Wilgenbrug gevaarlijk?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Ingrid van Bommel
Hamsters: Hummel

Wilgenbrug gevaarlijk?

Bericht door Ingrid van Bommel » 18 aug 2017, 20:35

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Ingrid, ben 42 jaar en woon samen met mijn vriend Mark (48 jaar) en zijn dochter Kim (13 jaar).
Wij hebben pas een Russische dwerghamster gehad, genaamd Hummel.
Om ons goed voor te bereiden op de komst van Hummel, heb ik me eerst goed ingelezen op onder andere dit forum (toen anoniem).
Wij kochten Hummel bij een fokster, kozen een geschikte kooi , de juiste bodembedekker, het juiste voer, welke de fokster ook gaf, en ik was gewaarschuwd voor hamsterwatten.
Onze Hummel (geboren op 12-06-2017) zou een mooi leventje bij ons tegemoet gaan dachten wij...
Tot de lieve Hummel met zijn achterpootje klem was komen te zitten in een wilgenbruggetje.
Het was zo'n wilgenbrug van het kleinste formaat, ik had er echt geen gevaar in gezien.
Wij hadden ook een wilgenhouten laddertje, en nog zo een zelfde wilgenbrug, maar dan één slagje groter.
Mark ontdekte de arme hamster in de ochtend, geen idee hoe lang hij vast heeft gezeten, en hij heeft hem voorzichtig bevrijd.
Gelukkig liep Hummel daarna weer gewoon, en wij dachten dat we met de schrik vrij waren gekomen.
De wilgenbruggetjes hebben wij uit de kooi gehaald, voor de zekerheid.
Maar de volgende dag, trok Hummel het pootje in, en liep dus op drie pootjes.
Bij de dierenarts bleek dat het achterpootje gebroken en wat ontstoken was,
en op zaterdag 12-08-2017 heeft zij onze jonge Hummel in laten slapen.
Nou komt er voor Kim in het weekend van 9 en 10 september een nieuwe dwerghamster, van diezelfde fokster, (ander nestje)
Misschien post ik dan ook nog wel weer een en ander, maar bij ons komt er geen wilgenbrug meer in de kooi.
Ik wilde dit met jullie delen, omdat niemand mij hiervoor gewaarschuwd had, en ik totaal geen gevaar in dit speeltje zag.
Misschien is het meer een speeltje voor Syrische hamsters, gezien die wat grotere voetjes hebben, ik weet het niet,
maar weet dus dat dit kan gebeuren...

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Re: Wilgenbrug gevaarlijk?

Bericht door xAnnick » 18 aug 2017, 21:01

Allereerst ontzettend veel sterkte met het verlies van jullie hamstertje!

Ik was inderdaad wel op de hoogte van mogelijke gevaren. Sommige spleten zijn nét te groot en een hamsterpootje zakt er dan snel door ja. Ik kwam ook al een verhaal tegen van een hamstertje dat met drie pootjes door het leven moet vanwege zo'n bruggetje. Het is aan te raden om het bruggetje in de gewenste vorm te buigen en de openingen dicht te kitten.
Blijft uiteraard ontzettend naar wat jullie hebben moeten meemaken :(
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti
Leeftijd: 25

Bericht door Mirkku » 18 aug 2017, 21:02

Ach wat zielig! Mijn eerste vraag is wel, waarom in laten slapen? Een amputatie kan bij een dwerghamster prima en dan kunnen ze nog een gelukkig leven leiden. Niet als kritiek, want er was vast een reden voor, maar op deze manier komt het een beetje gek over...
Ik denk dat het bij jullie echt puur pech is geweest, zoals het ook pech kan zijn als een hamster ongelukkig valt? Wilgenbruggen zijn denk ik een item dat echt iedereen gebruikt en dit is geloof ik de eerste keer dat er iets mis mee gaat...
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, rusje Sametti, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes.

Ingrid van Bommel

Bericht door Ingrid van Bommel » 18 aug 2017, 21:16

Dank jullie wel, voor de hartelijke reacties...
Goh, wat voor kit is dan veilig, mocht de hamster er aan knagen?
Amputatie hebben we wel besproken, maar gezien Hummel nog zo jong was, was het risico van de narcose wel erg groot.
Hoe kleiner de diersoort, hoe groter het risico bij een narcose, maar bij een hamster schijnt het zo te zijn dat hij niet veel kans maakt op het overleven van de narcose wanneer hij jonger dan een maand of 8 is, (of was het 4 maanden?) dan heb je alleen maar meer kosten, terwijl Hummel toch hoogstwaarschijnlijk zou overlijden.
Voor deze keuze stonden wij...

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 18 aug 2017, 22:20

wat naar!
inderdaad. weet ik dat op het duitse forum vaak geadviseerd wordt om de spleten dicht te maken/te lijmen. Dicht lijmen kan met oplossingsmiddelvrije houtlijm of met aquariumsilicone.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 19 aug 2017, 01:37

Je bent heel erg afhankelijk van de dierenarts waar je heen gaat. Veel dierenartsen hebben te weinig ervaring met kleine knagers en opereert zo'n dierenarts dan is de kans dat de hamster een narcose overleeft veel kleiner.
Bij een dierenarts die wel veel ervaring en kennis van kleine knagers heeft een jonge hamster een hele goede kans van overleven, en gewoon een normaal leven te hebben.
Maar op zo'n moment sta je bij een dierenarts en die durft het niet aan en dan kan ik heel goed begrijpen dat je kiest voor inslapen.

Je kan bij een hamster nooit alles voor zijn, soms heb je gewoon hele rottige pech.

Heel veel sterkte met het verlies van Hummel.

Ingrid van Bommel

Bericht door Ingrid van Bommel » 19 aug 2017, 09:20

Dank jullie wel, ook voor de info.
De wilgenbruggetjes ga ik kitten.
Deze dierenarts zei me wel eerder succesvol een hamster te hebben geopereerd, maar zo jong zijn de organen volgens haar nog niet helemaal volgroeid, vandaar het extra risico op overlijden bij amputatie.

Plaats reactie