Nieuwe Robo eenzaam?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Baltimore
Hamsters: Mashumaro
Leeftijd: 18

Nieuwe Robo eenzaam?

Bericht door Baltimore » 21 okt 2017, 00:49

Ik heb sinds 3 weken een roborovski hamster, Mashumaro (Mashi). Alleen weet ik niet precies of Mashumaro eenzaam is of dat ze behoefte heeft aan een maatje of niet.

Ze zit in een aquarium van 100x40x40 cm:
Afbeelding

Ik merk dat Mashi in de nacht vrij weinig verschillends doet: ze eet redelijk en drinkt goed, maar wat ze de meeste tijd van de nacht doet is dat ze constant aan de rechter voorkant/zijkant van de kooi langs het glas rent en probeert tegen het glas omhoog te springen. Maar voor de rest verkent ze volgens mij de rest van de kooi niet echt. Ook rent ze niet in haar radje, terwijl ik 3 verschillende radjes heb geprobeerd. Hier ben ik achtergekomen, doordat ik een stukje bodembedekking op het wieltje heb gelegd en dat er nog steeds op lag. Maar wat ik dus niet snap is waarom ze steeds heen en weer langs en tegen de aquariumwand rent, weet iemand wat dit kan zijn/betekenen?

Nou zag ik gisteren dat haar zusje nog steeds in de dierenwinkel hier in Duitsland is. Is het dan misschien het beste om de twee dan proberen te koppelen? Of reageer ik dan te snel en moet ik het nog even aanzien. Of moet ik iets anders doen zoals een iets kleiner aquarium of andere inrichting proberen?

Groetjes Jonathan en Mashumaro

Slaap zacht Hammy, Espresso, Wasabi, Hammy-Biscuit en Hammy-Dashi

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Re: Nieuwe Robo eenzaam?

Bericht door xAnnick » 21 okt 2017, 08:30

Hoii, goed dat je hier om advies vraagt :D

Persoonlijk denk ik niet dat je robbie eenzaam is, koppelen gaat ook erg moeizaam, dus ik zou het nog even aankijken.
Wel heb ik een paar tips en de eerste is zand. Heeft je hamster een bakje met chinchillazand voor de vachtverzorging? Zeker bij roborovski's is het van belang dat ze een grotere oppervlakte met zand hebben.

Je verblijf is al erg leuk ingericht, maar ik zou er toch nog wat meer bodembedekking in doen, zodat je hammie lekker kan graven, een natuurlijke behoefte van hamsters. Je zou bijvoorbeeld nog met zaagsel kunnen werken het op te hogen. Neem ook zeker een kijkje in het foto van mijn aquarium/terrarium topic vanaf bladzijde 220, dan vind je ook veel voorbeelden van natuurlijker ingerichte hokken met een dikke laag bodembedekking.

Het rad is een lastige. Wat heb je al geprobeerd en welke maten?
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Baltimore
Hamsters: Mashumaro
Leeftijd: 18

Bericht door Baltimore » 21 okt 2017, 08:45

Hoi, bedankt voor je reactie!
Ik heb sinds gisteren een zandbak in de kooi gezet, daar is ze wel ingeweest heb ik gezien vanacht. Ook heb ik de verhoging rechts achter weggehaald en meer bodembedekking toegevoegd, die extra ruimte gebruikt ze nu om nog grotere afstanden te rennen langs het glas.
Voor het radje heb ik een 17cm silent spinner geprobeerd, een 16cm karlie wonderland en een flying saucer 17 cm. In heb haar zelf een keer in de silent spinner gezet, toen schrok ze ergens van, ging te hard rennen en vloog uit het wieltje :oops:. In het houten radje heeft ze wel gezeten, maar die kreeg ze naar mijn idee moeilijk aan het draaien.
Groetjes Jonathan en Mashumaro

Slaap zacht Hammy, Espresso, Wasabi, Hammy-Biscuit en Hammy-Dashi

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 21 okt 2017, 19:26

Ik denk dat ze nog steeds aan het wennen is aan haar nieuwe omgeving.De een doet dat sneller als de ander.Zeker als je steeds iets veranderd in de bak.Iets veranderen is op zich niet erg maar dagelijks is best veel.Zeker als ze nog moet wennen.
Dat ze zo heen en weer rent kan nog zijn uit de tijd dat ze in de dierenwinkel zat.Stereotyp gedrag of het kwijt willen van teveel energie mocht er geen rad beschikbaar zijn geweest in de dierenwinkel.Hopelijk verdwijnt dit als ze eenmaal goed gewend is.

Ik gebruik Silent Spinners 17 cm voor mijn robbies en die kunnen er goed in rennen.In het begin vliegen ze er nog wel uit omdat ze het remmen nog onder de knie moeten krijgen.

Is een robbie alleen eenzaam? Ik ben van mening van niet.Als ze van begin af aan alleen zitten weten ze niet beter en zolang ze een bak hebben waar ze goed hun dingetjes kunnen doen (dat is bij jouw het geval),genoeg ruimte (ook aanwezig bij je) en aandacht geeft als in tegen praten hebben ze een goed leven.

Koppelen kan maar het risico dat het fout gaat is erg groot,zelfs met haar zusje.

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 21 okt 2017, 23:24

Als ze 3 weken uit elkaar zijn geweest zien ze het ook niet meer als hun familie.
Ik merk als er even stress is geweest, bijvoorbeeld na het verschonen of voeren het heen en weer rennen nog wel eens voorkomt en bij mij zitten de meeste in een groep of koppel en dan zit er soms 1 bij die dat doet en ook niet altijd dezelfde, het is minder als ik de bak niet met een sopje schoonmaak tijdens het verschonen.

Ik zou even alles laten zoals het is en eventueel 2 molens neerzetten zodat ze kan kiezen, en verder gewoon even met rust laten.

Als je de volgende keer de bak verschoond zou ik wel een groter deel niet fluffie bodembedekker gebruiken zoals mini hemp, mijn robbies vinden zachte bodembedekker in de hele kooi niet zo leuk, ze gedragen zich rustiger als ze stevigere grond onder hun voeten hebben.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 okt 2017, 11:49

Ik had twee robbie broers (van Gabrielle :-) ) ) en ik heb ze al snel moeten scheiden doordat Finn zijn broer Russell flink had verwond. Ik heb ze vervolgens hun hele leven apart gehouden. Ik had gevoelsmatig Russell graag een maatje gegund, maar ik weet wel zeker dat Finn geen enkele andere robbie had geduld. Hoe dan ook, ik weet zeker dat ze allebei, alleen zijnde, een gelukkig leven hebben gehad.

Ik vind je hok heel mooi en heerlijk ruim, maar als ik er naar kijk kan ik me voorstellen dat je robbie het moeilijk vindt om een ''gevoel van veiligheid' te krijgen. Je robbie komt net uit een dierenwinkel en is nog niets gewend. Ik denk dat ze moeite heeft dat het hok zo groot en zo open is. Ik merkte aan mijn robbies bv dat ze het heerlijk vonden om zich onder hun plateau te verstoppen, het gevoel van 'echt even helemaal wegduiken en onvindbaar zijn' ;) .

Je kunt proberen of het beter met haar gaat door een deel van het hok af te dekken. Dat kan IN het hok door een groot plateau over een deel te plaatsen. Of je zou een grote handdoek over een deel van het hok kunnen leggen. Dan is een deel van het hok donker en kan ze daar wat tot rust komen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 40

Bericht door Sicos » 22 okt 2017, 15:55

Ik heb zelf 3 robbies (zusjes) ook van Gabrielle en die kunnen nog steeds goed met elkaar opschieten, ze zitten weleens te kibbelen maar slapen altijd bij elkaar. Deze rennen ook wel eens als een idioot op en neer in de kooi maar dat is meestal als ze net wakker zijn dus ik vermoed dat ze gewoon hun energie kwijt moeten.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 okt 2017, 16:47

Sicos schreef:Ik heb zelf 3 robbies (zusjes) ook van Gabrielle en die kunnen nog steeds goed met elkaar opschieten, ze zitten weleens te kibbelen maar slapen altijd bij elkaar. Deze rennen ook wel eens als een idioot op en neer in de kooi maar dat is meestal als ze net wakker zijn dus ik vermoed dat ze gewoon hun energie kwijt moeten.
Ja, zoals op dat filmpje wat je mij van je zusjes liet zien, is inderdaad gewoon energiek gedrag. :-)
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Plaats reactie