tralies bijten

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
dwerghamstertje
Hamsters: hina

tralies bijten

Bericht door dwerghamstertje » 20 sep 2018, 17:37

hai
mijn hamstertje kanbbelt al sinds dag 1 aan haar tralies
is dit erg

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Re: tralies bijten

Bericht door Sicos » 20 sep 2018, 17:44

Hoe groot is zijn of haar kooi en wat voor hamster heb je?

dwerghamstertje

Bericht door dwerghamstertje » 20 sep 2018, 18:56

mijn kooi voor haar is heel groot en het is een rusje

Mooonie
Hamsters: Toby en Chika
Leeftijd: 26

Bericht door Mooonie » 20 sep 2018, 19:47

Heb je misschien een foto van de kooi met inrichting? Wellicht kunnen er tips gegeven worden om het wat uitdagender te maken voor je hamster :)

dwerghamstertje

Bericht door dwerghamstertje » 20 sep 2018, 21:08

geen idee hoe je fotos moet plaatsen op het fporum haha, ik verander de inrichting iedeerer week en koop regelmatig nieuwe spulletjes

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 20 sep 2018, 21:36

Hoe groot is groot? Heb je de afmetingen? Simpelweg meten met een meetlint :-)
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 21 sep 2018, 07:09

Hier vind je een handleiding hoe je foto's kan plaatsen... is vrij eenvoudig. --> viewtopic.php?f=18&t=109853

HamsterA
Hamsters: Woezel

Bericht door HamsterA » 23 sep 2018, 19:25

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door HamsterA op 14 nov 2018, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 24 sep 2018, 08:19

HamsterA schreef:
23 sep 2018, 19:25
Hey, ik volg nu sinds kort de opleiding paraveterinair (dierenarts-assistente.)

Het is niet erg dat je hamstertje aan de tralies knaagt, dit is juist goed zodat haar tanden kunnen slijten! Let er wel op dat de afstand tussen de tralies niet te groot is, ze moet niet kunnen ontsnappen en let er op dat er geen gaten in de kooi komen.
Haar helemaal laten stoppen met het knagen zal niet lukken dit is ook niet goed voor de gezondheid, wel zou je kunnen overwegen om misschien wat extra speeltjes in haar hok te plaatsen waar ze aan kan knagen en een goede tip is om een knaagsteen te kopen.
Succes :)
Een knaagsteen is eigenlijk geen goed idee. Deze zijn heel slecht voor hamsters en kunnen zelfs vergiftigend zijn. Daarbij hebben onze hamsters er nooit naar omgekeken.
Speeltjes worden over het algemeen ook niet heel veel gebruikt. Het meeste spul is gewoon commerciele meuk. Een knaagworteltje, een houten buis met gaten en buizen, dat gaat wel, maar het meeste speelgoed laten ze liggen. Ze zijn blijer met een stuk "hout" hahaha. Er zijn ook vele dingetjes verkrijgbaar waar een hamster voor moet werken. Bijvoorbeeld een stuk hout met zaadjes binnenin, knabbelstaafjes etc. Een tip is om nooit veel commercieel spul te kopen, want, zoals gezegd, is dit alleen om geld te vangen en de beestjes kijken er niet naar om. Belangrijk is om een radje te hebben dat groot genoeg is en een kooi die groot genoeg is, zodat het knagen inderdaad niet meer het doel heeft om persé te ontsnappen (al zal dit altijd wel een beetje het doel blijven hahaha). Genoeg zaagsel in de kooi stimuleert het graafgedrag.

HamsterA, ik bedoel dit niet om je tegen te spreken en er zaten zeker dingen in die waar zijn en de tips die je geeft ziin goed, maar de ervaring leert dat het in de praktijk ietwat anders in elkaar zit en er nou eenmaal veel commerciële misleiding is. Mooi dat je de tijd hebt genomen om de kennis, die je tot nu toe hebt opgedaan, te delen en ik wens je nog heel veel succes met je leuke opleiding tot paraveterinair.

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 24 sep 2018, 10:56

Tralies bijten goed voor tanden? Ik heb ergens een keer gelezen dat de tanden scheef kunnen staan en kunnen vergroeien van tralie knagen omdat tralies van metaal zijn. De metalen tuitjes van drinkflesjes kunnen ook de tanden van een hamster scheef maken. Daarom ben ik meer voor drinkbakjes. Hout om te knagen is inderdaad beter.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 29 sep 2018, 18:18

HamsterA schreef:
23 sep 2018, 19:25
Hey, ik volg nu sinds kort de opleiding paraveterinair (dierenarts-assistente.)

Het is niet erg dat je hamstertje aan de tralies knaagt, dit is juist goed zodat haar tanden kunnen slijten! Let er wel op dat de afstand tussen de tralies niet te groot is, ze moet niet kunnen ontsnappen en let er op dat er geen gaten in de kooi komen.
Haar helemaal laten stoppen met het knagen zal niet lukken dit is ook niet goed voor de gezondheid, wel zou je kunnen overwegen om misschien wat extra speeltjes in haar hok te plaatsen waar ze aan kan knagen en een goede tip is om een knaagsteen te kopen.
Succes :)
Oké, serieus? Tralie knagen is juist helemaal niet goed voor de tanden en is juist een uiting van frustratie en dus negatief gedrag. Dat leren ze helaas niet op jouw opleiding, maar wat je nu verteld is op z'n zachtst gezegt onzin. & al helemaal een knaagsteen adviseren is ontzettend slecht voor de gezondheid, ik hoop dat ze je dat toch nog wel gaan leren. Succes met je opleiding .. ;)

Knagen aan de tralies is negatief (/stereotype) gedrag. Dat heeft meerdere redenen waaronder het niet kunnen uitvoeren van natuurlijk gedrag (= graven) en veel afstanden afleggen (een goed loopwiel) en een te kleine ruimte (een huisvesting kleiner dan 80x35 als we het over een dwerghamster hebben. Een huisvesting kleiner dan 100x50 voor een Syrische hamster).
Aan jou als baasje dus om te voldoen in de juiste huisvesting en zo kan je dus het negatieve gedrag laten stoppen.
Succes!
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

dwerghamstertje

Bericht door dwerghamstertje » 20 okt 2018, 18:50

mijn kooi is 45x37 centimeter!!!! snel een nieuwe aanschaffen dus...

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 20 okt 2018, 18:53

dwerghamstertje schreef:
20 okt 2018, 18:50
mijn kooi is 45x37 centimeter!!!! snel een nieuwe aanschaffen dus...
Wauw die maat is inderdaad veel en veel te klein! Maar goed dat je bereid bent om een grotere te kopen!

Plaats reactie