Coco is bang

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Nana
Hamsters: Coco

Coco is bang

Bericht door Nana » 08 okt 2016, 11:11

Mijn 8 weken oude hamster heb ik nu 4 weken. Haar baasje bij de hamstery zei dat ze een geweldige hamster is en dat ze naar je toekwam als je de kamer in liep. Maar nu zit ze bijna de hele tijd in haar huisje en als ik haar eindelijk kan oppakken, poept en plast ze op mij! :( Als ik haar weer terug zet is ze helemaal druk en doet ze raar... Het lijkt alsof ze bang is. Ook zit ze niet meer zo vaak in haar radje en is ze veel minder energiek...:( Ze is mijn eerste hamster, dus ik ben nog niet echt een expert op hamstergebied ;) Kan iemand mij helpen want ik wil graag dat ze zich op haar gemak voelt. ;)

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 28

Re: Coco is bang

Bericht door Nimfee » 08 okt 2016, 11:22

Voor een jonge hamster is het best ingrijpend om te verhuizen naar iemand anders. Ze zitten in een bekende omgeving samen met moeder, broers/zussen en ineens zitten ze alleen in een andere kooi wat ze niet kennen. Elke jonge hamster reageert daar anders op. Ik heb eens een hamster van een hamstery gehaald, was enorm tam tot ze bij ons thuis kwam. Het heeft een jaar geduurd om haar tam te maken. Ze was enorm bang en vertrouwde ons niet. Dat is uiteindelijk wel goedgekomen hoor.

Een belangrijke factor kan haar kooi zijn. Heb je misschien een foto? Hoe groot is de kooi? Wat ligt er allemaal precies in? Want als de kooi b.v. te klein is of te open is, kan je hamster dat eng vinden.

Esmeralda
Hamsters: Kuki
Leeftijd: 36

Bericht door Esmeralda » 08 okt 2016, 12:16

Hoi Nana! Dat komt nog wel! Jouw hamster is ineens weg bij haar zusjes en heeft ineens een andere kooi én omgeving. Ook moet ze aan jou wennen. Neem haar nog niet op je schoot als ze daar nog niet aan toe is.
Steek er elke dag veel tijd in om tegen haar te praten, wat lekkers te geven door de tralies of zo, en je zult merken dat ze zich meer op haar gemak gaat voelen. Je zou haar met wat lekkers in een bakje kunnen laten lopen en haar zo uit de kooi halen, en dan met haar in de badkamer (of andere 100% ontsnapveilig ruimte) gaan zitten. Dus niet geforceerd op schoot, maar lekker om je heen laten lopen. Zeker als je wat lekkers op je schoot legt zal ze vanzelf een keer over je heen gaan klimmen. Heeft bij mij het best gewerkt, mijn laatste Syr was ook veruit de bangste. Krijsen en al. Nu super tam, dus niet de hoop verliezen! :)

Belangrijk is ook dat de kooi groot genoeg is en niet te kaal. Hamsters voelen zich meer op hun gemak als er genoeg dingen Ijn om doorheen of onderdoor te lopen :)

Nana

Bericht door Nana » 08 okt 2016, 13:37

Heel erg bedankt voor jullie tips! _/-o_ Ik ga ze zeker uitproberen. Mijn hok is een ferplast duna mini. Coc is een rusje.
Dit is het hok:

{\rtf1\ansi\ansicpg1252
{\fonttbl}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;}
}

Ik weet niet zeker of jullie de afbeelding kunnen zien...
Maar anders staan er in het hok een sillent spinner, een holle boomstam, een huisje, een wcrol en een kleine verdieping.

Esmeralda

Bericht door Esmeralda » 08 okt 2016, 13:52

Ja die kennen de meesten van ons wel :) de afbeelding is niet te zien, je kunt dat op 2 manieren doen: 1 is link in je bericht plakken. 2 is de foto verkleinen op tinypic.com en de link voor berichtenforums erin plakken. Bij de laatste zie je dan gewoon de foto in jouw bericht.

Die kooi is wel aan de kleine kant. Niet zo erg dat ik je meteen op pad zou sturen voor een nieuwe, maar ik zou je wel aanraden het gedrag van je hamster in de gaten te houden. Wordt ie ooit apathisch of juist kribbig of gaat ie dingen kapot bijten of veel aan de tralies hangen dan heb je echt een grotere kooi nodig.
Er mis sowieso 1 belangrijk ding en dat is een bak of snoeppot met chinchillazand. Die hebben hamsters nodig om in te rollen voor hun vachtverzorging én ze doen er hun behoeften in. Heel handig en schoon, want de plasjes schep je er dan als klontjes zo weer uit! Scheelt ook schoonmaak werk. Want als je elke week of 2 weken je kooi moet schoonmaken geeft jouw hamster dat ook stress en zo kan die ook niet makkelijk wennen aan z'n nieuwe kooi.
Voor nu zou ik je aanraden er (naast de zandbak) nog een huisje of schuilgelegenheid bij te zetten als dat past. (Vinden ze fijn om te schuilen maar ook om eten in op te slaan) en af en toe wat aan de inrichting te veranderen zodat ie iets nieuws kan ontdekken.

Geef he al stroken wc papier als nestmateriaal?

Succes ermee en komt goed! :)

Romy S

Bericht door Romy S » 08 okt 2016, 16:14

je bent nieuw he, dus je moet eerst 3 berichten posten voor je foto's en linken kunt plaatsen.

Succes

Esmeralda

Bericht door Esmeralda » 08 okt 2016, 17:49

O ja klopt! En welkom :)

Nana

Bericht door Nana » 09 okt 2016, 09:52

In de kooi staan al een zandbakje en een wilgebrug waar onder kan schuilen. Ze heeft dus ook al een huisje, maar moet daar dus nog een van? Wcpapier krijgt ze regelmatig en vindt ze geweldig! Dat van dat schoonmaken is een goede tip, ik dacht dat het om de een/twee weken moest gebeuren net als konijnen... Maar dat hoeft dus niet! Bedankt!

Fudgie
Leeftijd: 30

Bericht door Fudgie » 09 okt 2016, 13:26

Niet per se meer huisjes, maar gewoon dingetjes waar ze zich in kan verstoppen. Budgetoplossing: wc rolletjes! Kan ze ook lekker kapot maken. Ik kan de afbeelding ook niet zien en de ruimte in een mini duna is natuurlijk een beetje beperkt, maar zorgen dat er niet teveel open loopruimte is, zodat ze waar ze ook is ergens in kan kruipen kan al enorm helpen haar veilig te laten voelen. In de foto topics hier staan echt fantastische voorbeelden! Verder is het natuurlijk best stressvol voor haar, weg bij zusjes, verhuizen, nieuwe omgeving, geuren, geluiden, nieuwe mensen die haar verzorgen, dat is natuurlijk even wennen! Met geduld en aandacht, komt dat helemaal goed!

Femkexx
Hamsters: Izzy
Leeftijd: 17

Bericht door Femkexx » 09 okt 2016, 20:32

Naast wc rolletjes kun je ook keukenrollen, lege pringlesbussen (zonder folie en plastic by the way) en lege tissuedozen (zonder doorzichtig folie). Kost (bijna) niets en is heel leuk!
Groetjes van:
Mens: Femke
Rus: Izzy

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)

Plaats reactie