Vondeling mini dwerghamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
stephanie
Hamsters: Steward

Vondeling mini dwerghamster

Bericht door stephanie » 18 sep 2018, 22:10

Hallo,
Mijn vriend heeft vandaag via vrienden van ons een hamstertje in huis gehaald dat met hokje en al bij het groot huisvuil gezet was... Wij verzorgen hem(of haar; hopelijk niet... want mijn vriend heeft 'm Steward genoemd xD) nu. Ik heb wat opgezocht en ik denk dat het een jong roborowski hamstertje is (als die ook in het wit voorkomen met een grijs plekje tussen de oren)... Dit door zijn piepkleine gestalte, serieuze beweeglijkheid/snelheid/acrobatie en ontbrekende streep op zijn rug...(zou dat kunnen kloppen?) Nu was mijn vraag: ik las dat roborowski's best in groepjes gehuisvest worden, dus vroeg ik me nu af of dit klopt en zo ja, kan ik er nog een groepje van maken of niet? Het beestje is precies echt nog klein...
groeten stephanie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Vondeling mini dwerghamster

Bericht door xAnnick » 18 sep 2018, 22:57

Hoii

Wat vreselijk dat dit beestje bij het vuil is gezet, maar top dat jullie hem hebben kunnen overnemen :-D

Zo te zien is dit een russische dwerghamster en geen roborovski (die overigens ook goed alleen gehuisvest zouden kunnen worden), dus wel of niet een groepje valt daarmee al weg.
Het belangrijkste voor dit diertje is denk ik een groot verblijf ingericht naar de levensbehoeften (dus minimaal 80x50, veel bodembedekking, rad dat groot genoeg is, etc.), dus genoeg te doen!

Voor meer vragen of informatie kun je uiteraard altijd hier terecht.

Veel plezier en succes nog met Steward!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 19 sep 2018, 06:27

Wat geweldig dat jullie voor dit beestje willen zorgen. Het beestje zit in het huidige kooitje inderdaad niet goed gehuisvest. Willen jullie het beestje houden?

Ik zou in dat geval inderdaad zorgen voor een beter verblijf, zoals hierboven als is gezegd. Ik kan het me ook zeer goed voorstellen dat je niet teveel geld wil uitgeven aan een vondeling die je anders nooit had aangeschaft. Mocht dit het geval zijn, dan zou ik, omde kosten te drukken, een curverbox aanschaffen. Dit zijn grote boxen waar veel zaagsel in kwijt kan en ze zijn natuurlijk goedkoper dan een kooi. De deksel moet wel aangepast worden zodat de kooi goed kan ventilleren. Een andere mogelijkheid is een aquarium, terrarium of een goedkope kooi via marktplaats

Manja
Hamsters: Meneer Jansen, Sam.
Leeftijd: 38

Bericht door Manja » 19 sep 2018, 08:24

Ik heb nog een criceti 15 staan van 80x 50x 40 cm met complete inrichting en vervoersmandje voor 20 Euro. Je zal hem alleen op moeten komen halen in Zoetermeer Zuid-Holland. Als dat tenminste niet al te ver weg is.

Grt Manja
Dwergje, Meneer Jansen en Syrtje, Sam.

stephanie

Bericht door stephanie » 19 sep 2018, 10:07

Dag allemaal :)
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik hem dan gewoon alleen zal laten zitten want ik wil ook niet dat hij gaat vechten in de nieuwe groep...
Qua huisvesting komt het wel goed hoor! Ik weet dat zijn kooitje te klein is, maar zo is hij hier toegekomen, dus hij moet er nog even in blijven tot ik het aquarium (1mx50x60) dat ik op tweedehands vond, kan gaan ophalen... we hebben wel nog een kooi met benodigdheden van onze Syrische hamster (zie foto) maar daar zal hij uit kunnen ontsnappen...dus nog even geduld ;) en steward heeft een mega huis voor hem alleen :)
Groeten Stephanie
Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 19 sep 2018, 10:50

Zo te zien is het inderdaad een witte roborovski hamster. En aan je beschrijving te horen een 'snowbear' robbie, dwz een witte robbie met een donkere vlek tussen de oren. :-) Kijk maar even zelf in deze link bij de foto's van Martin Braak:
https://www.dwerghamster.nl/roborovski/ ... /index.php

Robbies kunnen prima alleen. Ze moeten zelfs vaak gescheiden worden omdat ze ruzie maken en elkaar dan flink kunnen verwonden en zelfs doden. Je weet ook niet de achtergrond van deze hamster. Wellicht heeft hij altijd alleen gezeten. Ik denk dat als je hem/haar nu nog zou proberen te koppelen aan een andere robbie de kans heel erg groot is dat ze ruzie zullen krijgen. Dus ik denk zelf dat je er het beste aan doet hem gewoon alleen te laten. Sowieso al hartstikke fijn natuurlijk dat hij zo goed bij jullie is terecht gekomen! Vreselijk dat mensen zo kil en gevoelloos zijn dat ze zo'n diertje gewoon bij het grof vuil zetten.

Robbie - Snowbear:
Afbeelding
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 19 sep 2018, 11:19

Wat een fantastische maat van zijn toekomstige verblijf!

stephanie

Bericht door stephanie » 20 sep 2018, 18:53

Hallo :)
Voor wie nog zou willen weten hoe het met steward afgelopen is... hier een paar foto's van hem in zijn nieuwe aquarium ^^ het radje is toch wel zn favoriet!
Groetjes en bedankt voor de hulp!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooonie
Hamsters: Toby en Chika
Leeftijd: 26

Bericht door Mooonie » 20 sep 2018, 19:46

Wat geweldig dat jullie het hamstertje zo goed opgevangen hebben! Klasse hoor..

Plaats reactie