oplossing hamsterbal

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Simone45

oplossing hamsterbal

Bericht door Simone45 » 16 mei 2016, 15:25

Mijn hamsters zijn helemaal gek van de hamsterbal,
maar omdat je zo vaak hoort dat het slecht is vanwege de spleetjes en hun beentjes.
Heb ik naar mijn mening de oplossing gevonden :)
Ik heb de spleetjes aan de buitenkant met plakband afgeplakt en dan aan beide kanten
bij elk spleetje klein gaatje overgehouden voor lucht.
Ook nog even het plakband aan de binnenkant even minder plakkerig gemaakt.
Nu kunnen ze rennen zoals ze willen zonder dat hun beentjes klem komen te zitten.
Dit wilde ik graag met jullie delen :)
Groetjes Simone 45

Romy S

Re: oplossing hamsterbal

Bericht door Romy S » 16 mei 2016, 15:50

Ik ben er zo wie zo geen voorstander van, de hamster ziet zo wie zo al weinig en botst vaak tegen alles aan. Als ze in de bal zitten hebben ze geen keus dan alleen maar lopen.
Dat ding is rond dus ze moeten wel lopen ze hebben geen keus :(

Simone45

Bericht door Simone45 » 16 mei 2016, 17:37

Nou dat dacht ik ook , maar als ze hem zien kruipen ze er gelijk in.
En ik merk dat ze zelf afremmen , en dan rustig gaan zitten wassen.
Als ik zou merken dat ze het niet leuk vonden , had ik ze er zowiezo
niet in laten gaan.
maar die van mij vinden hem echt fantastisch :)

Y-loves-hamsters
Hamsters: Jaimy en Mickey

Bericht door Y-loves-hamsters » 16 mei 2016, 17:51

Krijgt je hamster nog wel genoeg lucht als je die spleetjes hebt afgeplakt?

Ik denk dat je hamster niet specifiek de hamsterbal leuk vindt, maar gwn überhaupt vrij rond lopen. Misschien is het daarom een idee om hem gewoon los te laten lopen in een badkuip/kleine kamer/ren? :-)
Groetjes van Jaimy, Mickey en mij

Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 36

Bericht door Esmeralda » 16 mei 2016, 18:09

Ik had m'n mening erover op een ander topic al geuit, maar ik vind wel dat iedereen voor haarzelf moet kunnen bepalen wat zij voor haar hamster(s) wil. Simone klinkt wel als iemand die weet wat ze doet..

Romy S

Bericht door Romy S » 16 mei 2016, 18:42

Lijkt me ook erg benauwd, zeker nu als je de spleetjes zo goed als afsluit. Dit is ook zeker niet bevordelijk voor de gezondheid van je diertjes.
Hamsters lopen wel meer ergens in dan alleen een hamster bal, maar goed, dit onderwerp is al zo vaak ter discussie hier geweest, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Maar ik had hem ooit ook bijna dicht geplakt met nog een grote opening en deed de honden snoepjes erin en gebruikte hem als speelbal voor de hond die zn neus er tegen aan drukte en net zo lang rolde tot de snoepjes of zn brokjes eruit vielen. :D

Simone45

Bericht door Simone45 » 16 mei 2016, 19:13

Zoals boven al te lezen staat , had ik kleine gaatjes overgehouden voor lucht,
En ja gelukkig heeft ieder een eigen mening :)
En ook loslopen op een 2-persoonsbed vinden ze heerlijk ( onder wakend oog van mij )
Dus ook dat mogen ze van mij.
Zal echt niet de hamsters dingen laten doen die ze niet leuk vinden / gevaarlijk zijn :lol:
Dacht alleen een beetje advies te geven voor degene die een hamsterbal ook willen
gebruiken, maar dan zonder spleetjes ( mits de hamsters dit leuk vinden )
Maar wel leuk om te ontdekken dat er meerdere mensen zijn die het beste voor hamsters willen :razz:

Qudie<3Molley
Hamsters: Jack
Leeftijd: 28

Bericht door Qudie<3Molley » 16 mei 2016, 20:18

Zodra de hamsters in de bal zitten zijn ze verplicht te lopen.
het botsen is echt geen fijn gevoel hoor. Jij loopt toch ook niet overal tegenaan?
En qua verluchting al helemaal daar gelaten.. een paar gaatjes...
Probeer maar eens in een plastic zakje te ademen voor 10 minuten, dan zul je merken dat er geen lucht meer over is.
Liefs Ashley, en een pootje van Jack!
I only wished to become something beautiful.
Through my music, through my silent devotion
Rust zacht, mijn lieve schatjes
Hangmatjes!

Simone45

Bericht door Simone45 » 16 mei 2016, 20:28

Nou sorry , ga hier echt na dit bericht niet meer verder op in .
Als je alles had gelezen , had je gezien dat ze genoeg luchtgaatjes hebben en ze zelf kunnen stoppen
Ik vind dit echt heel jammer, dat ik hierop word aangevallen .
Ik hou me mond voortaan wel overal over , hartstikke bedankt !!!!!

Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 36

Bericht door Esmeralda » 16 mei 2016, 20:39

.. en dit is precies wat ik met mijn berichtje probeerde te voorkomen. Het is toch juist leuk als er nieuwe mensen op het forum komen, die willen we toch niet afschrikken? Als het goed is willen we allemaal het beste voor onze beestjes anders zaten we hier überhaupt niet. Dat er dan meningsverschillen zijn is normaal. Dan kunnen we elkaar wijzen op eventuele bezwaren, of tips geven. Ik vind het wel jammer als iemand zich aangevallen voelt. Of je het ermee eens bent of niet, lees de beginpost maar eens. Die was leuk en goed bedoeld.

Qudie<3Molley
Hamsters: Jack
Leeftijd: 28

Bericht door Qudie<3Molley » 16 mei 2016, 21:21

Dat snap ik ook. Maar gaat wel om de welzijn van een dier...
Tuurlijk bijna iedereen heeft in het begin zn bal gehad.
Ook ik, en ik heb er ook van geleerd.

Mijn reactie kan inderdaad bot overkomen. want ik heb het idee dat sommige mensen om advies vragen maar alle tips ed keihard negeren en ons uitlachen.
Maargoed doe wat je niet laten kunt, ik zou zeggen gebruik de zoekbalk eens, dan zul je zien wat mensen ervan vinden en wat de ervaringen zijn.
Liefs Ashley, en een pootje van Jack!
I only wished to become something beautiful.
Through my music, through my silent devotion
Rust zacht, mijn lieve schatjes
Hangmatjes!

Simone45

Bericht door Simone45 » 16 mei 2016, 23:06

Dank je voor je reaktie Esmeralda .

Romy S

Bericht door Romy S » 17 mei 2016, 12:41

Simone , Ideeen zijn altijd welkom en we weten dat het goed bedoelt is, soms komen we inderdaad wat bot over omdat we net als jij het beste voor onze diertjes willen, en zo te lezen hebben jou diertjes een fijn plekje. En dat is geweldig om te lezen.
Lekker je ervaringen blijven delen, dat is helemaal leuk.
Maar hoe en op de manier waarop we reageren , de keus is vrij om er wel of niets mee te doen.
We bedoelen het allemaal echt wel goed. :D

Simone45

Bericht door Simone45 » 17 mei 2016, 16:41

Dank je voor je reactie Romy, en ja ik bedoelde het ook goed.
En snap de reactie ook wel , maar niet de manier hoe.
En daar laat ik het bij

Corine*Kiwie*
Hamsters: Cinna, Floff en Mous
Leeftijd: 24

Bericht door Corine*Kiwie* » 17 mei 2016, 23:36

Iedereen die zo fanatiek tegen hamsterballen is, ik snap jullie punt hoor maar het gaat er ook om HOE je de bal gebruikt.
Je kan je hamster dwingen in zo'n ding, en er een halfuur in laten zitten maar je kan je hamster er ook zelf in laten lopen en er na 5 minuten ofzo weer uitlaten. Ik heb het met mijn syr opgebouwd. Zij had geen plezier in de ren, en los in het huis werkte ook niet door de vele kabels en en kieren. Ik heb het opgebouwd door haar in het begin als ze wakker was en uit de kooi wilde heel kort in de bal te laten lopen. Dat is steeds langer geworden tot de 5 minuten. Ze klimt zelf in de bal, en ik ga er van uit dat ze inmiddels goed weet wat ze doet als ze de bal in klimt. Ze vind het gewoon leuk. Voor die korte tijd in ieder geval. Ik hoor altijd dat je je hamster forceert om te lopen, maar dat is niet waar. Een hamster kan ook prima stil zitten in de bal en zichzelf er even uitgebreid in wassen. Het nadeel is dat je een deel van het onderzoeken afneemt. Ik zou het ook niet in de plaats doen van het lopen in de ren. (niet bij een hamster die daar plezier in heeft in ieder geval.) Doordat er minder mogelijkheid is tot onderzoeken is het namelijk wel een hele andere beleving. Het gaat puur om het vrij rennen. Niet elke hamster zal er even goed op reageren denk ik. Vooral niet als de hamster er ingestopt word en er vervolgens een half uur niet naar om word gekeken. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat er voor zorgt dat het beestje nooit meer vrijwillig zo'n bal in gaat. Maar voor een hamster die het fijn vind om even vrijuit te rennen is het best een goede oplossing en het is prima op te bouwen. Als je dan nog merkt dat het niet bij je hamster past en dat het stress op levert kan je altijd nog stoppen.

De beluchting is (on afgeplakt) volgens mij prima, anders zou je sowieso condens moeten zien ontstaan. als je een hamsterbal van goede grote hebt voor je hamster kan lucht geen problemen opleveren tenzij de bal potdicht is of te slecht geventileerd. Maar om een vergelijking te trekken, als mens in een dichte wc voel je je ook niet na 15 minuten benauwd.

Persoonlijk plak ik geen gaatjes af omdat mijn syr toch te grote pootjes heeft om in de gleuven te zakken maar anders is dat best een goed idee denk ik. zolang er nog maar lucht in kan komen en de tijd word beperkt.

De reden dat zoveel mensen zo'n hekel hebben aan die bal is volgens mij het foute gebruik wat je vaak ziet en veel mensen zelf ook ooit hebben gedaan. Mensen zijn vaak zo ontzettend zwart-wit. Nee het is niet geschikt voor iedere hamster (dat kan de baas zelf beoordelen aan het gedrag van de hamster) en ja het kan ontzettend fout gebruikt worden of puur uit plezier van het baasje maar dat maakt gebruik er van niet per definitie slecht.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~

Plaats reactie