aanschaf hamsters

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Supergirl18

aanschaf hamsters

Bericht door Supergirl18 » 09 jan 2017, 19:24

Hallo,

Ik ben nieuw hier! En ik zal graag hamster(s) willen aanschaffen! Natuurlijk ga ik me daar eerst goed over inlezen!

Maar wat zijn nou eigenlijk echt de basisbehoefde van een of meerdere hamster(s).
Hoe groot moet de kooi zijn? Wat heb ik allemaal nodig? Aan bodembedekking? Aan voer? En wat eten ze?

Ik hoop dat jullie mij daar in kunnen helpen?

Alvast Bedankt

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 26

Re: aanschaf hamsters

Bericht door Nimfee » 09 jan 2017, 19:51

Welkom :) Goed dat je van te voren om informatie vraagt! Dan sta je niet voor verrassingen ;)

Over het algemeen genomen zijn hamsters goede gravers en hebben best wat ruimte nodig. Persoonlijk zou ik zelf voor dwergjes voor minstens 100x40 of 80x50 gaan (is hetzelfde oppervlakte, 4000 cm2) en voor syren minstens 100x50 cm. Máár: syren en rusjes houdt je alleen. Campbellies en roborovski's kun je eventueel samenhouden, afhankelijk waar je ze vandaan haalt. Ik denk dat het daarom goed is om eerst te kijken hoeveel plek je zelf hebt en wat je kwijt kunt en wat voor hamstersoort je leuk lijkt. Dan kun je wat meer specifieke vragen stellen, voordat ik hier alle type hamster ga bespreken ;)
Qua bodembedekking hebben al mijn hamsters minstens 20 cm bodembedekking zodat ze kunnen graven. Ik gebruik vooral Allspan (merk zaagsel), hennepvezel en hooi. Wc papier geef ik voor het nestmateriaal, maar ze gebruiken ook graag het hooi.

Supergirl18

Bericht door Supergirl18 » 09 jan 2017, 20:24

Ik had op zooplus al een mooie kooi gezien kost 69.99! Die is 100x54x45.

Het liefst zal ik een wat grotere willen, geen rusjes!

Heel eigenlijk maakt me het ras niet eens zo heel veel uit, als ze maar een beetje tam zijn!
Dus ruimte heb ik zekers wel.
Dus hamsters mogen zaagsel hebben?
Wat voor voeding hebben ze nodig? Hooi? Brokjes of wat?

Kan ik ook een zandbak voor ze maken zeg maar? Zodat ze daar lekker in kunnen graven enzo? En zoja, wat voor zand kan ik dan het beste gebruiken?

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 26

Bericht door Nimfee » 09 jan 2017, 20:31

Ik denk dat je de Barney bedoelt van Zooplus? De maten zijn mooi maar het vervelende is dat je er weinig bodembedekking in kwijt kan, omdat hamsters juist graven en tunnels maken. Ze leven overdag onder de grond in een hamsterburcht (dat zijn tunnels met verschillende kamers) en om dat te kunnen maken hebben ze minstens 20 cm nodig. Syren vaak juist net wat meer, eerder richting 30 of 40 cm. Je kan wel bij traliekooien de zijkant dichtmaken met bv karton om de bodembedekking tegen te houden.

Ik geef inderdaad zaagsel maar kijk goed naar het merk en hoe stoffig ze zijn. Plospan en allspan zijn goede merken en stoffen amper. Ik geef zelf het merk Mixerama.

Zand hebben ze inderdaad nodig, chinchillazand. Ik geef het hier in een ovenschaal zodat ze er in kunnen graven. Tot nu toe heeft alleen mijn syr er echt in gegraven en had zij een plastic opbergbak als zandbak, was ongeveer 15 cm diep.

Supergirl18

Bericht door Supergirl18 » 25 jun 2017, 10:31

Ik heb er toch maar voor gekozen om er 1 uit de opvang te halen, dit is een Russische dwerghamster.
Ik heb een kooi van 77cmx 47cm? Is die groot genoeg, of moet ik toch een andere kooi bestellen?

Ik wilde foto's toevoegen, maar ik kan dat niet?

Alvast bedankt

Mooonie
Hamsters: Humpy, Pumpkin
Leeftijd: 24

Bericht door Mooonie » 25 jun 2017, 12:52

Persoonlijk zou ik toch een andere bestellen, de Barney die je eerder noemde is helemaal niet verkeerd, heb er zelf ook eentje. Qua formaat is deze een stuk beter dan de kooi die je besteld hebt. Wat Nimfee zegt is een goede oplossing, wat karton aan de zijkanten zodat de onderbak wat hoger is.
Zelf heb ik ook een ferplast karat 100, hele mooie kooi met een hoge glazen onderbak. Deze is wel erg prijzig.

Nu kan je wel foto's toevoegen, dit kan nadat je minstens 3 berichten geplaatst hebt :-)

Supergirl18

Bericht door Supergirl18 » 25 jun 2017, 14:26

Hoihoi,

Ik heb een alaska-kooi op de kop kunnen tikken voor €20,- en dan zit alles erbij wat er op zooplus staat!
Afbeelding
Afbeelding

Dit is Henkie :+:
Afbeelding
Afbeelding

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 25 jun 2017, 16:01

Supergirl18 schreef:heb een alaska-kooi op de kop kunnen tikken voor €20,- en dan zit alles erbij wat er op zooplus staat!
Voordeel van 2ehands :P
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Supergirl18

Bericht door Supergirl18 » 25 jun 2017, 16:25

Ja precies.
Maar ik weet niet of die kooi wat hij nu heeft of die groot genoeg is?

En ik weet nog niet zo goed wat je allemaal kunt/moet kopen om hem te kunnen vermaken? En wat voor voer en wat de beste bodembedekker is zeg maar?
Alleen bij die kooi gaat het deurtje aan de voorkant een beetje moeilijk dicht, maar opzich niet zo'n groot probleem natuurlijk

Dukat
Hamsters: Gul Dukat

Bericht door Dukat » 27 jun 2017, 16:27

Veel afwisseling in speelgoed vinden hamsters prettig.
Ik schaf vrijwel speeltjes van hout of karton aan voor mijn hamster.

Lege wcrollen zijn vaak wel een succes.
Gezandstraalde takken of goed schoongemaakte wilgentakken kunnen goed zijn
Een loopschijf. (mijn hamster heeft zowel een loopmolentje als een loopschijf. Hij gebruikt ze beiden.
Ik heb een syrische hamster dus hij heeft een loopschrijf van 30 cm. maar je hebt zo ook kleiner:
https://www.wesdijk.nl/dieren/knaagdier ... AgqI8P8HAQ

Verder zijn dit soort dingen leuk. Ik kan ze zelf ook maken.
https://www.dehuisdiersuper.nl/nature-k ... n-snackbal

Dit maak ik zelf van karton en wcrollen in een kleiner maatje:
https://www.dehuisdiersuper.nl/interactieve-speelboom

Verder kun je van karton of hout doolhoven maken:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=60733

Dit topic is ook wel handig:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=35497
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.

Plaats reactie