hele bange hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
hamstertjex

hele bange hamster

Bericht door hamstertjex » 26 mar 2018, 21:25

Hoi! Ik heb nu sinds een paar dagen mijn nieuwe rusje. Het is mijn eerste hamstertje en weet niet zo goed wat ik moet doen, ze is namelijk ontzettend bang. Ze komt alleen uit haar huisje als ze me niet ziet of hoort en als ik dan één klein geluidje maakt staat ze meteen verstijft stil of gaat ze turen op haar achterpootjes. Vaak rent ze kort daarna heel snel het huisje weer in.

Ze zal zeker nog moeten wennen, want lang heb ik haar nog niet. Mijn vraag is alleen hoe kan ik haar tam maken?

Ik lees verhalen dat je je hand in de kooi moet leggen en eten moet voeren uit de hand, maar ze is al bang als ze me ziet. En is het uit de hand voeren wel goed, triggert dat het bijtgedrag niet?

Bij de fokker werd ze altijd opgepakt door de ‘grijp’ manier, gevolgd door pootje over. Moet ik dit dan ook gaan doen? Het lijkt me heel erg stress vol als ik het beestje ga oppaken als ze al zo bang is.

Ik hoor graag jullie tips en eigen verhalen/ervaringen!

MinThaMie
Hamsters: Pippin
Leeftijd: 27

Re: hele bange hamster

Bericht door MinThaMie » 26 mar 2018, 22:19

Hoihoi,

Wij hadden dit met onze eerste hamster ook, die was ook "grijpram" maar raakte daar bij ons van in de stress. Dus we hebben hem gewoon laten wennen aan onze hand door die in de kooi te leggen en te voeren overdag, zodat de kans groter was dat ie kwam kijken als wij er ook waren. Hij is helaas net overleden en nu hebben we weer een nieuwe en nu merken we pas hoeveel de vorige geleerd had. Bij deze moeten we weer van voor af aan beginnen.

Gewoon je hand af en toe in de kooi, er tegen praten en geduld, dan komt het allemaal goed!

Weemism
Hamsters: Wim
Leeftijd: 42

Bericht door Weemism » 27 mar 2018, 00:10

Ik heb ook pas sinds een paar weken m'n eerste Rus, en hoewel die op basis van wat jij beschrijft in beginsel wat minder angstig leek, is mijn ervaring dat ze sowieso een tot twee weken de gelegenheid moeten hebben om aan het idee te wennen dat je geen bedreiging voor ze vormt. Het zijn tenslotte prooidieren voor wie elk groter dier dan henzelf potentieel een bedreiging is, maar dat is wel iets wat je kan conditioneren door gewoon de tijd te nemen om langere tijd naast de kooi te gaan zitten (zonder verder iets doen in de kooi zelf), ook als ie zich in eerste instantie verstopt, je aanwezigheid voelt ie namelijk wel degelijk.

Op die manier leert ie dan hopelijk dat jouw nabijheid niet gelijk staat aan een bedreiging, en laat 'm als ie zich laat zien je ook gewoon rustig bekijken van een afstandje zodat ie je gedrag kan observeren en inschatten. De door jezelf en hierboven al aangegeven tip dat je uiteindelijk wel gewoon ook je hand in de kooi kan leggen kan ik beamen. Doe dat dan niet meteen om 'm aan te raken, maar inderdaad gewoon je hand neerleggen op een klein, niet bedreigend, afstandje, inderdaad met een snoepje, en hopelijk overwint z'n nieuwsgierigheid het dan eindelijk om toch naar je hand te komen om hieraan te ruiken, en hopelijk ook wat van het snoepje te nemen.

Zorg daarbij dat je hand schoon is, dus ook schoon van zeepgeuren, zodat ie jouw geur kan associëren met een positieve prikkel, namelijk een snoepje, en geen bedreiging. Russen zijn van nature nieuwsgierig en gebruiken hun tanden om in verschillende materialen te bijten om deze te onderzoeken. Dat zal ie helaas ook bij je hand doen, en hoewel mijn ervaring is dat ze niet hard bijten is het dan toch altijd even schrikken, en van die schrikreactie schrikken zij dan weer terug. Uiteindelijk had ik zelf mijn eigen schrikreactie wel onder controle, maar trok m'n hand wel altijd even een beetje terug, en sprak ook even tegen 'm om 'm aan te leren dat het bijten in een hand voor een reactie zorgt die ie zelf ook liever niet heeft.

Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt dus. Kern van het verhaal is dus vooral gewenning, positieve associatie, en dus investeren in extra aandacht in het begin. Succes in ieder geval, en hou ons op de hoogte hoe het verder gaat!

Anneke!
Hamsters: Belle, Beau, Rambo en Lily

Bericht door Anneke! » 27 mar 2018, 18:01

Hallo!

Dit probleem heb ik ook gehad met een van mijn hamsters. Het is niet moeilijk om een hamster handtam te maken, het kost alleen wel wat tijd.
Wat hierboven al is gezegd is het wennen heel belangrijk, gewoon de eerste 1 á 2 weken zo veel mogelijk met rust laten. Er zijn al veel tips gegeven maar ik wilde er nog een aantal doorgeven die bij mij goed hebben gewerkt :)

Hamsters zijn voor nature prooidieren, als je de hamster vanaf boven probeert op te pakken zal de hij vaak weg proberen te komen. Je hand in de kooi leggen kan dus wel maar als je een kooi hebt waarbij de opening aan de bovenkant zit is dit al lastig omdat je hand dan alsnog vanaf boven komt. In het begin is je hand in de kooi leggen voldoende, zo laat je je hamster wennen aan je geur zonder dat je hem oppakt. Als de hamster je hand oké vind kun je inderdaad gaan proberen of hij een snoepje van je hand af pakt. Is dit niet het geval, leg dan het snoepje in de kooi en laat de hamster even met rust, desnoods praat je rustig tegen hem. Mijn hamsters zijn gewend aan mijn stem omdat ik elke dag tegen ze praat, ze komen dan ook naar het deurtje toe als ze me horen. Dat is niet alleen super schattig maar ook handig om ze makkelijk op te pakken.
De beste manier om een hamster op te pakken vind ik door hem op te scheppen en van mijn handen daarna een soort kommetje te maken, zo hoef je niet je hand over de hamster heen te bewegen en schrikt hij minder.

Als de hamster je zo ver vertrouwd dat hij op je hand blijft zitten kun je hem na een tijdje voorzichtig uit de kooi beginnen te halen. Pootje over is inderdaad een goede manier om je hamster te laten wennen aan je hand en hem te laten lopen. Wat ik zelf vaak doe is ze om de beurt laten lopen over mijn bed of in de knaagdier ren, deze is kleiner en lager dan bv. een konijnen ren, ze vinden het super dat ze even kunnen lopen en ik ga er meestal gewoon even rustig bij zitten, kijk wat ze doen en praat tegen ze. Zo laat je merken dat ze gewoon rond kunnen lopen zonder dat ze opgepakt worden. Als je hamster je bijt zet hem dan niet meteen terug, hamsters zijn slim en hij heeft al heel snel door dat als hij je bijt je hem terug zet, dit is niet de bedoeling. Ik snap dat je schrikt en de neiging hebt om de hamster meteen terug te zetten maar dat werkt het proces alleen maar tegen. 1 minuutje langer vasthouden is eigenlijk al voldoende, zolang de hamster maar weet dat bijten geen zin heeft.
Bijten kan ook een teken zijn van verveling, zorg dat er voldoende dingetjes in de kooi liggen waar je hamster mee kan spelen, op internet staan allemaal leuke dingetjes die je ook heel makkelijk zelf kunt maken!
Maak je hamster niet onnodig wakker overdag, als je hem toch wil oppakken praat dan tegen hem, dan komen ze meestal na een tijdje wel.
Als het lukt om de hamster op te pakken is de volgende stap om hem over je schoot te laten lopen, doe dit wel alleen als je zeker weet dat de hamster niet zomaar van je schoot af loopt, of ga bv. ergens opzitten zodat als het gebeurd de hamster niet valt.
Het kan zijn dat het nooit helemaal lukt om je hamster hand tam te maken, niet elke hamster vind het immers fijn om opgepakt te worden. Als je echt het idee hebt dat je hamster iets niet wil doordat hij bv. steeds wegloopt is het ook het beste om hem even met rust te laten.

Verder is het ook heel belangrijk om na te gaan waar ze vandaan komt, mijn ervaring is namelijk dat als een hamster bij een groothandel of bij mensen thuis vandaan komt je vaak geen idee hebt wat er mee is gebeurd. Dit kan er voor zorgen dat het iets langer duurt voor je hamster echt hand tam is, maar de aanhouder wint!

Mijn hamsters waren allemaal binnen een maand goed tam, maar zoals ik al zei is het niet bij elke hamster even makkelijk. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :)

hamstertjex

Bericht door hamstertjex » 27 mar 2018, 23:29

Superbedankt voor alle tips, ik ga er mee aan de slag! Mijn plan is nu om lekker ruim een weekje alleen tegen dr aan te kletsen en wat meer lawaai te maken zonder te veel aandacht te besteden aan haar. Vandaag ging dat erg goed, in het begin rende ze weer direct naar binnen, maar 2 uurtjes later ben ik weer om de kooi wat spulletjes op gaan ruimen enzo en toen besteedde ze maar eventjes aandacht aan me en rende ze niet meer haar huisje in! Eigenlijk ging ze snel al weer verder met dr eigen ding doen. Volgens mij is dit al een goed begin!

Plaats reactie