hamster gebeten -> bezig met tam maken

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
Romée

hamster gebeten -> bezig met tam maken

Bericht door Romée » 17 okt 2018, 16:31

Hallo!

Een tijdje terug heb ik hier advies gevraagd over het tam maken van mijn hamstertje. Hier heb ik veel bruikbare tips gekregen en ook wat video's die ik heb gekeken. Nu was ik net weer aan het oefenen. Ik kreeg hem uit de kooi en in de oefenkooi om het zo maar even te noemen, dat is een klein aquarium waar ik een laagje bodembedekker in heb en verder niks. Ik krijg hem in de oefenkooi door een grote beker in zijn eigen kooi te leggen, waar hij altijd vrijwillig in klimt, ik til hem dus niet zelf uit zijn kooi. Oppakken lukt nog niet.

Hij pakt snoepjes aan uit de hand en schrik bijna niet meer als er handen in de kooi zijn. Nu was hij net heel nieuwsgierig, en er leek niks aan de hand, hij lijkt ook niet agressief, maar toch heeft hij me net gebeten, waarbij er wel bloed kwam (niet een grote wond, maar toch wel bloed).

Nu was hij vlak daarvoor al wel veel aan mijn vingers aan het snuffelen, maar ik weet niet goed waar dit gedrag vandaan komt. Was hij echt op zoek naar mijn vinger om te bijten? Rook mijn hand naar voer? Als het het laatste was, zouden ze dan ook echt doorbijten??

Ik probeer al zo rustig mogelijk met hem te doen, maar dit is toch weer een stap terug :(

Iemand een idee wat er aan de hand kon zijn geweest? En hoe ik weer op de goede weg verder kan gaan?

Gabriëlle
Leeftijd: 35

Re: hamster gebeten -> bezig met tam maken

Bericht door Gabriëlle » 17 okt 2018, 18:43

Hamsters zien niet heel erg goed, als jouw hand naar eten ruikt, dan kan ook de meest tamme hamster een hapje van je vinger willen nemen. En als ze iets erg lekker vinden bijten ze wel eens goed door.
Heb je een hamster die zich nog wel eens wil vergissen, dan gewoon het zekere voor het onzekere nemen en je handen wassen voor je hem of haar oppakt.

Romée

Bericht door Romée » 18 okt 2018, 20:49

Gabriëlle schreef:
17 okt 2018, 18:43
Hamsters zien niet heel erg goed, als jouw hand naar eten ruikt, dan kan ook de meest tamme hamster een hapje van je vinger willen nemen. En als ze iets erg lekker vinden bijten ze wel eens goed door.
Heb je een hamster die zich nog wel eens wil vergissen, dan gewoon het zekere voor het onzekere nemen en je handen wassen voor je hem of haar oppakt.
Hmmm oke!
Hij is nog niet heel tam, dus vandaar dat ik er wel van schrok haha :oops:
Volgende keer inderdaad goed mijn handen wassen, of misschien wel handschoenen aan!

Dukat
Hamsters: W. v. Oranje, Plato, Hekate

Bericht door Dukat » 31 okt 2018, 18:03

Handschoenen aan lijkt me een brug te ver. Alleen handen wassen zou tot nu toe al voldoende zijn. De kans is groot dat de hamster jou beet omdat hij/zij zich vergistte. Je kunt vaak aan de ogen zien of een hamster bijt uit angst of wantrouwen. Zijn de ogen fijngeknepen, dan is er wantrouwen, waren de ogen open, dan was de reden eerder een vergissing en dis onschuldiger van aard.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Plaats reactie