Paniek! Hamster is weg!

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

pietertje
Hamsters: Pietertje

Paniek! Hamster is weg!

Bericht door pietertje » 05 dec 2018, 08:53

Hallo allemaal,

Gisterenochtend is mijn hamster weggelopen, normaal gesproken loopt hij eens per dag lekker door mijn appartement heen voor wat extra bewegingsruimte :-) Gaat al altijd goed!

Helaas is gisteren iets vreselijks gebeurd waarvan ik dacht dat het niet kon, hij is ontsnapt!

Normaal als ik hem riep kwam die naar me toe en op mijn hand zitten om hem weer terug te zetten in de kooi, alleen dit gebeurde niet. Ik heb mijn hele appartement afgezocht, kamers uitgesloten waar hij echt niet kan zitten. Gisterenavond zat ik op de bank en toen hoorde ik hem knagen onder de vloer! Ik had mijn appartement al afgezocht op gaten/kieren waar die ik zou kunnen verdwijnen maar kon (toen) niks vinden. Toen ik gisteren ging zoeken zat er blijkbaar een gat in een stopcontactendoos (zit geen stopcontact in), dit gat zit aan de bovenkant en ik denk dat die via de muur (pvc pijp zit daar zo te voelen) zo omhoog is gekropen, vervolgens naar beneden is gegaan en in de vloer terecht is gekomen.

Ik heb geen idee wat ik moet doen, planken uit de vloer halen kan niet die zitten met schroeven en daarover heen een soort van peur helemaal vast gezet. Ik heb gisteren een val geplaatst (de emmer) en daar is hij ook niet ingekropen. Ik ben bang dat hij zich heeft laten vallen uit die pvc pijp de vloer in en niet meer terug kan! Ik huur dit appartement dus ik weet ook niet precies hoe het daarachter in elkaar zit, maar ik maak mijzelf zo'n zorgen, het is zo'n lief beestje. Hebben jullie nog tips wat ik eventueel zou kunnen doen? :(

Groetjes Bianca

Sylvia.

Re: Paniek! Hamster is weg!

Bericht door Sylvia. » 05 dec 2018, 10:16

Ach jeetje, wat vreselijk rot! Ik weet niet of je van een grote huurder huurt of kleine, maar anders zou ik ze toch even om advies vragen. Hij kan inmiddels natuurlijk overal zijn. Hij zal waarschijnlijk ook niet meer weten hoe hij nog terugkan. Het beste kun je denk ik bij het gat waar hij in is gekropen dingen leggen die hij lekker vindt en heel sterk ruiken. Gedroogde meelwormen ruiken bv heel erg. Of ergens wat pindakaas op smeren, dat vinden ze ook erg lekker ruiken meestal en dat ruikt ook heel sterk. Hopelijk hebben andere mensen ook nog wat tips. Ik ken wel het verhaal van iemand wiens hamster op de zolder was ontsnapt en bij de buurvrouw achter het gootsteenkastje bleek te zitten (hij had de hamster weer terug...). Ik zou dus in elk geval even je omwonenden op de hoogte brengen, zodat ze je op de hoogte houden als ze iets horen of weten. Succes in elk geval en laat ons nog even weten hoe het loopt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

pietertje

Bericht door pietertje » 05 dec 2018, 10:40

Ik voel mijzelf echt vreselijk en ik kan niks doen, dat maakt het dubbel zo erg. Vanavond komt mijn vriend en we gaan proberen een houten plank eruit te halen, als dat lukt misschien kan die via die kant er wel uit. Het idee dat hij straks verhongerd onder die vloer (of ergens in het huis)... ik word er naar van. Gelukkig is het nog 'maar' een dag, wellicht als die honger heeft komt die gewoon terug en is er niks aan de hand...

Heb mijn buren al ingelicht, mijn onderbuurvrouw (tevens mijn verhuurder) is er morgen weer dus ik ga even bij haar aankloppen en vragen of ze alles even wilt controleren. Bedankt voor je berichtje Sylvia.

Manja
Hamsters: Meneer Jansen, Sam.
Leeftijd: 39

Bericht door Manja » 05 dec 2018, 14:50

Kooi open op de grond zetten met vers eten en zo erin. Hamster zijn nogal gehecht aan hun territorium.
Dwergje, Meneer Jansen en Syrtje, Sam.

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 05 dec 2018, 15:30

Vooral heel veel sterkte! Ik weet niet wat je naast de genoemde tips nog meer zou kunnen doen... Eventueel brandweer of dierenbulance of politie bellen of ze kunnen helpen met zo'n heel klein wendbaar cameraatje aan een stokje?
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Bericht door Gabriëlle » 05 dec 2018, 15:32

Is het een syr of een rus?
Bij syren kun je in de avond nog wel eens door goed te luisteren uitvinden waar ze zitten. Niet te veel eten overal rondstrooien, want als de hamster in en uit het gat kan heb je kans dat deze het voer verzameld en weer terug in het gat gaat. Leg het voer zo neer dat je kan zien of er iets weg is.

pietertje

Bericht door pietertje » 05 dec 2018, 16:07

Ik ben zomenteen weer thuis, dan ga ik kijken. Heb inmiddels de huurbaas gesproken en die pijp waarvan ik dacht dat die ingeklommen was gaat naar de tv en zit geen andere uitgang in (godzijdank)! Ben benieuwd of hij in een van de 'vallen' is gevallen die ik heb gezet. Ik ga vanavond nog maar eens zoeken waar een andere ingang naar de vloer zit... Het is geen syr maar een rusje en toevallig heb ik hem gisterenavond gehoord, dus ik duim voor vanavond weer. De kooi staat al op de grond met een trapje naar zijn hok toe, wellicht zit die wel gewoon lekker in zijn holletje, ik hoop het zo :-(

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 05 dec 2018, 16:47

Heb je ook al in je kledingkast gekeken? Bij mij is er ook een keer een hamster ontsnapt en die vond ik uiteindelijk slapend in een oude sportbroek die in mijn trapkast lag.

pietertje

Bericht door pietertje » 05 dec 2018, 22:32

Hallo allemaal,

We hebben de vloer open kunnen maken waardoor de ondervloer te zien is. Heb een trapje gemaakt die vanuit de ondervloer naar de vloer gaat. Mocht hij er nog zitten dan kan die er via die kant uit. Ik ben nog eens goed gaan zoeken en ik denk dat hij via een gat naast de gootsteen naar beneden is gekropen...

Ik heb hem alleen helaas niet gehoord vanavond, meestal was die ‘s nachts en ‘s ochtendsvroeg actief, dus ik ga duimen dat die eruit komt vannacht. Morgen gaat de onderbuuf alle kastjes controleren, maar ik ben er bang dat Pietertje zijn kans zag en vertrokken is.. :(

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 dec 2018, 22:40

Ach, wat een nare situatie! Ik kan me zo goed voorstellen hoeveel zorgen je je maakt... Het is op zich natuurlijk helemaal niet de bedoeling van Pietertje om weg te lopen en te blijven. Hij zou nu zelf ook liever in zijn vertrouwde omgeving zijn. Maar ja, ze gaan op onderzoek uit en komen zoiets tegen en kruipen er in. En kunnen vervolgens niet overzien wat de gevolgen daarvan zijn.

Dat gat naast de gootsteen, waar loopt dat naar toe?
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

pietertje

Bericht door pietertje » 05 dec 2018, 22:47

Het gat naast de gootsteen loopt naar de ondervloer en wellicht verbind de ondervloer ook nog wel andere ruimtes, ik heb geen idee. Het is een oud huis dus het zou goed kunnen dat het met de andere woningen in verbinding staat.. heb de vallen weer gezet en pindakaas overal aangesmeerd. Ik heb in iedergeval alles geprobeerd dat geeft me enigzins een gerust gevoel..

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 dec 2018, 23:05

Ik weet niet of je veel tegen hem praatte en of hij erg op je stem reageerde, maar ik zou zolang je wakker bent ook regelmatig even onder de vloer hem roepen.

Je hebt zeker alles gedaan wat je kan! Ik hoop en duim voor je dat je hem zult terugvinden!

pietertje

Bericht door pietertje » 06 dec 2018, 07:11

Helaas niks.. dit wordt dag drie zonder eten of drinken.

Ik weet niet hoe lang een hamster zonder eten of drinken kan, maar tijd begint nu wel te tikken.

Dacht wellicht is hij nog in winterslaap gegaan, zou dat kunnen?

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 06 dec 2018, 11:21

Nee, een hamster kan niet zo heel lang zonder eten. Zeker een rusje moet toch wel regelmatig iets eten om zijn lichaam te laten functioneren. Ze zullen niet gelijk dood zijn hoor. Maar er spelen wel wat dingen. Als ze bv 24 uur niet eten, dan is er kans dat de darmen stil komen te liggen. Maar, je weet maar nooit, voor het zelfde vindt hij wat (dode) insecten of spinnen.

Nee, een rusje gaat niet in winterslaap. Dus dat zal niet het geval zijn.

Ik hoop voor je dat er spoedig een wonder gebeurt en dat je hem toch vindt.

pietertje

Bericht door pietertje » 06 dec 2018, 14:01

Zucht, ik hoop dat mijn onderbuurvrouw vanavond goed nieuws heeft.. Maar ik ben er bang voor :(
Ik kom er op terug als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Plaats reactie