Eerste keer roborovski's

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
yunansia
Hamsters: Hoodie & Xillia & Noctis

Eerste keer roborovski's

Bericht door yunansia » 13 mar 2018, 20:03

Hallo! Ik zit al heel lang te denken aan robo's maar vind het toch spannend om de stap te nemen. Robo's lijken mijn toch heel anders dan rusjes en syren.
Ik probeer mij goed te informeren maar vind het toch lastig. Vandaar via deze weg een aantal vragen.

Ik wil graag een koppeltje van hetzelfde geslacht. Ik wil namelijk geen nestje. Ik zie dat vrouwtjes (zusjes) vaak bij elkaar gehouden worden, maar kan dit ook met broertjes?

Ik heb hier een Karat 100 leegstaan. Eventuele plateaus kunnen er gemakkelijk uit (want ik las dat dit niet mag?), maar is het formaat goed? 100x50x60. En door de glazen onderkant kan er een dikke laag bodembedekking in. Moet ik eerst de kooi verkleinen en langzaam vergroten? Of kunnen ze er zo in?

Zijn er nog dingen die ik echt moet weten? Tips zijn altijd welkom. En eventuele + en - punten?

Ik heb een "noodkooi" mocht er gevochten worden. En eventuele andere dingen kunnen nog aangeschaft worden. In de jaren heb ik wel het een en ander verzameld aan hamsterspullen, maar zijn er dingen die robo's echt nodig hebben? Wielen, zandbakken, voerbakjes etc heb ik allemaal al.

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Re: Eerste keer roborovski's

Bericht door Jaimz » 14 mar 2018, 09:19

Je kan broertjes samen houden maar er is een kans dat het fout gaat,net als met zusjes trouwens.Er zijn geen garanties dat het goed blijft gaan ook al zijn ze familie.Een verschil van karakter kan al een reden zijn om te gaan vechten.
Ik merk wel dat de laatste jaren een koppel robbies houden niet meer zo makkelijk gaat als,zeg maar 8 jaar geleden.

De maten zijn van de kooi zijn goed maar tralies zijn niet zo geschikt voor robbies.Ze zouden er tussendoor kunnen wurmen en ontsnappen (en zie hem daarna maar eens terug te vinden).Robbies zijn goede klimmers,als ze op volle snelheid de tralies in klimmen en zich daarna laten vallen kunnen ze zich flink bezeren.Ze kunnen echt onbesuisd zijn.
Een aquarium of terrarium is veel beter voor robbies.

Een plateau mag best zolang hij niet te hoog hangt,ivm met het eraf springen.
Je kan met de helft van de bak beginnen om te wennen en daarna steeds een stukje verder te vergroten totdat ze de hele bak hebben.Ikzelf doe dit nooit en krijgen ze meteen de hele ruimte tot beschikking.

Zorg dat je genoeg huisjes/schuilplekjes in de bak hebt.Twee radjes,een grote en een kleine.Een zandbak is ook belangrijk voor robbies,die hebben van nature een wat vette vacht en met badderen houden ze die mooi schoon.Ik doe altijd 1 eetbakje en 1 drinkflesje,let er dan wel op dat ze beide genoeg eten.

Robbies zijn geen knuffel hamsters en super snel.Hou daar rekening want zo zit hij op je hand en 1 seconde later is ie weg!
Een koppel geeft een kans op vechten,wat je in de gaten moet houden.Wil je dit niet,dan is een robbie alleen beter.

yunansia
Hamsters: Hoodie & Xillia & Noctis

Bericht door yunansia » 14 mar 2018, 10:47

Bedankt! Dat het geen knuffeldiertjes zijn weet ik. Ik ben ook eigenlijk meer op zoek naar "kijkhamster(s)". Ik heb hier namelijk een oud dwergje en een jong syrtje om te knuffelen.
In de jonge jaren van mijn dwergje was ze altijd super actief met graven, rennen, klimmen etc en ik vond het prachtig om naar te kijken. Ze is nu een oude dame en is daarom een stuk rustiger. Ik zoek dus eigenlijk weer de drukte om naar te kijken. Ik weet niet waarom maar ik vind het zo rustgevend om naar ze te kijken.

De Karat heeft wel een veel smallere tralies dan de andere hamsterkooien. Kunnen ze er dan nog steeds doorheen? De waterfles past er zelfs niet/amper doorheen.

Waarom eigenlijk een grote en een kleine wiel? Ik heb meerdere wielen, maar die zijn allemaal hetzelfde. De silentspinners medium. Ik heb wel flying saucer medium en large.

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 14 mar 2018, 13:12

Jonge robbies zouden er nog wel doorheen kunnen wurmen maar het is vooral voor het klimmen en vallen waarom tralies afgeraden wordt.

2 medium radjes is prima! Ik deed altijd 2 verschillende maten omdat 2 medium ss veel ruimte innam in een 60x30 bak.Met bv 80x 40 kan het wel.Met flying saucers heb ik geen ervaring.Het is wel vaak zo dat ze met zijn tweeen in 1 rad rennen dan gaat in een medium rad veel beter als in een small.Of op flying saucers natuurlijk. :-)

Plaats reactie