Suikerziekte: dominant of resessief?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Suikerziekte: dominant of resessief?

Berichtdoor Marina » 29 nov 2007 19:53

Meer dan twee jaar geleden zijn de nederlandse russische dwerghamsters naar Rusland toe gegaan. Voor die tijd waren gevalen van suikerziekte bij hamsters in Rusland nog niet bekend.
Over een tijdje werd het duidelijk dat sommige nakomingen van deze hamsters suikerziekte hadden . Meeste van hem waren manderijnen en andere kreurtjes met mandarijn gen erin.
Alle hamsters worden paar keer gecontrolleerd voor suiker voor dat met hen wordt gefokt. Niet lang geleden werd een nestje geboren. Kleintjes zijn nu 5 weken oud en bij de helft van de nest is al nu duidelijk dat ze suikerziekte hebben (veel drinken en veel suiker in de plas bij test). Ouders van de nest zijn volgens test hellemaal gezond.
Is die gen van suikerziekte resessief?
Of in de plas van kleine hamstertjes mag meer suiker zitten dan in volwassenhamster - plas?
Marina

Leeftijd: 41

Berichtdoor biawa » 29 nov 2007 21:01

Glucose in de urine is nooit goed, ongeacht leeftijd.

Suikerziekte is mijns inziens geen simpel aan/uit gen, zoals kleurtjes, dat laat dit voorbeeld maar weer eens zien. De overerving ligt veel complexer.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Ghandi
biawa

Leeftijd: 32

Berichtdoor Martin Braak » 29 nov 2007 21:16

Mijn ervaring is dat bij Mandarijn suikergehaalte in urine vaker hoger is dan andere kleuren. Lees ook dit:

http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php
Martin Braak

Leeftijd: 40

Berichtdoor Marina » 29 nov 2007 21:56

Martin, dit had ik al natuurlijk gelezen.
Maar in de nest over welke ik schrijf niemand is manderijn+. De ouders ook niet. Daar is alleen pearl, sapfier en wild. Sorry dat ik heb het niet vermeld.
De ouders zijn 6 (moeder) en 11 (vader). Allebei "schoon"
Marina

Berichtdoor Martin Braak » 01 dec 2007 12:37

Ik heb ervaring opgedaan bij de Engelse russen die ook diabetes hadden. Daar was het rechtstreekse vererving, of wel dominant, waarbij een aantal lijken niet te hebben maar wel genetisch doorgeven. Voorbeeld: een engelse man leek niets te hebben x verschillende vrouwtjes veroorzaakte 50% diabetes gevallen. Advies: fok niet met de ouders verder + niet met de kinderen.

Daarnaast heb je dwerghamsters die meer gevoeliger zijn voor luxe diabetes. Bij weinig beweging en te veel suikers/vetten in eten, kan diabetes op treden. Vaak zijn deze exemplaren ook heel dik en zwaar.

Dan heb je nog nierproblemen. Dit lijkt heel erg op suiker, bij het testen van urine zie je te hoge waarde van suiker, maar wanneer je bloed zou testen, dan is er geen sprake van te hoge suiker.

Dan heb je ook nog de bange dwerghamsters. Wanneer er urine opgevangen wordt en dit duurt even terwijl de dwerghamster in een lege kooitje zit, dan kan door stress een verhoogde suikergehaalte in urine zitten.

Een vraag Marina he, plassen ze ook overmatig?
Martin Braak

Leeftijd: 40

Berichtdoor Marina » 02 dec 2007 19:38

Ik heb gevraagt - ze plassen heel veel.
Marina

Keer terug naar Gezondheid