Nagels knippen dwerghamster?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Lieke86
Leeftijd: 39

Nagels knippen dwerghamster?

Bericht door Lieke86 »

Hallo allemaal, mijn naam is Lieke. Ik woon samen met mijn vriend Rik. Wij hebben een dwerghamster (Parel) en haar nageltjes zijn te lang. We hebben al geprobeerd om ze te 'laten slijten' door een stuk baksteen in het hokje te leggen, maar daar doet Parel niets mee (behalve er op zitten). Ik weet dat ik ze nu eigenlijk moet laten knippen bij een dierenarts, maar ik ben bang dat dit voor de hamster de nodige stress met zich meebrengt.. Wat zouden jullie doen en wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Tamara123
Leeftijd: 38

Bericht door Tamara123 »

Toch gewoon naar de dierenarts, of zelf knippen. Maarja dat moet je ook maar net durven, mijn dwergje is te druk en ik doe het zelf dus niet. Je hebt speciale schaartjes ervoor, maar koop die niet. Je kan beter een gewoon nagelschaartje pakken die "speciale" zijn echt heel onhandig!
Lieke86

Bericht door Lieke86 »

Hoi Tamara, bedankt voor je antwoord. Ik durf de nageltjes van Parel niet goed zelf te knippen omdat ik er niet ervaren in ben en ze ontzettend beweeglijk is. Ik ben bang dat ik haar laat vallen of pijn doe. Bedoel je overigens gewoon zo'n klein nagelknippertje of echt zo'n nagelschaartje?
Hamster: Parel (v).
Tamara123

Bericht door Tamara123 »

Nee ik bedoel gewoon zo'n nagelschaartje die je in een nagelverzorgings setje zit, zo eentje dus:
http://www.hetrietje.nl/contents/media/ ... aartje.gif

Als je het niet zelf durft misschien woont er een forummer in de buurt die het kan en wil doen? Anders misschien op een evenement? Daar zijn veel forummers die je vast wel kunnen helpen. Maar ik weet niet of je naar een evenement gaat/wilt. De eerst volgende is in september in barneveld :)

En anders toch even de Dierenarts, zo stressvol is het meestal niet hoor ;)
Gr Tamara
Lieke86

Bericht door Lieke86 »

Lijkt me leuk, zo'n evenement! Barneveld is hier niet zo gek ver vandaan, misschien dat ik er wel naartoe ga. Waar kan ik meer informatie er over vinden?

Ik denk dat ik volgende week maar even naar de dierenarts ga met Parel. Morgen gaan we namelijk op vakantie en Parel logeert bij mijn ouders. Ze heeft gisteren dus al een autoritje achter de rug. Als ik volgende week dan terugkom ga ik wel even met haar naar de dierenarts, die zit namelijk dichter bij mijn ouders huis dan het onze. Bedankt voor je reacties, Tamara!

*edit: Ik heb het al gevonden over het evenement :)!
Tamara123

Bericht door Tamara123 »

oke, mooi!

ja is wel leuk hoor zo'n evenement. Keuren van hamsters, veel leden die kopen, standjes om spullen te kopen. Erg gezellig. Zelf ben ik nog nooit in die van barneveld geweest maar enkel in utrecht (de exoknaag die nu dierenpret gaat heten, eerstvolgende december).

Succes met Parel ;)

Gr Tamara
Nymphalis_Antiopa
Leeftijd: 40

Bericht door Nymphalis_Antiopa »

Ik knip ook altijd de nageltjes van het rusje van Emi. Ik heb wel een hoop ervaring gehad met het knippen van kattennagels, al zijn hamsters een stukje moeilijker door hun beweeglijkheid en grootte (of hun gebrek daaraan :lol:). We knippen de nageltjes altijd met 2, Emi houdt haar vast en ik knip. Je moet gewoon zien dat je enkel de lengte ervan knipt en niet in het levende deel van de nagel gaat knippen (ziet meestal ook wat rozig). Op zich valt het wel goed mee hoor. Tussen elk pootje krijgt ze even een pauze en dan houden we haar weer stevig vast om aan het volgende pootje te beginnen.
Lieke86

Bericht door Lieke86 »

Bedankt voor je tips Nymphalis_Antiopa. Ik zal eens kijken hoe Parel erop reageert als ik haar oppak en vasthoud. Als dat allemaal goed gaat durf ik het eventueel zelf wel aan (samen met Rik). Is het levende deel van de nagel duidelijk te zien? Want ik ben erg bang dat ik haar pijn doe.
*Alexandra*

Bericht door *Alexandra* »

Ik knip de nageltjes van mijn rusjes altijd zelf met een nagelknippertje wat heel goed gaat. Belangrijk is wel dat ze heel rustig en tam in je hand zijn zodat je vooral niet misknipt en dat je vooral niet te kort knipt in het leven (dan gaat het bloeden). Je kunt het leven wel zien als een rood draadje dat in de nageltjes zit. Voor rusjes sowieso nooit korter knippen dan de haartjes die naast de nageltjes groeien, dan zit je wel goed. Als ze geen zin meer hebben gewoon terug zetten in de bak en op een ander moment weer verder gaan. Nageltjes van de achterpootjes hoeven eigenlijk niet te worden geknipt omdat die vaak vanzelf wel slijten.
G.Yi
Leeftijd: 43

Bericht door G.Yi »

Nymphalis_Antiopa schreef:Op zich valt het wel goed mee hoor. Tussen elk pootje krijgt ze even een pauze en dan houden we haar weer stevig vast om aan het volgende pootje te beginnen.
Dat was bij Master dus ook altijd zo, even pauze en dan op naar de volgende nagel.. Anders beet ie nogal hard en probeerde hij weg te rennen over me heen :D

Nagels knippen deed ik met een gewoon nagelknippertje, die speciale nagelschaartjes voor knaagdieren zijn hartstikke onhandig. Tegenwoordig knip ik zijn nagels niet meer aangezien ze vanzelf slijten en hij het helemaal niet leuk vond.
Master, ik mis je..
08.2005-06.08.2007
Bengeltje
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door Bengeltje »

Misschien is het al gezegd,maar als je de nagels tekort afknipt,kan het gaan bloeden,en dan moet je meteen naar de dierenarts.(er lopen bloedbanen door de nagels van een hamster) :wink:
Bengel is mijn engel!!!
Lieke86

Bericht door Lieke86 »

Bedankt iedereen voor jullie reacties!
Manonneke
Leeftijd: 33

Bericht door Manonneke »

Ik heb het bij de dierenarts gelijk maar laten doen toen ik met Mickey voor zijn buikje ging. Na het bezoekje was hij wel een beetje chagrijnig en hij heeft ook de assistente gebeten :P De dierenarts pakt het hamstertje zeg maar bij zijn nekvel en houdt hem dan overeind. Zo kan je hamstertje nooit bijten en volgens mij doet het ook geen zeer. Als ik Mollie d'r buikje controleer, pak ik haar ook bij haar nekvel en meestal blijft ze er rustig onder :)
xxx
[size=84]"I'm really sorry, but you just can't work here anymore."
"I'm a volunteer."[/size]
rosasa
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door rosasa »

Gewoon naar de dierenarts, die weet altijd wel wat hy moet doen ;-)!

toch??
true loveee < 3
*Alexandra*

Bericht door *Alexandra* »

rosasa niet altijd hoor...thuis en met zn eigen baasje is een hamster veel rustiger...met een kleinere kans op misknippen. bovendien kun je dan rustig eerst eens 1 nageltje doen of zoveel als de hamster wil, en later weer een nageltje..etcetera. dat wil niet zo goed bij een DA
http://www.funpic.hu/en.picview.php?id=32490&c=34&s=dd&p=1
Plaats reactie