Kunnen rusjes nou wel samen of niet?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
anoukst
Hamsters: 5
Leeftijd: 17

Kunnen rusjes nou wel samen of niet?

Bericht door anoukst » 02 okt 2017, 20:42

Kunnen Russische dwerghamsters nou wel samen, of niet? Op het internet kom je erg verschillende antwoorden tegen, wat mij erg verbaast aangezien het allemaal over hetzelfde beestje gaat. Wat mij opviel was dat de Engelse hamster community wel vindt dat ze absoluut samen kunnen, maar elke Nederlandse site en de community absoluut niet. Wat vinden jullie en zijn er enkele Russische dwerghamster fokkers die mij meer over deze zaak kunnen vertellen?

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Re: Kunnen rusjes nou wel samen of niet?

Bericht door _mona_ » 02 okt 2017, 21:07

Niet. In engesltalige landen zijn er veel meer hybrides, en zijn de hamsters die zij als russen bestempelen vaak veel meer campbellie dan rus. Daarom dat die vaak beter samen kunnen. En dan nog gaat het daar ook heel vaak fout hoor...
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Martin Braak
Beheerder
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Martin Braak » 02 okt 2017, 21:19

De Russische dwerghamster is een sociaal dier en stelt soortgenoot op prijs. Alleen anders dan de Campbelli dwerghamster. De Russische dwerghamster is in mijn ogen een echt koppel dier: man en vrouw samen. Twee mannetjes of twee vrouwtjes gaat bij mij meestal gewoon goed, dit omdat ik sociale lijnen heb. Maar ik adviseer dit nooit aan anderen indien ze als huisdier gehouden worden. Dit komt omdat ze vaak niet tegelijk uitgehaald worden en wanneer eentje uitgehaald wordt, vaak "besmeert" wordt met geur en vetten. En dit kan leiden tot irritaties en gevechten.
Wat ook een rol speelt is de kooi grote en inrichting. Als je twee mannen of vrouwen samen houdt dan is de kans dat het fout gaat groter naar mate de kooi groter is. Logisch, want twee mannen of vrouwen samen is onnatuurlijk en hoe meer ruimte, hoe meer het mogelijk is om apart te slapen en eigen deel te genereren. En inrichting idem, als je twee hamsters die altijd samen houdt een dag uit elkaar haalt, dan zijn ze vreemden voor elkaar, dat geldt ook als ze lange tijd apart geslapen hebben.
Er zijn verschillende manieren van fokken en zo zijn er dieren die minder en meer sociaal tegen over elkaar zijn. Ik fok altijd koppelgewijs en ik laat mijn Rusjes altijd in groepjes van 3-6 opgroeien tot 10-12 weken samen. Ik zie aan mijn dieren dat ze dit prettig vinden en dat ze onderling geen ruzie maken.
Wetenschappelijk is beschreven dat Russische dwerghamsters in groepen leeft. Mijn mening is dat dit niet het geval is. Ik kan dit aan alles merken.
Russische dwerghamsters zijn tegenwoordig niet meer altijd zuiver van soort en dat kan leiden tot verschil in gedrag inclusief tegen over elkaar. Dat speelt ook een rol.

Russische dwerghamsters kunnen ook heel goed alleen wonen.

Mijn advies: gaat het om een huisdier, houd individueel en niet samen. Dan bestaat er ook geen kans dat het fout gaat.

anoukst
Hamsters: 5
Leeftijd: 17

Bericht door anoukst » 02 okt 2017, 22:57

Heel erg bedankt voor jullie reactie!

Ivanka
Hamsters: Ginny en Luna

Bericht door Ivanka » 06 okt 2017, 16:38

Martin Braak schreef:De Russische dwerghamster is een sociaal dier en stelt soortgenoot op prijs. Alleen anders dan de Campbelli dwerghamster. De Russische dwerghamster is in mijn ogen een echt koppel dier: man en vrouw samen. Twee mannetjes of twee vrouwtjes gaat bij mij meestal gewoon goed, dit omdat ik sociale lijnen heb. Maar ik adviseer dit nooit aan anderen indien ze als huisdier gehouden worden. Dit komt omdat ze vaak niet tegelijk uitgehaald worden en wanneer eentje uitgehaald wordt, vaak "besmeert" wordt met geur en vetten. En dit kan leiden tot irritaties en gevechten.
Wat ook een rol speelt is de kooi grote en inrichting. Als je twee mannen of vrouwen samen houdt dan is de kans dat het fout gaat groter naar mate de kooi groter is. Logisch, want twee mannen of vrouwen samen is onnatuurlijk en hoe meer ruimte, hoe meer het mogelijk is om apart te slapen en eigen deel te genereren. En inrichting idem, als je twee hamsters die altijd samen houdt een dag uit elkaar haalt, dan zijn ze vreemden voor elkaar, dat geldt ook als ze lange tijd apart geslapen hebben.
Er zijn verschillende manieren van fokken en zo zijn er dieren die minder en meer sociaal tegen over elkaar zijn. Ik fok altijd koppelgewijs en ik laat mijn Rusjes altijd in groepjes van 3-6 opgroeien tot 10-12 weken samen. Ik zie aan mijn dieren dat ze dit prettig vinden en dat ze onderling geen ruzie maken.
Wetenschappelijk is beschreven dat Russische dwerghamsters in groepen leeft. Mijn mening is dat dit niet het geval is. Ik kan dit aan alles merken.
Russische dwerghamsters zijn tegenwoordig niet meer altijd zuiver van soort en dat kan leiden tot verschil in gedrag inclusief tegen over elkaar. Dat speelt ook een rol.

Russische dwerghamsters kunnen ook heel goed alleen wonen.

Mijn advies: gaat het om een huisdier, houd individueel en niet samen. Dan bestaat er ook geen kans dat het fout gaat.

Voor mijn gevoel spreek je jezelf tegen in dit stuk. Je zegt dat hamsters koppeldieren zijn en dat je ze wel samen kan houden en even later zeg je dat het onnatuurlijk is om twee mannen of twee vrouwen samen te houden. Voelt als tegenstrijdigheid. Wat ik begrepen en gezien heb is dat je bij Rusjes 1 mannetje en 1 vrouwtje kan samen houden. En ik heb ook gehoord dat ze in het wild vaak als koppeltje (een man en een vrouw) samen leven, maar niet met andere hamsters van hetzelfde geslacht.
Maar op zich, de eindconclusie is waar het om draait, je kan ze beter niet samen houden. Ze zullen zich er niet eenzaam door voelen en zijn prima in staat zichzelf te vermaken. :) Als je een hamstersoort wil die je wel in groepsverband kan houden schijnen Campbelli's een echte aanrader te zijn. Iets waar ik mij het komende jaar in wil verdiepen. Mogelijk dat ik ze zelf ooit wil. Robo's kunnen ook in groepsverband.

Martin Braak
Beheerder
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Martin Braak » 07 okt 2017, 08:45

Nee het staat er goed, ik denk dat het onnatuurlijk is dat je twee mannen of vrouwen samen houdt. Maar wetenschappelijk kan ik dit niet onderbouwen. Als je naar opgravingen kijkt, dan vinden ze groepjes. Alleen vermoed ik dat dit jonge dieren zijn. Jonge Russische dwerghamsters kan je heel goed samen in groepen houden. Bij mij gaat het goed als ik twee mannen of twee vrouwen samen houd, ook drie. Zowel met afstammelingen van wildvang als mijn eigen lijnen. Maar dat betekent niet 100% succesvol. Succes is pak weg 95% geschat. Ik heb paar jaar geleden tien vrouwtjes afstammelingen wildvang bij elkaar gehouden en dat ging bijna een jaar goed tot aan de herfst. Toen zag ik dat ze tegen elkaar begonnen te piepen en aantal angstig waren. Dat was voor mij de reden om uit elkaar te houden. Op dit moment leven hiervan, meer dan 2 jaar oud, drie vrouwtjes bij elkaar.

Je schrijft dat Campbelli dwerghamsters en Roborovski dwerghamsters goed in groepen gehouden kunnen worden. Ook daar zeg ik van: als je dieren samenhoudt kan het fout gaan. Ik ben zelf gestopt met het fokken van Roborovski dwerghamsters omdat ik de gevlekte variant door mijn dieren gefokt had en dat ik ze juist niet meer samen kon houden. Elke keer weer ruzie en ik moest ze elke keer uit elkaar halen. Er zijn niet veel mensen die Roborovski's houden en google maar eens hoevaak dit mis gaat. Laten we dus niet promoten dat ze super goed gaat. Maar dat zeker een aandachtspunt is om goed op te letten en je altijd meerdere kooien beschikbaar moet hebben.

Dukat
Hamsters: Gul Dukat

Bericht door Dukat » 07 okt 2017, 13:55

Wat betreft het samen of alleen houden van roborovski's is dit een aanvullend topic:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=1&t=109786
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.

Plaats reactie