Wild klimmen en hangen in de tralies

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
bodinevalentijn
Hamsters: Robijn, Diamond, Baco
Leeftijd: 16

Wild klimmen en hangen in de tralies

Bericht door bodinevalentijn » 01 aug 2017, 17:30

Hallo!
Ik heb nu sinds 3/4 weken een nieuwe hamster; Baco, het is een mannetje.
Ik heb hiervoor al 2 hamsters gehad, maar Baco vertoond heel ander gedrag dan deze andere hamsters. Ik maak me er geen zorgen om, maar ik zou wel graag willen weten wat dit is.
Ik laat hem wel eens lopen in de loopbal, maar als ik hem dan weer terug in het kooitje zet, gaat hij op zijn huisje staan en dan gaat hij klimmen in het tralies bovenin. Het lijkt dan net of hij er weer uit wilt. Dit gebeurd ook wel eens na het net schoonmaken van zijn hok, dat kan ik begrijpen, want alles is nieuw en ruikt anders, maar na de loopbal begrijp ik niet.
Ik heb een kooi die bestaat uit plastic en alleen aan de bovenkant een klepje van tralies om het te openen.
Ik vraag me af wat dit gedrag is..
Groetjes,
Bodine
Laatst gewijzigd door bodinevalentijn op 04 aug 2017, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

R.i.p. Lieve Robijn (4jaar)
R.i.p. Lieve Diamond (2jaar)
Welkom, lieve Baco!❤️

iris1006
Hamsters: Coco & Janneke

Re: Wild klimmen en hangen in de tralies

Bericht door iris1006 » 02 aug 2017, 13:06

misschien komt het doordat de kooi te klein is of te weinig uitdaging biedt. wat zijn de afmetingen van je kooi?

bodinevalentijn

Bericht door bodinevalentijn » 03 aug 2017, 09:00

Dat zou kunnen, het is inderdaad niet een hele grote kooi. De afmetingen zijn: 59 x 37 x 26 cm
Welkom, lieve Baco!❤️

iris1006
Hamsters: Coco & Janneke

Bericht door iris1006 » 03 aug 2017, 20:53

oei, dat is inderdaad niet zo groot. volgens mij is het minimum voor een dwergje 60x40. zelf vind ik een hok van minimaal 80x40 goed maarja mijn mening :-) .
een aquarium is ideaal vind ik. met lekker veel bodembedekking zodat de hamster lekker kan graven en veel speeltjes en schuilplekjes houd de hamster ook bezig, en natuurlijk een zandbakje. dus mijn advies is eigenlijk een grotere kooi kopen. ik weet niet wat er nu in de kooi staat maar je kunt ook heel makkelijk hamster speeltjes/huisjes en andere dingen zelf maken. je kunt een kijkje nemen in het zelfgemaakte hamsterspullen topic of op youtube zoeken op: hamster diy. op marktplaats is ook veel te koop voor niet zo duur, kooien speelgoed, etc. dus daar kun je ook een kijkje nemen. gewoon alles waardoor je hamster zich niet of minder verveeld.

bodinevalentijn

Bericht door bodinevalentijn » 03 aug 2017, 21:30

Oke, heel erg bedankt voor dit advies! Ik ga gelijk kijken voor een grotere hok en wat extra speeltjes voor hem. Dit weekend was ik sowieso van plan om een eigen ren te maken, heeft hij ook wat te doen buiten zijn hokje ;)
Op dit moment staat er een zo'n silence molentje in, 2 wc rolletjes en een houten huisje met klimtoestel eraan vast. Nu ik erover na denk is het inderdaad niet zoveel. Ik ga er gelijk wat aan doen :)
Welkom, lieve Baco!❤️

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 03 aug 2017, 23:26

Minimum voor alle hamsters is 80x50 als ik me niet vergis, en wanneer je meer ruimte hebt zou ik deze absoluut benutten! Kijk ook zeker in andere topics rond voor tips en inspiratie :-) Voor bijvoorbeeld inrichtingen kun je in dit topic terecht, vanaf bladzijde 220 ongeveer:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=44614
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

bodinevalentijn

Bericht door bodinevalentijn » 03 aug 2017, 23:33

Hartstikke bedankt!