Stiekem hamster houden

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
CrazyUnicornGirl

Stiekem hamster houden

Bericht door CrazyUnicornGirl » 14 aug 2017, 16:54

Hee allemaal,

Ik zit op kamers in een complex, en volgens mijn huurcontract zijn huisdieren niet toegestaan. Ik heb in een mailtje aan de complexbeheerder gevraagd of een hamster een uitzondering kan zijn omdat die geen overlast veroorzaken en de kamer niet beschadigen, maar dit mocht alsnog niet, zonder dat ze een reden gaven.

In principe komt er niemand vanuit de organisatie in mijn kamer zonder dat ze dat vooraf schriftelijk aan moeten geven, dus ik vroeg me af of jullie denken dat het te doen is om stiekem een hamster op mijn kamer te houden?

Alvast bedankt voor de reacties :)

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Re: Stiekem hamster houden

Bericht door xAnnick » 14 aug 2017, 23:03

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wilt horen, maar: nee, het is (/lijkt mij) niet mogelijk. Of nou ja, het kán wel, maar of je jezelf en de hamster er een plezier mee doet, is een ander verhaal.

Je kunt zo'n vrolijk gekleurde kooi kopen van 30x20 cm, maar dit is allesbehalve hamstervriendelijk. Het is namelijk veel te klein, en dit zal je hamster ook laten merken door bijvoorbeeld te tralieknagen, ik kan je uit ervaring vertellen: dat wil je niet. Echt niet. Nachten heb ik wakker gelegen door een gefrustreerde hamster (achteraf uiteraard gewoon mijn stomme schuld). Daarnaast kan een hamster zijn natuurlijke gedrag, bijvoorbeeld graven, niet uitten. Hamsters lopen tot 10 km per nacht, dus ook een fatsoenlijk loopwiel mag niet ontbreken. Voor syren/goudhamsters wordt een diameter van minimaal 27 cm aangeraden, en dat kun je in weinig kleine kooien kwijt.

Een hamster lijkt een klein dier, maar heeft veel ruimte nodig. Maten als 80x50 cm (lengte x breedte) en 100x50 klinken niet meer onbekend, maar steeds realistischer. Ook aquaria worden aangeraden vanwege een dikke laag bodembedekking die je kunt gebruiken, zodat de hamster zijn natuurlijke gedrag kan uitleven. Dus stel je voor, je wilt het beste voor je diertje en schaft een aquarium van 100x50 aan, vult die met zaagsel en andere spullen die bijdragen aan het welzijn van je hamster, en er komt een controle. Waar moet de hamster dan heen?
Ik heb zelf ook een bak met de maten die ik eerder noemde en die was leeg lood- en loodzwaar. Ik ben echt blij dat die voorlopig niet verplaatst hoeft te worden, want dat is geen doen. En zeker gevuld is ie nog zwaarder.

Dus tenzij je een verblijf van de minimummaten kwijt kunt en deze met inhoud ook kunt "opruimen" in het geval dat er iemand van de organisatie komt, zou ik het niet adviseren.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2017, 01:03

Als je een alaska kooi van zooplus neemt, kun je de kooi natuurlijk vrij makkelijk inklappen en wegzetten, hamster in een vervoersbak even bij iemand anders zetten en kleine kans dat ze door hebben dat je een hamster hebt, tenzij je verraden word.

Ik vraag mij wel af of ze nou echt kunnen en mogen verbieden dat iemand een hamster in huis heeft?
Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je wel betrapt word?

Ik zou zelf in zo'n complex al niet eens zijn gaan wonen, maar ja daar heb je nu niets aan.
Mocht je toch de gok willen nemen zou ik wel aanraden om van te voren al een goede back up te zoeken voor stel dat ze toch erachter komen dat je een hamster hebt en je hem of haar weg moet doen.

CrazyUnicornGirl

Bericht door CrazyUnicornGirl » 15 aug 2017, 11:43

Qua controle heb ik wel vrienden waar hij dan naartoe zou mogen!
En de ruimte voor de kooi heb ik ook, wilde zelf voor een aquarium gaan en dan natuurlijk inrichten.

In mijn contract staat dat als ik me niet aan de regels houd, ik een boete van minimaal €115 riskeer.
Heb nog een mailtje teruggestuurd met wat de reden is dat het niet mag, omdat ik het probleem niet inzie, maar daar heb ik nog niks op terug.
Even afwachten en hopen op goed nieuws dus!

Romy S

Bericht door Romy S » 15 aug 2017, 11:52

Helaas is het in Nederland zo dat als er in je huurcontract staat je geen huisdieren mag houden , dan is ook een hamster helaas niet toegestaan. Ook een hamster valt onder een huisdier.
Dat niemand van het beheer niet op je kamer komt wil niet zeggen dat iemand anders je verraden kan, en het meld, bv onder het mom van , maar zij heeft ook een huisdier........ dan mag ik ook enz
Je loopt dus een groot risico dat je hamster toch weg moet, of dat je zelf naar iets anders moet gaan zoeken, mochten ze er toch achter komen. je pleegt nu dus contractbreuk. Contracten zijn nou eenmaal wettelijk. Als je je niet aan de wet houdt , dan ben je strafbaar

Als je iets gaat huren het zij een kamer (meestal zijn huisdieren daar niet toegestaan) of iets anders, dan altijd vooraf informeren of huisdieren zijn toegestaan.
Maar daar heb je nu helaas niets meer aan.

Sterkte :(
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2017, 14:18

Je mag in Nederland niet zomaar alles in een huurcontract zetten, het moet wel redelijk zijn ;). Dus dat iets in je contract staat zegt niet altijd dat je je daar aan gehouden kan worden.

https://www.das.nl/over-das/nieuws/blog ... -huurbaas/

Romy S

Bericht door Romy S » 15 aug 2017, 19:09

Dat ben ik niet helemaal met je eens, er zijn hier wooncorperaties waar het over het algemeen is toegestaan, maar er zijn daar ook projecten waar het absoluut niet mag en dan denk niet aan verzorgings tehuizen oid.
Ook bij de meeste kamerverhuurders is het niet toegestaan contractueel, en ga je er mee naar bv het juridisch loket ( met contract ) dan bij een goed opgesteld contrackt staat de huurbaas volkomen in zn recht.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

CrazyUnicornGirl

Bericht door CrazyUnicornGirl » 15 aug 2017, 21:18

Jaa ik had dus ergens gelezen dat een huisdierenverbod in principe tegen de rechten van de vrijheid van de mens ingaat, omdat je als je geen huisdieren mag houden in principe niet vrij bent om je leven in te richten zoals jij wil. EN ik had nog ergens anders gelezen dat een huurbaas voor woongenot moet zorgen, en een huisdierenverbod zou het woongenot verminderen (wat het in mijn ogen ook doet), maarja, dat heb ik ook maar op internet gelezen, dus geen idee of dat waar is.

Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2017, 22:16

In sommige situaties is het redelijk dat er een huisdierverbod is, in een verzorgingstehuis voor dementen denk ik niet dat het algemeen genomen handig is om huisdieren toe te staan, en speciale project woningen voor gehandicapten of probleemjongeren ook. In hele oude woningen met veel kieren en gaten, studentenwoningen met gedeelde ruimtes en bij het verhuur van een kamer kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar als je een geheel zelfstandige (studenten)woning hebt, denk ik niet dat een verhuurder voor een rechter erg sterk staat in het verbieden van een hamster.

CrazyUnicornGirl

Bericht door CrazyUnicornGirl » 15 aug 2017, 22:23

Het is een complex waarbij je gemeenschappelijke ruimten deelt met je gang, in mijn geval alleen wc en douche (heb eigen keukenblokje) en ik zie een hamster nou niet bepaald naar de wc gaan of graag even willen douchen :lol:

Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2017, 22:47

Maar dan hebben ze wel een punt want een hamsterkooi in de douche schoonmaken gebeurt natuurlijk wel (al is dat met een glazen bak wat minder waarschijnlijk) en vanwege de gemeenschappelijke ruimtes kan een ontsnapte hamster natuurlijk sneller in een algemeen gedeelte komen.

Ik zou dan als ik jou was uitleggen hoe je het aan wil pakken met de hamster, dat er geen geur of geluids overlast komt en mocht er toch iemand overlast ondervinden dat je de hamster dan alsnog weg doet en er al iemand voor achter de hand hebt. Eventueel vragen of je eerst een logeerhamster mag proberen, zodat hun ook weten wat ze kunnen verwachten?
In sommige gevallen verbieden ze gewoon alles zodat het makkelijker is om op te treden bij overlast.

Veel succes en ik hoop dat een hamster toch mogelijk word voor je.

CrazyUnicornGirl

Bericht door CrazyUnicornGirl » 16 aug 2017, 09:47

Nou dat wordt helaas geen hamster voor mij.

Kreeg net een mailtje terug dat ze genoeg vragen krijgen om een uitzondering te maken en als de een een hamster wil, wil de ander een konijn of cavia en dan is het einde zoek.

Ook zouden ze klachten krijgen als er stro met urine in de vuilnisbak in de gemeenschappelijke keuken zou liggen (wat mij toch echt niet de plaats lijkt om dat weg te gooien maargoed).

En om er helemaal een einde aan te maken werd het ook nog even op de mogelijke allergieën van andere huurders gegooid.

Noujaa, ik moet hier nog minimaal tot maart zitten, misschien dat ik dan naar een ander complex ga waarvan ik weet dat je er WEL huisdieren mag houden.

Super bedankt voor de eerlijke reacties allemaal, maar ik denk dat mijn hamsteravontuur er voorlopig op zit helaas :(

Plaats reactie