Snel een nieuwe hamster: is dat raar of respectloos?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Femkexx
Hamsters: Izzy
Leeftijd: 15

Snel een nieuwe hamster: is dat raar of respectloos?

Bericht door Femkexx » 06 jun 2017, 22:57

Hoi,

Vanmiddag hebben mijn moeder en ik onze hamster Jimmy in laten slapen. We zijn er allebei ontzettend verdrietig over, maar nu wil mijn moeder alweer een nieuw diertje. Ze kan niet tegen de stilte in huis. Nu er geen hamster in huis is wordt zij nog meer geconfronteerd met het feit dat Jimmy er niet meer is. Ik heb precies hetzelfde als mijn moeder, maar ik voel me heel erg schuldig als we zo snel al een nieuwe hamster gaan halen, namelijk morgen of overmorgen al. Mijn moeder zegt dat ik me er helemaal niet schuldig over moet voelen en dat Jimmy het juist fijn zou vinden als ik weer gelukkig ben. Maar toch kan ik dat gevoel niet uit mijn hoofd zetten. Het is alsof ik Jimmy zomaar inruil voor een ander diertje en dat Jimmy voor mij niet goed genoeg was, terwijl ik nog nooit zoveel van een dier heb gehouden als van haar. Vinden jullie het raar en respectloos als er zo snel een nieuw diertje komt of vinden jullie dat ik me niet schuldig moet voelen?

Groetjes van:
Mens: Femke
Rus: Izzy

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Snel een nieuwe hamster: is dat raar of respectloos?

Bericht door Gabriëlle » 07 jun 2017, 02:53

Daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen, iedereen verwerkt zijn of haar verdriet anders, en de ene doet dat graag samen met een nieuw diertje en de ander doet dat graag zonder. En alleen jij kan bepalen of je er al aan toe bent.
Jimmy heb je volgens mij tot het eind goed verzorgd, dus niets om je schuldig over te voelen.

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Bericht door _mona_ » 07 jun 2017, 06:55

Het is echt heel persoonlijk. Sommige mensen hebben graag heel snel een nieuw diertje, andere moeten er juist maanden niet aan denken.
Ik heb meestal ook vrij snel terug een nieuw hamstertje, ik vind het veel fijner om de kooi die leeg is gekomen te gebruiken voor een diertje dat het nodig heeft en die liefde te geven :)
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Femkexx

Bericht door Femkexx » 07 jun 2017, 07:22

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ben om eerlijk te zijn nu best gerustgesteld, ik dacht dat ik de enige was die zo snel aan een nieuw diertje begon. Dit keer wil ik wel weer een dwerg, ik wil geen hamster die op Jimmy lijkt. Dan ga ik denk ik nog meer Jimmy's karakter missen
Groetjes van:

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)

Dukat
Hamsters: Gul Dukat

Bericht door Dukat » 07 jun 2017, 11:15

Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe hamster. Het is inderdaad persoonlijk.
Het gaat er om waar jij je het prettigst bij voelt.
Dan gaat het niet eens zo zeer om je wel of niet schuldig te voelen tegenover Jimmy, maar meer om of je heel zeker weet dat je al weer aan een nieuw hamstertje toe bent.
Meteen een nieuwe hamster of toch nog even het verlies van Jimmy verwerken?
Ik denk dat jij zelf dit het beste kunt beoordelen.

Jimmy heeft de eeuwige rust en de nieuwe hamster heeft nog een leven voor zich.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.

syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 24

Bericht door syrischehamster » 07 jun 2017, 11:20

Zoals de rest al zegt is het heel persoonlijk. Ik vind steeds tegen de lege kooi aankijken ook heel vervelend.
Ik zou wel even goed nadenken waar je een nieuwe hamster gaat kopen. In de dierenwinkel zijn ze natuurlijk snel beschikbaar, maar dan moet je wel bedenken of je de broodfok wilt steunen?
Er zijn ook veel (jonge) hamsters in de opvang die een huisje willen!
Als je voor een rusje wilt gaan, volgens mij komt hamstery pure colour vaker in jouw buurt! (Weet ik niet 100% zeker maar dat dacht ik ooit gelezen te hebben!) Misschien dat daar ook wel iets mee te regelen valt!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!

Femkexx

Bericht door Femkexx » 07 jun 2017, 12:59

Ik heb al geïnformeerd bij de dierenwinkel, die vertelden dat ze een eigen fokker hadden die de dieren goed verzorgt. Wij kennen die mensen ook en ik weet dat ze goed met de dieren omgaan. Ik kan inderdaad ook niet tegen die lege kooi en heb ook wel heel veel zin om een hamsterje op te halen. Al heb ik ook nog wel heel veel verdriet van Jimmy :(
Groetjes van:

Mariska1808
Leeftijd: 21

Bericht door Mariska1808 » 07 jun 2017, 13:00

Ik vind niks vervelenders dan een lege kooi. Meestal heb ik ook vrij snel weer een ander diertje, niet ter vervanging van het overleden diertje. Maar juist om het een plekje te kunnen geven. Ik verwerk dat soort situaties het beste door me bezig te houden met de andere dieren. Maar het is voor iedereen persoonlijk en je moet doen waar je je goed bij voelt.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

Romy S

Bericht door Romy S » 07 jun 2017, 14:40

Ik kan er ook niet goed tegen een lege kooi te hebben, want al fok ik, ik beschouw mn hamsters in de allereerste plaats als huisdier . Na een nestje herplaats ik ze zelden, dus ze blijven lekker bij me, het zijn immers onze maatjes.
Het gevoel om die kooi weer te vullen is voor mij ook groot, als er eentje is weggevallen, en dan volg ik mn gevoel. Zeker als ik een diertje tegenkom die ik erg leuk vindt, en ja soms is dat zelfs een stumper van marktplaats.
Doe wat je denkt wat goed is en volg je gevoel, maar als je eenmaal de beslissing genomen hebt om een direkt maatje te nemen, zul je merken dat ook al heb je hem nog niet dat je verdriet langzaam plaats maakt voor tevredenheid, je maakt zn hok weer schoon, schaft misschien wat nieuwe spulletjes aan, kortom je maakt de woonruimte in orde voor de nieuwe bewoner, teminste dan kreeg ik een gevoel van tevredenheid omdat ik dan een nieuwe bewoner mn zorg en liefde geven kan en een 4 ever home kan bieden. Mn Overleden hammies heb ik fijne foto's en herinneringen van.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Femkexx

Bericht door Femkexx » 07 jun 2017, 20:09

Bedankt voor jullie reacties! We zijn vandaag eens naar de dierenwinkel geweest, maar we hebben nog geen diertje gekocht. We hebben eens rondgekeken en ik kwam een heel lief dwergje tegen. Hij of zij was helemaal wit, heel mooi vond ik! Mijn zusje vond hem ook heel schattig, maar mijn moeder moest er wel aan wennen. Het is echt een heel lief en aanhankelijk diertje, wandelde zo mijn hand op. Ik kon hem of haar ook gewoon pakken. Het diertje is nu 12 weken oud, en we gaan hem of haar morgen ophalen! Gelijk maar even vragen naar het geslacht, is wel zo handig.

Mijn schuldgevoel gaat steeds meer weg en ik verheug me er ontzettend op om weer een dwergje in huis te hebben. Ik sta regelmatig bij de kooi, die ik al klaargemaakt heb. Al geeft dat wel een heel dubbel gevoel :-|

-- 07 jun 2017 22:11 --

Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel heel spannend vind... ik heb niet zo'n goede ervaring met dwergjes (Pimmetje was soms best agressief). Gelukkig is deze al 12 weken en heeft hij/zij een goed karakter, al weet je nooit zeker of je een schatje of een piranja mee naar huis neemt. Ik hoop dat het goed gaat komen. Ik weet nu wel veel meer over hamsters en hoe je ermee om moet gaan, dat had ik bij Pimmetje nog niet. Dat is dan wel enigzins een geruststelling, maar ik blijf het toch een beetje eng vinden
Groetjes van:

Dukat

Bericht door Dukat » 08 jun 2017, 11:08

Was Pimmetje toen je hem in de dierenwinkel zag ook al een bijtertje, of bleek dat pas thuis?
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.

D@phne
Leeftijd: 42

Bericht door D@phne » 08 jun 2017, 12:31

Eventueel heb ik nog een heel lief nestje rusjes, ze mogen vanaf 17 juni verhuizen.
Misschien een geruster idee om bij een fokker een hamstertje te halen ipv bij de dierenwinkel als je bang bent voor een bijter?

Het nestje bij mij komt dagelijks in handen en beide ouders zijn superlief, kleintjes ook al heel makkelijk en vriendelijk.

https://link.marktplaats.nl/m1171140374

Het linkje met fotos :)

Groetjes
Daphne
Hamstery Patches
Groeten van Daphne

Femkexx

Bericht door Femkexx » 08 jun 2017, 13:55

Dankjewel voor jullie aanbod, maar heb al een diertje gereserveerd. Die ga ik straks na school ophalen. Ik weet van die dierenwinkel dat de dieren daar heel goed behandeld worden en dat ze ook afkomstig zijn van een goede fokker. Bij de dierenwinkel waar ik Pimmetje heb gekocht, was dat niet zo. Er werd geen aandacht besteed aan de diertjes en ze kwamen van een broodfokkerij. Ook omdat ik toen pas 10 was en nog niks wist over hamsters heb ik hem ook niet helemaal goed opgevoed. Pimmetje beet in de winkel nog niet, maar was niet zo lief en aanhankelijk als dat deze is. Het is gewoon dat ik het een beetje eng vind omdat ik vanwege Pimmetje dwergjes heb geassioceerd (idk of ik het goed schrijf) met bijtertjes. Ik denk dat dat vertrouwen er wel weer komt, dat heeft gwn tijd nodig.
En nog even een vraag: is het mogelijk om een hamster door meerdere mensen (kinderen) op te voeden of moet dat echt door 1 iemand gedaan worden?
Groetjes van:

Dukat

Bericht door Dukat » 08 jun 2017, 17:19

Dat kan door meerdere mensen.
Wel belangrijk is dat het door rustige mensen gedaan wordt die de hamster zelf ook leuk vinden. Iemand die niks met hamsters heeft zou ik nooit aan toevertrouwen.

Femkexx

Bericht door Femkexx » 08 jun 2017, 20:03

Oke, bedankt! Inmiddels hebben we hier een nieuwe bewoner, een witte rus! Ze heet Izzy en ze is zoooooo lief! Ze is heel nieuwsgierig en actief, maar vindt alles wel nog een beetje eng. Ze pakt nog geen snoepjes aan, maar dat komt nog wel

Dit is ze:
Afbeelding
Groetjes van:

Plaats reactie