Nieuwe hamster tralieklimmer

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Obithehamster

Nieuwe hamster tralieklimmer

Bericht door Obithehamster » 12 apr 2018, 23:56

Hallo!

Ik heb sinds 2 maanden een nieuw Syrisch mannetje genaamd Obi. Hij zit in een kooi van 100 x 54 x 45 met verschillende speeltjes en knaagdingetjes, maar nu klimt hij sinds een aantal dagen tegen de tralies op en weet ik eigenlijk niet zo goed hoe dit zou kunnen komen en wat ik hiermee moet.
Afbeelding

Heeft iemand enig idee waar dit door komt en wat ik hiermee kan?
Afbeelding

Afbeelding

denniss112
Hamsters: Gelly, Dikkie

Re: Nieuwe hamster tralieklimmer

Bericht door denniss112 » 13 apr 2018, 01:32

Lijkt mij dat hij aandacht wilt, probeer er elke dag een beetje mee te praten(hoe gek dit ook kan klinken). Stop je hand een paar keer in de kooi om hem te aaien met je vinger, en misschien loopt hij wel op je hand zodat je hem uit het hok even kan tillen.

Vroeger had ik een hamster die deed dat voor zijn hele leven, en die is gewoon aan ouderdom overleden. Dus het is niet heel erg.

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti
Leeftijd: 26

Bericht door Mirkku » 13 apr 2018, 13:51

Je hebt ook niks aan verdiepingein in het hok! Zou zeker links en rechts verdiepingein creeren op verschillende hoogtes, dan is het wat bedekter en kan hij de ruimte veel meer benutten.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

melson

Bericht door melson » 13 apr 2018, 14:26

ik denk, dat je hamster gewoon een bezigheid zoekt, want in je kooi vind hij niet veel om te doen. Hij is nog best leeg. ook zal ik zaagsel tot aan de rand invullen en inderdaad. nog een verdieping plaatsen of de zandbak op poten of zo stellen.

ik zorg bij het inrichten altijd, dat de kooien lekker vol staan zodat de hamster zich kan bezig houden.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 13 apr 2018, 14:51

Bedankt voor de tips!

Ik doe iedere avond mijn hand in de kooi, en haal hem er wanneer hij wilt ook uit. Er zitten normaliter verdiepingen in de kooi maar hij is heel erg bang en schuw en zat op een gegeven moment alleen maar onder de verdiepingen waardoor ik die er tijdelijk uit heb gehaald.

Voor het graven doe ik iedere avond een graafbak er in die ik heb besteld van Zooplus, ik kom eventjes niet op de naam. Die haal ik er overdag weer uit om wat meer ruimte in de kooi te hebben om te rennen. In de weekenden zet ik ook altijd een ren vast aan zijn kooi zodat hij extra ruimte heeft om te rennen etc.

Ik verstop iedere avond ook iets van zijn normale voer, een snack of een whimzee tandenborstel zodat hij deze kan zoeken en hier ook weer mee bezig is..

Is dit niet genoeg? Hebben jullie eventueel leuke ideeen voor speeltjes of website links?

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 15 apr 2018, 01:55

melson schreef:
13 apr 2018, 14:26
ik denk, dat je hamster gewoon een bezigheid zoekt, want in je kooi vind hij niet veel om te doen. Hij is nog best leeg. ook zal ik zaagsel tot aan de rand invullen en inderdaad. nog een verdieping plaatsen of de zandbak op poten of zo stellen.

ik zorg bij het inrichten altijd, dat de kooien lekker vol staan zodat de hamster zich kan bezig houden.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik ben nieuw op dit forum dus had geen idee hoe ik moest citeren of reageren. Vandaar op deze manier, zie onderstaand bericht 😊.

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 15 apr 2018, 01:56

Mirkku schreef:
13 apr 2018, 13:51
Je hebt ook niks aan verdiepingein in het hok! Zou zeker links en rechts verdiepingein creeren op verschillende hoogtes, dan is het wat bedekter en kan hij de ruimte veel meer benutten.
k ben nieuw op dit forum dus had geen idee hoe ik moest citeren of reageren. Vandaar op deze manier, zie onderstaand bericht 😊.

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 15 apr 2018, 01:56

denniss112 schreef:
13 apr 2018, 01:32
Lijkt mij dat hij aandacht wilt, probeer er elke dag een beetje mee te praten(hoe gek dit ook kan klinken). Stop je hand een paar keer in de kooi om hem te aaien met je vinger, en misschien loopt hij wel op je hand zodat je hem uit het hok even kan tillen.

Vroeger had ik een hamster die deed dat voor zijn hele leven, en die is gewoon aan ouderdom overleden. Dus het is niet heel erg.
k ben nieuw op dit forum dus had geen idee hoe ik moest citeren of reageren. Vandaar op deze manier, zie onderstaand bericht 😊.

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 15 apr 2018, 02:01

Ik heb jullie advies opgevolgd en de verdieping er in gezet, ook heb ik een halve wc rol met nestmateriaal in de kooi gezet en daar wat voer en een snack tussen verstopt. Ik heb extra bodembedekking besteld om de kooi meer op te kunnen vullen, maar qua speelgoed of andere bezigheden kan ik vrij weinig vinden. Ik ben zelf ook niet echt een creatieve knutselaar dus DIY is ook geen optie. Iemand nog tips of ideeen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

melson

Bericht door melson » 15 apr 2018, 02:31

je kkoi is nog steeds stik leeg, ik zal zeggen :leg gewoon takken en buizen in de kooi. kurken buizen kun je bij zooplus kopen of iets mooiere in een terrariumwinkel. takken kun je van buiten halen (wilg, fruitbomen, hazelaar) of kopen.
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 15 apr 2018, 12:24

melson schreef:
15 apr 2018, 02:31
je kkoi is nog steeds stik leeg, ik zal zeggen :leg gewoon takken en buizen in de kooi. kurken buizen kun je bij zooplus kopen of iets mooiere in een terrariumwinkel. takken kun je van buiten halen (wilg, fruitbomen, hazelaar) of kopen.
Bedankt, ga ik zo nog even een bestelling bij zooplus plaatsen.

denniss112

Bericht door denniss112 » 17 apr 2018, 01:09

Blijf niet beperkt bij hamster afdelingen. Bij zoo enzo en pets place heb je heel veel leuke dingen op de reptielen en aquarium afdeling!!

Probeer er ander een thema van te maken, zo kan je veel meer vinden. Thema ideeen: Natuur, Woestijn, Tropisch, etc.

Voordat je takken in de kooi legt, ontsmet het wel even. Je wilt geen tak erin leggen waar een hond mee heeft gespeeld of tegen aan heeft gepist.

DIY is ook mogelijk, maar wees daar ook voorzichtig. Gebruik houtlijm op waterbasis bijvoorbeeld, en niet hete lijmpistolen. Bij de praxis vind je wel een hele bus houtlijm op waterbasis.

Probeer anders variatie in de bodembedekking te doen? Gedeelte zand(zodat ie zn vacht schoon kan maken) (PAS OP, niet de hele kooi vol! Dan krijgt de hamster het koud en gaat al zijn energie naar het warm maken van zichzelf). Ik heb zelf hooi, zand en korrels in een van mijn hokken.

Kringlopen kunnen misschien ook wel leuke speeltjes hebben(wel schoon maken)

Obithehamster

Bericht door Obithehamster » 17 apr 2018, 23:38

denniss112 schreef:
17 apr 2018, 01:09
Blijf niet beperkt bij hamster afdelingen. Bij zoo enzo en pets place heb je heel veel leuke dingen op de reptielen en aquarium afdeling!!

Probeer er ander een thema van te maken, zo kan je veel meer vinden. Thema ideeen: Natuur, Woestijn, Tropisch, etc.

Voordat je takken in de kooi legt, ontsmet het wel even. Je wilt geen tak erin leggen waar een hond mee heeft gespeeld of tegen aan heeft gepist.

DIY is ook mogelijk, maar wees daar ook voorzichtig. Gebruik houtlijm op waterbasis bijvoorbeeld, en niet hete lijmpistolen. Bij de praxis vind je wel een hele bus houtlijm op waterbasis.

Probeer anders variatie in de bodembedekking te doen? Gedeelte zand(zodat ie zn vacht schoon kan maken) (PAS OP, niet de hele kooi vol! Dan krijgt de hamster het koud en gaat al zijn energie naar het warm maken van zichzelf). Ik heb zelf hooi, zand en korrels in een van mijn hokken.

Kringlopen kunnen misschien ook wel leuke speeltjes hebben(wel schoon maken)

Bedankt voor het meedenken! Ik heb bij de ene helft van de kooi papiersnippers (besteld via zooplus) en bij de andere helft Carefresh als bodembedekking. Het chinchilla zand doe ik varierend in een bakje, of in een hoekje ergens in de kooi met houtenbruggetjes als ‘schutting’ voor de overige bodembedekking.

De indeling van de kooi verander ik ook constant tijdens/ na het verschonen. In DIY ben ik niet zo handig dus ik koop liever kant en klaar 😛. Ook ben ik een beetje huiverig met tweedehands speelgoed omdat ik toch altijd bang ben dat ik het net niet goed of lang genoeg heb ontsmet.

Inmiddels zitten er tunnels, verdiepingen, een huisje met diverse kamers, de graaftoren en enorm veel bodembedekking in en ik merk dat hij niet echt meer tralieklimt, tenzij hij een verdieping op of af wilt ( volgens mij begrijpt hij nog niet zo goed hoe een trap werkt). Ik zal volgende keer bij de Pets Place ook even langs de aquarium afdeling lopen om te kijken of daar nog wat leuks te vinden is.

denniss112

Bericht door denniss112 » 18 apr 2018, 00:49

Goed om te horen, komt helemaal goed met je hamstertje!

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti
Leeftijd: 26

Bericht door Mirkku » 18 apr 2018, 11:04

Goed bezig!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Plaats reactie