Hamster blijft bijten

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

hamsterretje

Hamster blijft bijten

Bericht door hamsterretje » 23 jul 2018, 19:39

Hallo,

Sinds eind mei hebben we een Russische dwerghamster. We hebben hem bij de dierenwinkel gehaald. Paar vrienden van mij hebben ook hamsters dus ik wist wel dat ze soms konden bijten, maar mijn hamster blijft bijten. Maakt niet uit of mijn hand niet naar eten ruikt. Inmiddels wordt het wel storend, ook met het schoonmaken is het niet optimaal. Hij is wel erg nieuwsgierig, hij komt wel echt naar me toe maar zodra hij de kans krijgt bijt hij dus.

Iemand tips over hoe dit wat minder kan worden?

Jip

Re: Hamster blijft bijten

Bericht door Jip » 23 jul 2018, 21:17

Mag ik vragen hoe groot het verblijf van je hamster is? Er zijn namelijk veel rusjes die te klein worden gehouden en daardoor dus uiteindelijk agressief gedrag gaan vertonen. Je kan ook proberen om wilgentakjes of een knaagstokje (als je dat nog niet hebt) in de kooi te leggen. Ik hoop dat het snel beter gaat!

Groetjes Jip

hamsterretje

Bericht door hamsterretje » 23 jul 2018, 22:43

Hierbij de foto van onze kooi, ik had gedacht dat deze wel groot genoeg was..

Even opgezocht wat de precieze afmetingen zijn: 46x29.5x54cm.

Afbeelding

ittheclown
Hamsters: Milo

Bericht door ittheclown » 24 jul 2018, 09:08

Ik denk dat hij/zij bijt omdat je verblijfje een heel stuk te klein is, Dwergjes hebben eigenlijk minimaal 70 x 50 cm nodig. Ik denk dat het bijten al minder zal worden als hij/zij een groter verblijfje heeft e ook wat meer schuil plekjes in de vorm van huisjes holle boomstronkjes of mischien zelfs wat wc rolletjes

hamsterretje

Bericht door hamsterretje » 24 jul 2018, 10:13

ittheclown schreef:
24 jul 2018, 09:08
Ik denk dat hij/zij bijt omdat je verblijfje een heel stuk te klein is, Dwergjes hebben eigenlijk minimaal 70 x 50 cm nodig. Ik denk dat het bijten al minder zal worden als hij/zij een groter verblijfje heeft e ook wat meer schuil plekjes in de vorm van huisjes holle boomstronkjes of mischien zelfs wat wc rolletjes
Bedankt voor de tips! Hoop dat t na wat aanpassingen beter gaat zijn.

Hebben jullie trouwens tips voor een ander hok?

Angelinah
Hamsters: Sassy
Leeftijd: 15

Bericht door Angelinah » 24 jul 2018, 12:27

Een aquarium of terrarium zijn hele goede alternatieven als hok. Ten eerste kan je er heel veel bodembedekking in kwijt, wat echt wel noodzakelijk is voor hamsters. Ze moeten kunnen graven aangezien ze dat ook in het wild doen. Daarnaast kan je het super gezellig maken met bruggetjes, ranken, etc. Kijk maar eens in dit topic: viewtopic.php?f=12&t=44614&hilit=terra+aqua&start=3720 Deze kan je vaak vinden op Marktplaats of 2dehands.be aan een heel klein prijsje.
Moest je toch liever een kooi willen, weet ik dat mensen hier op het forum vaak de Alaska kooi of de Barney kooi aanschaffen aangezien deze nog meevallen qua prijs en 'de juiste' afmetingen hebben. Er zijn er nog enkele andere, maar daar kan ik je niet verder mee helpen.
Ik zou voor een dwergje minstens 70 à 80cm x 40cm x 40cm aanhouden. Anders kunnen ze, zoals je dus vermelde, gefrustreerd raken omdat ze niet genoeg beweeg-/speelmogelijkheden hebben en uit agressie/frustratie gaan bijten.
Mens: Angelina
Hamster: Momenteel geen

Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥
Rust zacht lieve Balou (20-04-2016 - 23-01-2018) Ik ga je missen x
Rust zacht Gijsje, mijn schatje (17-01-2018 - 17-10-2018) x

hamsterretje

Bericht door hamsterretje » 24 jul 2018, 13:11

hamsterhammie schreef:
24 jul 2018, 12:27
Een aquarium of terrarium zijn hele goede alternatieven als hok. Ten eerste kan je er heel veel bodembedekking in kwijt, wat echt wel noodzakelijk is voor hamsters. Ze moeten kunnen graven aangezien ze dat ook in het wild doen. Daarnaast kan je het super gezellig maken met bruggetjes, ranken, etc. Kijk maar eens in dit topic: viewtopic.php?f=12&t=44614&hilit=terra+aqua&start=3720 Deze kan je vaak vinden op Marktplaats of 2dehands.be aan een heel klein prijsje.
Moest je toch liever een kooi willen, weet ik dat mensen hier op het forum vaak de Alaska kooi of de Barney kooi aanschaffen aangezien deze nog meevallen qua prijs en 'de juiste' afmetingen hebben. Er zijn er nog enkele andere, maar daar kan ik je niet verder mee helpen.
Ik zou voor een dwergje minstens 70 à 80cm x 40cm x 40cm aanhouden. Anders kunnen ze, zoals je dus vermelde, gefrustreerd raken omdat ze niet genoeg beweeg-/speelmogelijkheden hebben en uit agressie/frustratie gaan bijten.
Hartstikke bedankt voor de informatie en tips! Dan ga ik m'n manneke maar is aan t werk zetten en zelf een hok maken.

Angelinah
Hamsters: Sassy
Leeftijd: 15

Bericht door Angelinah » 24 jul 2018, 14:14

Super tof idee! Ik weet dat een aantal andere mensen dat ook hebben gedaan en daar een topic van hebben geopend, als je het even ingeeft in de zoekmachine moet je die wel vinden denk ik.
Mens: Angelina
Hamster: Momenteel geen

Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥
Rust zacht lieve Balou (20-04-2016 - 23-01-2018) Ik ga je missen x
Rust zacht Gijsje, mijn schatje (17-01-2018 - 17-10-2018) x

BrabantHamster
Hamsters: Billie, Speedy, Hermine

Bericht door BrabantHamster » 04 aug 2018, 07:21

Hoi allemaal. Ik ga gewoon bij dit draadje aanschuiven...
Mijn nieuwe hamster (rusje, geboren in januari 2018, oorspronkelijk gekocht bij Pets Place, daarna verzorgd door 1 of 2 pubers/kinderen, moest weg ivm vakantie :bloos: , zat in een redelijke kooi maaret weinig speeltjes) is nu 3+ weken bij mij.
Ze woont nu in een aquarium van zo'n 80x30, met 15-20cm zaagsel om erin te graven, en boven op nog een traliekooi met wat wat extra ruimte op te lopen, haar wiel, extra huisje, etc.
Ik heb haar ruim een week met rust gelaten. Ze lijkt inmiddels in haar "kooi" helemaal op haar gemak. Ze pakt sinds ruim een week zonnebloemenpitten door de tralies en van mijn platte hand. Dus er is vooruitgang.
Maar: soms pakt ze de pitten uit mijn vingers, gooit ze weg en bijt ze in mijn fingers. Of ze zit op mijn hand (zonder zeep gewassen etc) haalt de pitten weg en bijt in mijn hand. En ze bijt altijd hard. Ik heb haar ook al 2-3 in een kleine ren gezet om mijn hand echt "gelijkvloers" aantebieden, maar ze blijft bijten. Mijn andere hamsters waren na 3-4 weken al handtam, en van hen ken ik ook het verschil tussen bijten om de hand te "verkennen ", bijten als iets niet prettig is en echt hard bijten. De nieuwe hamster bijt altijd hard.
Omdat er vooruitgang is, denk ik niet dat ze puur een kijkhamster is, maar heeft iemand tips wat ik nog zou kunnen proberen? Mijn vingers zitten inmiddels flink vol met kleine verwondingen en tandafdrukken :(

Dukat
Hamsters: W. v. Oranje, Plato, Hekate

Bericht door Dukat » 06 aug 2018, 00:57

Het enige dat ik je kan adviseren is geduld. Vind je het heel erg als het toch een kijkhamster blijkt? Misschien helpt het bijhouden van een kalender in hoe verre je vooruitgang boekt. Elke hamster is weer anders, ook met wennen en tam worden.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 06 aug 2018, 12:59

Nee, ik zou het niet heel erg vinden als ze een kijkhamster blijft, alhoewel ik een beetje contact echt leuk vindt. Ik vindt het alleen raar dat ik ze soms wel mag aanraken (als ze tegelijkertijd iets kan eten) maar later op dezelfde dag wil ze in dezelfde situatie alleen maar bijten. Ik denk soms dat ze niet weet wat "fatsoenlijke hamstergedrag" is. Dat ze niet beseft hoe hard ze mag bijten of zoiets

Romy S

Bericht door Romy S » 09 aug 2018, 18:59

Bijt hij buiten zn verblijf ook?
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 10 aug 2018, 17:11

Inmiddels is er vooruitgang. In haar ren is ze ondertussen niet meer zo agressief maar wel nog n beetje schuw. Ze bijt ook daar nog steeds, maar het lijkt minder te worden. Ze klimt daar ook op mijn hand, al is het alleen maar om te proberen te ontsnappen. Ze laat zich ook door mij "redden" als ze in de ren op het torentje is geklommen ☺️
In haar kooi vind ze alles nogal eng en bijt ze vaak, hard en soms onverwacht. Zijn (sommige) hamsters zo territoriaal?
Maar wat mij betreft hebben we nu iets bereikt waarmee ik ( na +/- 1 maand) goed kan leven. Ik ben weer heel optimistisch dat het op termijn nog beter zal worden. Ik wil gewoon af en toe haar gezondheid kunnen checken (gewicht, buik,...). Als we dit alleen in de ren kunnen oefenen omdat haar kooi haar castle is, is dat zeker geen probleem.

Romy S

Bericht door Romy S » 10 aug 2018, 18:24

rusjes hebben nog wel eens last van terratoriumdrift dus bijterig en zijn dan buiten hun kooi wel erg lief en bijten dan ook niet, vandaar mn vraag, maar super dat het vooruit gaat. wel eens geprobeertdmet een bakje eruit te halen of een buis ? zodat je niet wordt gebeten?
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 10 aug 2018, 19:26

Absoluut. Als ze er geen zin in heeft met opgepakt te worden komt een hamstertaxi langs 🐹🚖

Plaats reactie