Help: mijn hamster doet raar

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Sannelieverd
Hamsters: Bobo

Help: mijn hamster doet raar

Bericht door Sannelieverd » 01 okt 2018, 00:53

Hallo allemaal,

Ik heb een jonge Russische dwerghamster die erg apart doet. Ik heb hem zojuist een schoon huisje gegeven, vers eten en drinken maar hij reageert anders dan normaal. Hij valt het keukenpapier aan, rent heel snel door zijn hok zonder een reden en is super vijandig naar mij toe. Ik heb al een aparte hamster op zich maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hij piept ook af en toe maar zodra ik in de buurt kom om te kijken stopt hij ermee.

Iemand die weet wat ik moet doen?

RononNL
Hamsters: Max, Coco,
Leeftijd: 22

Re: Help: mijn hamster doet raar

Bericht door RononNL » 01 okt 2018, 07:02

Ik denk persoonlijk dat het niet heel erg is wat die doet.
Je sloopt in eerste instantie zijn "huis". Hoe zou jij reageren als je huis werd gesloopt?
Iedere hamster reageerd er anders op.

Mijn hamster werd ook altijd helemaal gek als ik zijn hok schoonmaakte. Maar meestal een paar uur later was alles wel weer oke.
De hamster van mijn broertje reageerd er weer heel rustig op.

Als ik jou was zou ik na het verschonen van zijn hok hem even met rust laten en hem zijn ding laten doen. En pas na een paar uur kijken of pas de volgende dag.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 01 okt 2018, 09:38

Ik denk dat je hamster in paniek is omdat hij zijn eigen luchtje niet meer ruikt. De volgende keer kun je het beste een klein beetje oude bodembedekking terug doen, zodat hij herkent dat dit zijn eigen huis is. Hij zal aanvallen, omdat hij bang is om zelf aangevallen te worden op 'vreemd terrein'. ;)

Als het goed is zal hij na een poosje accepteren dat dit toch zijn eigen terrein is en zijn gewone leventje weer oppakken.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

MuseOasis
Hamsters: *Ninji. † Muse-Oasis

Bericht door MuseOasis » 06 nov 2018, 19:47

Ninji heeft ook zo'n vreemde tik.
Zodra ik haar hok verschoond heb en haar er terug in zet is ze helemaal van slag. Dit gedrag begon pas na een half jaar ongeveer. Ze rent dan door het hok als een malle, rent op de voerbak af ,propt haar wangen vol en vervolgens loopt ze een uur rond met haar volle wangzakken. Ze weet dan niet waar ze het moet laten of waar haar nest is (ondanks dat ik altijd iets oud nest materiaal terug leg in haar huisje). Denk dat het inderdaad een soort reactie is op de geur van het schone hok e.d.
Rust zacht:
Muse-Oasis. Leeftijd: 2 jaar & 3 maanden

Plaats reactie