suikerziekte

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

suikerziekte

Berichtdoor Sandra » 07 maart 2005 10:32

alweer een topic erover ja alweer...
ik heb op dehamster.nl en hier bij gezondheid zelf even gezocht maar kon zo gauw niets vinden (of ik las oroverheen kan ook...)
maar wat kan je zelf doen tegen suikerziekte, is er een bepaalde antibiotica die je zelf kan toedienen, baytrill ofzo?
sifotine niet dat is tegen natstaart, of kan dat ook tegen suikerziekte?
moet er wel bij zeggen dat ik zelf geen hamsters heb met suikerziekte hoor ;)
maar misschien wel handig om te weten voor mensen die hun hamsters het wel hebben...
Groetjes Sandra, syrische hamster fokster sinds 26 januari 2004.
Hamstery il Criceto
http://www.vansandra.nl
HIC on Facebook
Sandra

Leeftijd: 33

Berichtdoor Yvonne W. » 07 maart 2005 10:35

Antibiotica helpt niet tegen suikerziekte hoor. Als je hamster suikerziekte hebt zal je zijn voeding aan moeten passen. Biawa weet daar alles van.
Yvonne W.

Leeftijd: 51

Berichtdoor biawa » 07 maart 2005 11:00

In principe geef je aan mensen/dieren met suikerziekte insuline, maar dat is voor hamster niet haalbaar/humaan, omdat dat een dagelijkste injectie is. Het gaat van de insuline ook niet over, maar je kunt het redelijk onder controle krijgen. Bij hamster wordt inderdaad een aangepast dieet aangeraden: minder suiker, minder vet, meer vezels enzovoort. Het is bijna een wetenschap op zich hoe ver sommige mensen daarin gaan. :wink: Verder wordt er bij hamsters die extreem veel drinken/plassen soms wat toegevoegd aan het water waardoor ze minder snel uitdrogen.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Ghandi
biawa

Leeftijd: 32

Berichtdoor Sandra » 07 maart 2005 11:24

wat gaf jij je hamster te eten dan?
(misschien ideetje om tips "wat te doen bij suikerziekte" bij FAQ gezondheid te zetten?)
Hamstery il Criceto
HIC on Facebook
Sandra

Berichtdoor biawa » 07 maart 2005 11:27

Ik gaf Tristan een mix van Harry hamster en Vitakraft dwerg met een deel van de zonnepitjes eruit gehaald. Verder totaal geen "commercieel" snoepgoed, geen zoet fruit en alleen op regelmatige tijdstippen een stuk groente. Toevallig bleek dat voor hem precies de goede mix te zijn. Ik denk dat het lastig is een dieet op te stellen wat precies voor iedereen werkt, maar ik zal er eens even over denken.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Ghandi
biawa

Berichtdoor Louise » 07 maart 2005 16:05

Kan er eigenlijk ook iets met medicijnen? Bij mensen heb je vooral bij ouderdomsdiabetes dat die niet altijd insuline hoeven te spuiten, maar het ook met medicijnen in evenwicht kunnen houden. Bestaat zoiets voor dieren?

Antibiotica werkt trouwens alleen bij bacteriële infecties. Suikerziekte is iets heel anders, en inderdaad niet echt te genezen, maar je kunt er wel mee leren leven.

Louise
Louise

Leeftijd: 48

Berichtdoor biawa » 07 maart 2005 18:30

Louise schreef:Kan er eigenlijk ook iets met medicijnen? Bij mensen heb je vooral bij ouderdomsdiabetes dat die niet altijd insuline hoeven te spuiten, maar het ook met medicijnen in evenwicht kunnen houden. Bestaat zoiets voor dieren?

Niet dat ik weet. Ik zou zeggen, zoek eens op of het voor honden/katten bestaat. Als het daar al niet bij gaat zal het voor hamsters ook niks worden.
biawa

Berichtdoor Sandra » 07 maart 2005 22:02

biawa schreef:Ik denk dat het lastig is een dieet op te stellen wat precies voor iedereen werkt, maar ik zal er eens even over denken.

dat kan ook niet maar richtlijnen kan wel ;)
Hamstery il Criceto
HIC on Facebook
Sandra

Berichtdoor Corina » 07 maart 2005 22:27

Op de website www.huisdierendokter.nl vind je Chinese kruiden die zouden helpen bij suikerziekte. Je vindt daar ook colloïdaal zilver, een alternatief voor antibiotica.
Ik weet dat zowel bij mijn vorige hamster als bij 1 van mijn huidige konijnen het middel tegen blaasontsteking (Urologist) wel degelijk werkte.
Van de andere middelen weet ik het niet.
Groetjes van Corina, nijntje Snowy, robo Dotje en valkparkietje Chica.
† Hammie, Donkey, Mocca, Shiny, Misty, Mika en nijntje Fluffy :(
http://www.knagers.net
Corina

Leeftijd: 41

Berichtdoor biawa » 07 maart 2005 23:43

Oh, nu ik er aan denk: op http://groups.yahoo.com/group/HoneyHams/ bij Files staat een PDF met een heel uitgebreid en doordracht voorstel over voeding voor hamsters met suikerziekte.

Algemene richtlijn voor als je het niet zo ingewikkeld wil maken blijft toch geen extra suiker, het kleine beetje dat in het droogvoer zit is meer dan genoeg, minder vet en meer vezels.
biawa

Berichtdoor Marina » 09 maart 2005 10:30

Corina schreef:Op de website www.huisdierendokter.nl vind je Chinese kruiden die zouden helpen bij suikerziekte. Je vindt daar ook colloïdaal zilver, een alternatief voor antibiotica.

Daar staat dat "Onderzoek heeft uitgewezen dat colloïdaal zilver met succes is ingezet bij de volgende ziektes:...... suikerziekte veroorzaakt door infectie .....
Dus niet als het angeboren afwijking. En bij de hamsters (heb ik begrepen) de suikerziekte is of erfelijk geweest of van het ouderdom. Heb ik gelijk of niet?
Marina

Berichtdoor biawa » 09 maart 2005 16:43

Ja, voor zover ik weet komt het bij hamsters zeker niet door een infectie en gezien de leeftijd van Polina is het bij haar ook vast aangeboren.
biawa

Berichtdoor Marina » 10 maart 2005 10:43

Dan helpt die colloïdaal zilver toch niet of kan ik het toch proberen (kan het niet door die middel erger worden)
En ik weet, dat mijn Polina geen "commercieel" snoepgoed en geen vet mag hebben . Maar hoe zit het dan met een ekstra eiwit (meelwormen, kip enz.)?
Nu geef ik haar Vitakraft premium menu voor dwerghamsters (zonder zonnebloempitten) en water met knagivit. Is dat goed? Wat voor groenten en fruiten kan ik haar (zonder risico) heven?
Eerste weken bij me at ze veel verschillende groenten en fruiten (alles wat ik aan iedereen geef). Maar toen dacht ik nog niet dat ze ziek is :(
Marina

Berichtdoor biawa » 10 maart 2005 10:53

Qua eiwiten hoef je geen verschil te maken met je andere hamsters, maar vermijd dingen met cholesterol zoals ei. Als ze wat ouder worden kun je geloof ik meestal beter iets terughoudend zijn met eiwitten, omdat de nieren dan niet meer optimaal functioneren.
Fruit absoluut niet doen, vanwege de fructose en de natuurlijke suikers. Groente is erg goed, denk bijvoorbeeld aan broccoli, witlof of spinazie. Probeer ook met de extraatjes regelmaat aan te brengen in het dieet. Geef het op gezette dagen en tijden.

En oh ja, probeer eens te zoeken naar een hooisoort die ze lust, vezels helpen voor een gelijkmatige opname van suiker in het bloed.
biawa

Berichtdoor Louise » 10 maart 2005 10:58

Eiwit is geen probleem, maar meelwormen lijken me te vet - dierlijk vet. Zonnebloempitten lijken me juist geen bezwaar (nouja, niet overdrijven) - een beetje vet is wel noodzakelijk. Fruit kan volgens mij helemaal niet, maar groente weer wel, zeker de gewone groene groentes - maar niet de koolhydraatrijke groenten (bieten, bonen, mais e.d.). Je zou bijna even een diëtiste moeten vragen!

Dat zilver-medicijn zou ik niet doen, hoor, dat werkt toch niet, en het klinkt als een vrij heftig medicijn.

Louise
Louise

Leeftijd: 48

Volgende

Keer terug naar Gezondheid