags geprikt (AB, maar het idee is hetzelfde). Dit was tijdelijk. Ik zou het niet permanent doen. Hoewel ik best veel ervaring heb met prikken, deed ik haar wel pijn. Ze schoot in de stress en dat iedere dag. Dat vind ik het niet waard. Maar dat is pwrsoonlijk natuurlijk.

Liefs Malu, en de hamsters Tequila en Frappy, en een pootje van Sokka!
♥ Slaap zacht liefjes.. † ♥
You always regret most what you don't say.
Hompie

Bericht door Hompie »

Ik vind het moeilijk adviseren, omdat ik niet degene ben die 'm iedere dag moet prikken, maar ik zou het denk ik toch proberen. Vooral om het een kans te geven en te kijken of Basje ervan opknapt. Volgens mij moet je dat na het spuiten wel vrij snel kunnen merken. Je weet niet hoe hij op de prik gaat reageren, maar wie weet merkt hij het prikje nauwelijks en knapt hij er wel heel erg van op. Veel succes met de beslissing!
Groetjes van Monica
jessicavanden
Hamsters: Monkey
Leeftijd: 48

Bericht door jessicavanden »

Dat is helemaal aan jou of je wil spuiten...

Lijkt mij wel erg moeilijk om de juiste dosering te bepalen!
Het is ingewikkelder dan je denkt.
Het is afhankelijk van hoe veel hij eet, hoe veel hij beweegt, hoe veel stress hij heeft.
Bij een hamster kun je dat niet reguleren!!
Als mens is het al moeilijk om een juiste dosering te bepalen.
Te veel spuiten brengt risico's mee.
Dus ik ben erg huiverig om aan zoiets te beginnen bij een hamster

Ook vraag ik mij af hoe veel stress het een hamster bezorgt om elke dag geprikt te worden.
Maar dat is weer een andere verhaal.
:???:
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Bedankt voor jullie reacties!

Ja, ik vind het heel erg moeilijk om te besluiten wat ik zal gaan doen.
Aan de ene kant zie ik het niet zo zitten voor mezelf:
- de verplichting die ik op me neem, ik moet het dan toch maar elke dag doen
- de verantwoording die ik op me neem, kan ik het wel juist doseren
Aan de ene kant zie ik het niet zo zitten voor Basje:
- doe ik hem geen pijn er mee
- bezorg ik hem niet te veel stress

Aan de andere kant vind ik dan weer:
Voor mezelf:
- het is nou eenmaal mijn hamster, ik moet zo goed als ik kan voor hem zorgen
Voor Basje:
- moet ik hem niet die kans gunnen dat hij langer leeft

Om me toch nog iets beter een beeld te kunnen maken waar ik aan begin, heb ik FV nog een email gestuurd met de volgende vragen:
- waar moet het onderhuids gespoten worden, is het makkelijk te doen
- is de dosering goed te bepalen, want ja, als je insuline overdoseert is het toch slecht en moet je het weer corrigeren.
Ik heb wel ervaring met het doseren van AB en pijnstillers (dat kreeg Gijsje voor haar baarmoederontsteking), maar dan komt het er niet zo vreselijk secuur op aan, omdat de dosering altijd vrij ruim wordt aangegeven en daarbinnen is het dan goed.

Het maakt het ook gewoon moeilijker omdat Basje mijn enige huisdiertje is, denk ik.
Heb je meer hamsters en dieren dan kun je het wellicht beter accepteren.
Maar ik moet zeggen, dat Basje nu nog niet slecht genoeg is om in te laten slapen, dat zeker niet.
Het is ook echt niet mijn bedoeling om tot het uiterste te gaan om maar te zorgen dat hij blijft leven.
Het is dat ik nu aan insuline denk om verdere aftakeling te voorkomen.
Ik zie dat jullie het ook moeilijk vinden om me te adviseren.
Ik wacht FV zijn antwoord weer af, denk er de komende dagen over na en laat dan uiteraard nog weten wat ik ga doen.

Rest me jullie allemaal heel erg te bedanken voor jullie steun en adviezen!
En bij deze wensen Basje en ik jullie allemaal heel fijne kerstdagen en een heel gelukkig en gezond nieuwjaar!

Afbeelding
NIC

Bericht door NIC »

Hee sylvia! Het zou geweldig zijn als dat zou werken! Maar het doseren lijkt me inderdaad zo moeilijk. Je moet eerst zijn bloedsuiker meten om te weten hoe hoog of hoe laag hij zit, voordat je weet hoeveel je moet spuiten. En dat kan telkens weer veranderen. Maar waarschijnlijk zal FV weten hoeveel er nodig is! Sorry ik heb echt geen idee wat je moet doen!
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ik heb vandaag al een antwoord van FV gehad op mijn vragen.

Op mijn vraag waar de insuline gespoten moet worden en of het makkelijk te doen is, antwoordt hij:
- Elke plek is goed, het makkelijkst is in de nekplooi, en dan de plek een beetje afwisselen.

Op mijn vraag of de dosering makkelijk te bepalen is en of er geen gevaar voor overdosering is, antwoordt hij:
- dat hij de insuline dan klaar maakt voor het gewicht van Basje en dat ik dan gewoon in het spuitje moet doen wat ik moet toedienen.

Op mijn vraag of hij denkt dat het in het belang van Basje zou zijn en of ik hem er niet teveel mee aan doe, antwoordt hij:
- bij mensen, honden en katten gebeurt het routinematig.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat Frank Verstappen er niet zo'n probleem in ziet om bij Basje insuline te gaan spuiten.

Nu ik dit weet, moet ik er nog even voor mezelf over nadenken of ik het zelf zie zitten.
Zoals gezegd, vind ik aan de ene kant wel dat ik het voor Basje over moet hebben, maar aan de andere kant is het ook best een hele verplichting.
Het dieet op zich is best al lastig, niet voor mijzelf, maar wel als ik bv een weekend weg zou willen of op vakantie zou willen gaan.
Gijsje konden we bv gewoon een lang weekend alleen laten. Dan gaf ik gewoon genoeg eten en als we dan 2 nachten wegbleven, had ze daar niets van.
Basje kan zelfs niet 1 dag alleen zijn, omdat zijn eten toch over de dag verspreid moet worden.
Nou is dat altijd wel te regelen.
En ook voor een vakantie kan hij altijd wel ergens logeren.
Maar ja, je kunt natuurlijk niet van iemand anders verwachten dat ze een hamster insuline gaan prikken.
Ik ben toevallig zelf best handig met dieren, en ik verwacht wel dat het mij zelf zal gaan lukken, maar voor iemand anders is dat gewoon niet te doen.
Dus dat zijn ook gewoon dingen om rekening mee te moeten houden.
Ik denk er gewoon nog even over na.

Verder moet ik zeggen dat Basje in zijn hok erg goed is, als hij in zijn kleine houten huisje ligt te dutten en mij hoort of ziet komt hij er gelijk aan. Of als ik in zijn etensbakje tik om aan te geven dat ik er wat in ga doen, komt hij er ook aangesneld. Hij is ook altijd druk in de weer met zijn wc papiertjes en rolt lekker in zijn zandbak en zo. Dus zelf vind ik dat er nog absoluut niet sprake is van een situatie dat hij ingeslapen zou moeten worden.

Wel heeft hij gewoon niet genoeg energie voor zijn molen en ook is hij de helft van de keren te moe om in de badkamer te lopen. Maar als hij dan wel een keer energie heeft is het een hartstikke leuk gezicht om even het hamstertje te zien wat hij zou kunnen zijn. En soms zit hij er dan ineens helemaal doorheen en is hij ineens weg. Maar als ik hem dan terug in zijn hok zet, is hij ook snel weer goed.

Het is alleen zo, dat hij door de mate van suikerziekte die hij heeft snel zal aftakelen. En het dieet zorgt er wel voor dat hij niet te ver in het rood komt, maar houdt de aftakeling niet tegen, denk ik. Vandaar dat ik me toch afvraag of ik niet toch de insuline zal proberen.
En als ik dan zie dat hij er toch pijn van heeft of gestresst door raakt of er lichamelijk geen baat bij heeft, kan ik er toch ook weer mee stoppen.
Vandaar dat ik het toch serieus in overweging neem.
Ik wil volgende week een beslissing nemen.
Ik kon zo wie zo dagelijks bij FV terecht om de insuline op te halen en het voor te laten doen hoe het spuiten moet.
tasschaa
Hamsters: Beau
Leeftijd: 35

Bericht door tasschaa »

als ik zo je laatste zin lees kan ik al bijna er uit op maken dat je al een keuze hebt gemaakt, je wilt het beste voor basje alleen is dat zo lastig want je wil hem geen pijn doen. duidelijk is wel dat hij nog zo goed is dat je hem ook nog hoeft te laten inslapen. je geeft ook aan er meteen mee te stoppen als het hem stress of lichamelijke klachter oplevert.

wat je ook doet het is de juiste keuze want je doet het in belang van basje. dus er is geen foute keuze en hoe hij er ook op gaat reageren dan pas je jouw reactie daar weer op aan voor zijn welzijn.

ondankt alle stress om basje en ook je eigen gezondheid wens ik je ook hele fijne feestdagen ( en wat een geweldige foto van basje in kerststijl :P )
just be you, life`s to short to be somebody else

rust zacht Bubbles PeppersSammie
jessicavanden
Hamsters: Monkey
Leeftijd: 48

Bericht door jessicavanden »

Nou, ik vind het persoonlijk een erg kort door de bocht antwoord van de dierenarts.
Dat je aan de hand van gewicht van je hamster insuline gaat spuiten.
Hoe veel Basje eet, hoeveel Basje beweegt, en de hoeveelheid stress, allemaal invloed op je suikerwaarde.
Maar dat is mijn persoonlijke mening er over.
Nu heb je heel veel verschillende insuline.
Ik begrijp dat ze Basje langwerkende insuline willen spuiten.
Als ze gewoon een lage dosis spuiten zal het waarschijnlijk wel gaan met die langwerkende insuline.
Risico's zijn dan goed te overzien maar toch blijf ik huiverig bij zon klein diertje.
Je moet misschien ook een beetje aan jezelf denken als je er voor kiest om te spuiten.
Wat het voor jou betekent om dagelijks die verantwoording te dragen en de zorgen.
Zorgen heb je nu natuurlijk ook maar toch (want het dieet is ook al een hele opgave).
En je moet hem extra in de gaten houden als je begint met spuiten.
Malu
Hamsters: 1
Leeftijd: 30

Bericht door Malu »

Maar waar FV het niet over heeft gehad is de stress, en dat vind ik dus wel een grote factor. Want ik merkte echt aan mijn ratje dat ze er zenuwachtig van werd. Ook wordt, bij dagelijks prikken, de huid geïrriteerd, en ik wisselde de plek ook af, maar een nekplooi van een rusje is natuurlijk heel klein.

Mocht je wel besluiten om het te doen Sylvia, wil ik met alle liefde als je weg gaat op Basje passen. Ik heb ervaring met prikken en met suikerziekte. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.
Liefs Malu, en de hamsters Tequila en Frappy, en een pootje van Sokka!
♥ Slaap zacht liefjes.. † ♥
You always regret most what you don't say.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties!
En Malu, wat super lief dat je aanbiedt voor Basje te willen zorgen!
Als ik hem iemand toe zou vertrouwen ben jij het wel hoor :D

De vragen die jullie opwerpen, dat zijn inderdaad de dingen die ik me ook nog afvraag, te weten:
- hoeveel stress bezorgt het hem?
- de irritatie aan de huid, als dagelijks geprikt moet worden, want ook al is de nekplooi makkelijk te prikken, het is toch maar een klein nekvelletje bij een dwerghamster, en krijgt hij dan niet allemaal wondjes en zere plekken?

Lady Guardian schrijft net in haar PB dat ze wil kijken of ze nog iets meer te weten kan komen over het geven van de injecties, dus ik hoop dat zij me er nog iets meer over kan vertellen.
Want ik denk daar echt niet zo makkelijk over hoor, ik maak me juist zorgen of dat wel haalbaar is.
En ik wil graag de juiste keuze maken, maar als de positieve kanten niet opwegen tegen de negatieve kanten, moet ik er gewoon van afzien.
Hoe graag ik ook wil dat Basje een beter en langer leventje zou hebben, hijzelf zou zich er niet van bewust zijn als hij op jonge leeftijd komt te overlijden.
Dat is ook gewoon zo.

Wat de insuline betreft, ik heb begrepen dat het een soort van onderhouds dosering is.
Dus een heel veilige dosering die hem iets ondersteunt.
Dus niet een hoeveelheid die steeds bijgesteld moet worden aan de hand van zijn bloedsuikerspiegel, want daar zou ik echt niet aan willen beginnen en dat is ook niet door FV voorgesteld.
Want deze insuline kan gewoon in de huidplooi geprikt worden en dat zie ik nog wel zitten, even afgezien van het bovenstaande, maar ik wil niet dat er steeds naar bloed geprikt moet worden, dat vind ik te ver gaan.
CelineM
Hamsters: Heb een hamstery
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door CelineM »

Ik denk dat hij geen wondjes krijgt. Mijn vader prikt ook elke dag, en het naaldje is zo klein. Als je insuline gaat prikken denk ik wel dat je moet proberen om niet steeds om een plekje te prikken maar de ene keer wat meer naar rechts en de andere keer wat meer naar links.

Ik denk dat ik zelf wel zou proberen om insuline te prikken. Omdat eht hem ondersteund en dat maakt het weer allemaal wat makkelijker voor basje. Waarom probeer je het niet eerst een weekje en kijk je dan verder, bevalt het jou of basje niet dan stop je er zo weer mee.
Groetjes van Celine.

http://hamsteryzoe.webnode.nl/ Website van mijn hamstery.
LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Bericht door LadyGuardian »

@Sylvia, ik heb even voor je gekeken naar het hoe of wat, kan niet heel veel erover vinden, het is niet een gebruikelijke methode, maar ik weet dat het bij muizen enz. wel kan. Door middel van de nekplooi op te tillen en dan vanaf de kop de naald in de plooi te brengen. Denk als je ene dag links prikt en de achtere dag rechts en niet al te diep erin gaat, dan vermoed ik dat het kan.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

Ik zag op de blog van Martin het volgende nog staan:
Aanpassing 22 december:
Via mail kreeg ik reacties dat de laatste opmerking niet geheel juist is. Diabetes type 1 betekent namelijk dat er totaal geen insuline aangemaakt wordt en niet met een dieet behandeld kan worden. De behandeling is het spuiten van insuline. Diabetes type 2 kan de symptomen verminderen door middel van een dieet.
Dit lijkt me goed om mee te nemen in je afweging. Indien het type 2 is, is insuline niet nodig en indien het type 1 is, is een dieet dus niet zinvol? Weet je zeker dat hij type 1 heeft? Persoonlijk zou ik niet voor spuiten kiezen. De stress zou het voor mij niet waard zijn, immers verleng je er alleen een leven mee en verhelp je de diabetes niet... of hij daar nu dan ook beter mee af is weet ik niet.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Eens met Nella, blijf echt bij mijn mening dat je niet verder moet gaan dan een dieet. De kans is er neem ik aan ook dat hij onthoudt dat jij hem prikt, pijn doet, hij snapt niet waarom. Om echt resultaat te zien, zul je het een tijdje moeten volhouden. Werkt het wel, kun je neem ik aan ook niet ineens stoppen. Dus dan zou je moeten blijven prikken, ik zou het hem echt niet aan willen doen.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Bericht door LadyGuardian »

Maar als bij type 1 bijna zeker is dat een dieet niet helpt, is het dan zinvol om door te blijven gaan met een dieet? Terwijl hij zich niet goed voelt? Wat moet je dan?
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Plaats reactie