Hamster maakt nest in buis en blokkeert andere hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Paulienxoxoxo

Hamster maakt nest in buis en blokkeert andere hamster

Bericht door Paulienxoxoxo » 13 aug 2019, 11:01

Hallo,
Ik heb gisteren 2 nieuwe hamstertjes gekocht (Bowie en Prince) en ze zitten samen in de kooi. Dit is normaal gezien geen probleem want ze zijn samen opgegroeid en ze zaten samen bij de dierenwinkel. Ze hebben genoeg plaats (grote traliekooi en grote plastieken kooi aan elkaar met buis) maar Prince maakt graag zijn nestje in de doorgang naar de andere kooi waardoor Bowie er niet langs kan. Hier uit ontstaan vaak conflicten en ik wil niet dat mijn hamsters gewond geraken. Hoe moet ik Prince zover krijgen zijn nest ergens anders te bouwen? (Ze hebben 3 huisjes in hun hokken).
Afbeelding

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: Hamster maakt nest ik buis en blokkeert andere hamster

Bericht door Gabriëlle » 13 aug 2019, 11:08

Dit is een rusje, je maakt ze veel gelukkiger als je ze een eigen kooi geeft. En dat voorkomt ook dat je uiteindelijk 1 of beide hamstertjes gewond of erger aantreft.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 13 aug 2019, 12:01

Hoii

Ik ga met Gabriëlle mee. Russische dwerghamsters leven alleen. Enkel op jonge leeftijd kunnen ze samen, vandaar dat het goed lijkt te gaan, maar vroeg of laat zullen ze vechten tot er één dood is, daar staan - helaas - ook genoeg ervaringen van hier op het forum. Het beste is dus om ze ieder apart te huisvesten in een hok dat groot genoeg is (minimaal 80x50 voor 1 hamster), daar maak je ze gelukkiger mee dan met zijn tweeën.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust.

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 13 aug 2019, 12:55

Gabriëlle schreef:
13 aug 2019, 11:08
Dit is een rusje, je maakt ze veel gelukkiger als je ze een eigen kooi geeft. En dat voorkomt ook dat je uiteindelijk 1 of beide hamstertjes gewond of erger aantreft.
Ik weet dat hamsters apart moeten zitten in de meeste gevallen want ik heb namelijk nog een andere hamster die alleen zit maar in de dierenwinkel is mij gezegd dat ze perfect samen kunnen. Op internet staat dat deze hamsters samen kunnen als ze beide genoeg plaats hebben wat hier zeker het geval is. Ze vechten niet met elkaar en slapen samen maar vechten alleen als Prince Bowie er niet door laat. Is er echt geen optie om ze samen te houden? In zou het zo sneu vinden dat ik ze beide moet scheiden en dat ze niet meer door de buizen kunnen rennen en kiezen welke kooi ze zitten. Ik kan ze scheiden want ik heb nog kooien op overschot maar zou het dan een optie zijn om ze misschien elke dag om te wisselen want de ene kooi is namelijk fijner dan de andere. Bedankt al vast voor de reactie :+:

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 13 aug 2019, 13:06

xAnnick schreef:
13 aug 2019, 12:01
Hoii

Ik ga met Gabriëlle mee. Russische dwerghamsters leven alleen. Enkel op jonge leeftijd kunnen ze samen, vandaar dat het goed lijkt te gaan, maar vroeg of laat zullen ze vechten tot er één dood is, daar staan - helaas - ook genoeg ervaringen van hier op het forum. Het beste is dus om ze ieder apart te huisvesten in een hok dat groot genoeg is (minimaal 80x50 voor 1 hamster), daar maak je ze gelukkiger mee dan met zijn tweeën.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust.

Succes!
Dank je wel voor de reactie! Ik zou het sneu vinden o voor beide de plaats te halveren (ook al zou het not genoeg zijn) ik heb momenteel 4 kooien, eentje voor mijn roborovski hamster (eigenlijk een goudhamster kooi dus deze heeft zeker genoeg plaats) 2 die met elkaar verbinden voor Bowie en Prince en dan nog eentje op overschot maar deze vond mijn roborovski hamster niet heel fijn om ik te leven en ook al voldoet deze aan de termen voor een rusje, vind ik ze zelf te klein. Zou ik misschien een kooi bij bestellen? Wat lijkt jou de beste optie?

Paulienxoxoxo

Bericht door Paulienxoxoxo » 13 aug 2019, 16:15

Gabriëlle schreef:
13 aug 2019, 11:08
Ben 2de kooi gaan kopen, zitten apart nu

Afbeelding

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Hamster maakt nest in buis en blokkeert andere hamster

Bericht door xAnnick » 13 aug 2019, 19:48

Fijn dat ze allebei hun eigen stekje hebben, goed gedaan :-D
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: Hamster maakt nest in buis en blokkeert andere hamster

Bericht door Gabriëlle » 14 aug 2019, 02:42

Heel goed om te horen! Je hamsters zullen je dankbaar zijn!

Plaats reactie